کد خبر: ۲۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۷- 16 May 2011
آیت الله یزدی:

ملاک تقدس دفاع مقدس انگیزه افرادی است که به میدان رفتند

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روحیه مبارزه در میدان‌های اسلامی را متفاوت از دیگر میدان‌ها دانست و گفت: ملاک تقدس دفاع مقدس، عقیده و انگیزه افرادی است که در آن دوران به میدان رفتند.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله محمد یزدی دوشنبه در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت کنگره شهدای روحانی استان قم با اشاره به میادین مبارزه مسلمانان در طول تاریخ اسلام و دوران دفاع مقدس در کشور تصریح کرد: روحیه مبارزه در میدان‌های اسلامی در دیگر میدان‌ها یا دیده نمی‌شود و یا به این شکل نیست و کشورهای دیگر در زمان جنگ، با ترفندهایی افراد را به میدان می‌آورند.
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به روحیه بالا و عزم رزمندگان کشور در دوران دفاع مقدس گفت: ملاک تقدس دفاع مقدس، عقیده و انگیزه افرادی است که به میدان رفتند.
یزدی به مسئله شهادت در هر جهاد و دفاعی اشاره کرد و گفت: در راه خدا باید کسانی وارد میدان عمل شوند که تا پای جان مبارزه کنند و این در جنگ‌های تاریخ اسلام به خوبی دیده می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: در دفاعیت از دنیا و دفاع از منافع شخصی جان بازی در راه هدف، به این شکل که در نظام دین اسلام است، مطرح نیست و بالتبع هر وقت صحبت از دفاع برای دین و اسلام و شهادت در راه حق به میان می‌آید، امامان و معصومین (ع) بر‌ترین الگو‌ها هستند.

شهادت در واقع یک نوع حیات است

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در راه سلام افراد وقتی وارد میدان جنگ می‌شوند به دنبال پیروزی به هر قیمتی حتی شهادت هستند، افزود: چون این اعتقاد وجود دارد که در هر صورت یا پیروزی است و یا شهادت، و در دین ما هم معنای شهادت در واقع یک نوع حیات است.
وی ادامه کرد: شاید به راحتی نشود وارد تبیین مقام شهید و معنی حیات شهید شد و این یک بحث ظریف و دقیق است که برای صحبت در مورد آن فرصت کافی نیاز است و با بیان‌های متعارف نمی‌توان آن را بیان کرد.

یزدی افزود: در بین شهدا واقعا عارفانی بودند که شاید از ظاهر آن‌ها نمی‌توان متوجه شد اما در عمق وجود آن‌ها عرفان‌های حقیقی بوده است و این را در آثار و یا آنچه از آن‌ها باقی مانده است، پیدا می‌کنیم.
وی با اشاره به حضور اقشار مختلف مردم در جبهه‌های جنگ هشت سال دفاع مقدس گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس اقشار مختلف مردم حضور داشتند که قابل تکریم است اما روحانیت که با مبانی دفاعی و جهادی آشنا بودند، دارای رویکرد خاصی بودند و به جبهه‌ها رفتند و گاهی حتی مراجع هم به میدان جنگ می‌آمدند.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: این نشان می‌دهد که روحانیت همیشه بر خلاف نظر برخی که می‌گویند روحانیون در صحنه‌های اجتماعی حضور ندارند و تنها به دنبال درس هستند، در صحنه حضور دارند و تاریخ هم گویای این مسئله است.

مسئله مهم استفاده از شهید بعد از مقام شهادت است

عضو فقهای شورای نگهبان تکریم شهدا را کاری ارزنده دانست و اظهار داشت: مسئله مهم استفاده از شهید بعد از مقام شهادت است و باید دانست که از این حادثه تاریخی چگونه بهره گرفت، برخی می‌گویند چرا کنگره می‌گیرید، چرا مردم را ناراحت می‌کنید، چرا تصویر سرداران را در خیابان‌های شهر نصب می‌کنید، جنگ تمام شده و... و عده‌ای این اعتقاد‌ها را دارند و این افراد آدم‌هایی هستند که زندگی مادی دارند، حتی برخی از آن‌ها در دستگاه‌های کشور هم نفوذ کردند.
یزدی تصریح کرد: اما مردم ما به آن‌ها اعتنایی ندارند چرا که مسئله شهادت در اسلام مسئله ممتازی است که ابعاد مختلفی دارد و نمی‌شود برای آن تعیین مرز کرد و کار قدردانی و تجلیل از شهدا از هر قشری که باشند با ارزش است.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد