کد خبر: ۲۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹- 25 May 2011
دکتر کدخدایی:

سازمان‌های بین المللی در برخورد با قیام‌های منطقه اصل بی طرفی را نقض کرده‌اند

دکتر کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان و استاد دانشگاه تهران، ضمن تشریح ابعاد نقض حقوق بشر در کشورهای منطقه گفت: سازمان‌های بین المللی در برخورد با قیام‌های منطقه اصل بی طرفی را نادیده گرفته و کارائی خود را ازدست داده‌اند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان به نقل از پایگاه «سیاست ما»، وی در همایش علمی «بحران. انقلاب. جنگ. مداخله» که با هدف بررسی رویدادهای اخیر خاورمیانه در تالار «مرکز مطالعات عالی بین المللی» در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: «با هر رویکردی که به حوادث منطقه نگاه بکنیم، و هر تلقی که از رویدادهای در حال وقوع داشته باشیم، این حوادث دردناک است و همه ما را به عنوان یک انسان متأثر می‌کند.»
وی افزود: «امروزه، اقداماتی که در کشورهای مختلف منطقه در حال وقوع است با هر مبنایی که باشد، از هر جهت محکوم است.»
استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران تصریح کرد: «از لحاظ حقوقی شاهد نقض گسترده حقوق بشر و همچنین نقض اصول و قواعد شناخته شده حقوق بین الملل، در میان کشورهای منطقه به ویژه مصر، بحرین و لیبی هستیم.»
وی با انتقاد نسبت به اتخاذ رویکردهای دوگانه غرب در این کشورها و با اشاره مشخص به حوادث بحرین، گفت: در بحرین به طور مشخص ما شاهد اقدامات ناخوشایندی هستیم که توسط مقامات دولتی نسبت به شهروندان صورت می گیرد.»
وی افزود: «60 درصد مردم این کشور بنا به آمارهای بدبینانه شیعه هستند و حدود 30 درصد اهل سنت و 10 درصد هم پیرو سایر مذاهب هستند. البته در آمارهای خوش بینانه این آمار بین 80 تا 20 نوسان دارد.»
دکتر کدخدایی در ادامه با اشاره به خواست مردم گفت: مردم بحرین تنها یک اصلاحات قابل قبول مثلاً برکناری نخست وزیر، پاسخگو بودن دولت و مسایلی از این دست را می خواهند و در ابتدا هیچ گونه نگاه براندازانه ای در کار نبود.
وی یادآور شد: تمام کسانی که در قضایای اعتراض‌ها در بحرین دخالت داشتند، اصرار داشتند که در چارچوب وضعیت موجود به دنبال اصلاحات هستند. اما این خواست منطقی و خواست حداقلی مردم کشور بحرین با شدیدترین روشها سرکوب شد.
وی افزود: ما شاهد بودیم که نماد فرهنگی کشور بحرین در میدان لولو یعنی نمادی که مقامات دولتی فعلی آن را در پی تشکیل شورای همکاری خلیج فارس تشکیل داده بودند ازسوی مقامات حکومتی تخریب شد.
دکتر کدخدایی گفت: بی توجهی به خواست مردم که در معروف ترین میدان شهر تجمع کرده و خواسته های حداقلی دارند، نزد هر صاحب عقلی ناپسند است.
این استاد دانشگاه در ادامه متذکر شد: استفاده از زور، شکنجه مردم، قتل، اهانت به نمادهای فرهنگی، تخریب مساجد، فشار بر پزشکان و کارکنان بیمارستانها و این گونه موارد که جزء حقوق اولیه هر انسانی است، اصلاً قابل توجیه نیست و مردمی که بدون هیچ سلاحی و تنها با خواست اصلاحات در کشور بحرین، اقدام به تجمع کرده اند، نباید از سوی مقامات دولتی اینگونه مورد هجوم قرار بگیرند.
دکتر کدخدایی ضمن انتقاد از دخالت کشورهای دیگر در بحرین، گفت: به طور ویژه دخالت عربستان که مبنای دخالت خود را در بحرین، قراردادهای نظامی از جمله پیمان معروف به نام "سپهر جزیره" می داند، مردود است.
وی ضمن اشاره به مفاد این پیمان، اظهار کرد: بر اساس پیمان "سپره جزیره"، اگر یک کشور غیر از اعضای شورای همکاری خلیج فارس بخواهد به یکی از کشورهای عضو، تجاوز کند دخالت دیگر اعضا، قابل توجیه است. اما اگر مردم بخواهند خودشان، سرنوشتشان را تعیین کنند در این صورت حضور نظامی عربستان، کویت و ... در این کشور چه توجیهی می تواند داشته باشد؟!
عضو حقوقدان شورای نگهبان، از عدم واکنش سازمانهای بین المللی بویژه سازمان ملل متحد که داعیه صلح و امنیت بین المللی را دارند، انتقاد کرد و با تاکید بر ناکارایی این سازمانها گفت: برای اینکه این سازمانها بتوانند در سطح بین المللی و در سطح افکار عمومی جهانیان، اعتبار و پرستیژی بیشتری داشته باشند، باید یک روش واحد و یکسان را در برابر حوادث و وقایع بین المللی داشته باشند و اصل مهم "بی طرفی" را در این زمینه رعایت کنند و این اصل در اولویت برنامه ها ی آنان باشد.
دکتر کدخدایی گفت: از حوادث و وقایعی که در خاورمیانه روی داده و همچنین حوادثی چون جنگ ایران و عراق و بسیاری از مسائل از این دست نتیجه می‌گیریم که سازمانهای بین المللی نظیر سازمان ملل متحد ابزار دست قدرتهای بزرگ هستند و این سازمانها نمی تواند اهداف ذاتی خود که تحقق صلح و امنیت بین المللی برای جهانیان است را محقق سازند.
وی افزود: غرب و بویژه ایالات متحده آمریکا سیاست چماق و هویچ را در سرلوحه سیاستهای خود قرار داده است به عبارت دیگر آنجایی که منافع غربی‌ها به خطر می افتد سیاست چماق را در پیش می گیرند و آنجایی که به منافعشان لطمه ای وارد نمی سازد، سکوت اختیار می‌کنند.
وی در ادامه به موضع دوگانه غرب در برابر دو کشور بحرین و لیبی نیز اشاره کرد و گفت: غربی ها، در یکجا مثل بحرین در پاسخ به مردم و جهانیان این عقیده را مطرح می کنند که مردم باید خویشتن داری بیشتری از خود نشان دهند و از "نظریه اخلاق گرایی" ، استفاده می کنند. ولی در جای دیگری مثل لیبی به سازمانهایی چون ناتو و سازمان ملل متحد و قطعنامه های شورای امنیت متوسل می شوند و موضع سرسختانه تری نسبت به بحرین اتخاذ می کنند. در لیبی غرب بر اساس "نظریه پیامدگرایی" عمل می کند. یعنی زمانی که منافعش(به ویژه نفت) در لیبی به خطر می افتد از اقدامات بین المللی استفاده می کند.
وی در پایان با انتقاد از این موضع دوگانه غرب و به ویژه آمریکا در برابر حوادث و رویدادهای منطقه ای و بین المللی گفت: دولتهای غربی در این حوادث و رویدادها نباید مداخله کنند. زیرا مردم باید از حق تعیین سرنوشتشان استفاده کنند.
گفتنی است همایش علمی «بحران. انقلاب. جنگ. مداخله» با هدف بررسی وقایع و رویدادهای اخیر در خاورمیانه در 19 اردیبهشت 1390 در تالار مرکز «مطالعات عالی بین المللی» در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار گردید.
در این همایش، اندیشمندان و اساتیدی چون دکتر ابومحمد عسگرخانی(استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران)، دکتر عباسعلی کدخدایی(استاد حقوق عمومی دانشگاه تهران و سخنگوی شورای نگهبان)، دکتر سید جمال سیفی (استاد دانشگاه شهید بهشتی)، دکتر مصطفی ملکوتیان (استاد دانشگاه تهران)، دکتر سیدمحمد مرندی(استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران)، دکتر سیداحمد طباطبایی(استاد پردیس قم دانشگاه تهران)، دکتر حسین میرمحمد صادقی(استاد دانشگاه شهید بهشتی) و دکتر الهام امین زاده( استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران و نماینده مجلس) مباحث خود را مطرح کردند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات