کد خبر: ۲۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۰- 14 May 2011
اصل‏ یکصد و سی و سوم:

وزراء توسط رئیس‏ جمهور تعیین‏ و برای‏ گرفتن‏ رای‏ اعتماد به‏ مجلس‏ معرفی‏ می‏ شوند. با تغییر مجلس‏، گرفتن‏ رای‏ اعتماد جدید برای‏ وزراء لازم‏ نیست‏. تعداد وزیران‏ و حدود اختیارات‏ هر یک‏ از آنان‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند.




تفسیر 1 :




شماره 9687/10/د تاریخ 19/2/1390

حضرت آیت الله جنتی
دبیر محترم شورای نگهبان

با سلام و تحیات
به استناد اصل نود و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تفسیر اصل یکصدوسی و سوم آن قانون به شرح ذیل مورد تقاضای مجلس شورای اسلامی می‌باشد:
اولا"، با توجه به قسمت نخست اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی که بر معرفی وزراء به مجلس شورای اسلامی توسط رئیس جمهور برای گرفتن رأی اعتماد تصریح دارد ، آیا با تغییر اساسی در وظایف و اختیارات هر یک از وزارتخانه ها، معرفی وزیر جدید به مجلس و اخذ رأی اعتماد برای وی از جمله تکالیف رئیس جمهور می‌باشد یا خیر؟
ثانیا"، با عنایت به قسمت اخیر اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی که تعداد وزیران و حدود اختیارات هر یک از آنان را موکول به تعیین قانون نموده است، آیا عنوان و وظایف و اختیارات وزارتخانه جدیدی که با ادغام دو یا چند وزارتخانه یا انتزاع بخشی از وظایف یکی از آنها تشکیل می گردد باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد یا از اختیارات رئیس جمهور و یا هیات وزیران می باشد؟
خواهشمند است نظریه شورای محترم نگهبان را به مجلس شورای اسلامی ابلاغ فرمایید.


علی لاریجانی





جناب آقای دکتر لاریجانی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی


سلام علیکم
عطف به نامه شماره9687/10/د مورخ 19/2/1390 ؛
در خصوص درخواست تفسیر اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی
در جلسه مورخ 21/2/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نظر شورا به اتفاق آراء به شرح زیر اعلام می شود:
«با توجه به وضوح اصول قانون اساسی خصوصا" اصل 133 ، هرگونه تغییر در وظایف و اختیارات قانونی و نیز ادغام دو یا چند وزارتخانه ، باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و تا قبل از تصویب مجلس ، تغییری در مسئولیت و اختیارات وزیران و وزارتخانه های قبلی به وجود نخواهد آمد.
وزیر وزارتخانه های جدید یا ادغام شده ، در هر صورت وزیر جدید محسوب شده و نیاز به اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی دارد.»


احمد جنتی
دبیر شورای نگهبان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار

چرا راجع به بودجه شرکت‌های دولتی شفافیتی وجود ندارد؟

چرا مجلس از ماجرای ۱۸ میلیارد دلار و حذف کارت سوخت تفحص نکرد؟

نظارت موثر شورای نگهبان ضامن انتخابات سالم است

ضریب امنیت تعرفه‌های انتخاباتی بالا و نظارت بر چاپ آن دقیق است

گزارش تصویری بازدید معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان از شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران

دکتر کدخدایی: فعالیت احزاب جدی‌تر شود/ فقط صلاحیت‌های شخصی افراد را بررسی می‌کنیم

مصاحبه دکتر کدخدایی با روزنامه اسپانیایی "ال موندو"

افرادی بدون آگاهی از وظایف نمایندگی و قانون اساسی در انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند

فراخوان نخستین کنفرانس ملی عمید (یادبود آیت الله عمید زنجانی)

گزارش چهاردهم دکتر طحان نظیف از جلسه شورای نگهبان

پربازدید ها

قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

تایید لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

برای شنیدن راهکارهای مفید گوش شنوا داریم اما توجهی به باج‌خواهی و لابی نمی‌کنیم/ شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند

امنای ملّت و امّت؛ گذری بر تاریخچه شورای نگهبان

احراز هویت در انتخابات مجلس قطعا الکترونیکی خواهد بود

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۶ شهریور ۱۳۹۸

نظر شورای نگهبان درباره ۲۰ مصوبه و اساسنامه/از طرح تشدید مجازات اسیدپاشی تا طرح ساماندهی صنعت خودرو

پیشنهاد دکتر کدخدایی برای تشکیل یک نهاد ملی به‌منظور نظارت بر انتخابات شورا‌ها

موشن گرافی|معرفی شورای نگهبان و نحوه انتخاب اعضاء

گزارش تفصیلی شورای نگهبان پیرامون دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری