کد خبر: ۱۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۷- 10 May 2011
آیت‌الله یزدی:

تبعیت از ولایت به صورت زبانی کافی نیست

آیت الله یزدی عضو شورای نگهبان، با بیان اینکه پیروی و تبعیت از ولایت به صورت زبانی کافی نیست، گفت: اگر انسان بگوید که مطیع امر رهبری هستم ولی رفتار و سخن او خلاف این امر را نشان دهد، نمی‌تواند ادعای پیروی از ولایت فقیه را داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از مرکز خبر حوزه، دبیر شورای عالی حوزه‌های علیمه در دیدار مسئولان، اساتید و طلاب مدرسه علمیه شهید صدوقی قم اظهار داشت: ما باید به دنبال اطاعت از اوامر و دستورات مقام معظم رهبری باشیم، هرچند با سلیقه یا سیاست‌های شخصی ما همسو نباشد. وی با اشاره به برخی مباحث درباره ارشادی و مولوی بودن دستورات رهبری اظهار داشت: در اطاعت از رهبر معظم انقلاب، نیاز به دستور ایشان نیست، همین که اشارتی داشته باشند برای ما کافی است.

سیره ائمه (ع) و بزرگان دین

دبیر شورای عالی حوزه‌های علیمه با بیان اینکه ولایی بودن زبانی کافی نیست، بیان کرد:‌ اگر انسان بگوید که مطیع امر رهبری هستم ولی رفتار و سخن او خلاف این امر را نشان دهد، نمی‌تواند ادعای پیروی از ولایت فقیه را داشته باشد.
وی در ادامه سخنان خود تبیین آموزه‌های اسلامی در جامعه را دارای اهمیت فراوان معرفی کرد اما حاکم شدن و اجرای احکام اسلامی در جامعه را مهم‌تر دانست و اظهار داشت:‌ ائمه (ع)، بزرگان و مراجع دینی بیش از آنکه به دنبال تبیین آموزه‌های اسلامی باشند، به دنبال حاکم کردن اسلام و اجرای احکام اسلامی در جامعه بودند.

رهبری ذخیره‌ای الهی برای جامعه

آیت‌الله یزدی پیروزی انقلاب اسلامی و حضور در جامعه‌ای که احکام اسلامی در آن حاکم شده است را از مهم‌ترین نعمت‌های خداوند برشمرد و گفت: امروز ما در جامعه‌ای هستیم که احکام الهی در آن اجرا می‌شود و در رأس آن فقیه والامقام، مدیر و مدبر که ذخیره خداوند برای عصر حاضر است،‌ قرار دارد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه با تأکید بر رسالت سنگین حوزه‌های علمیه در حفظ نظام اسلامی اظهار داشت:‌ در جریان انقلاب، ‌حوزه‌ سرمایه‌های خود را به انقلاب تقدیم کرد و آنها توانستند معجزه‌ای را در تاریخ ایجاد کنند، امروز نیز طلاب باید خود را نسبت به حاکمیت اسلامی مسئول بدانند و اسلام را تنها در نماز‌خواندن و برخی عبادات خلاصه نکنند.

 انقلاب اسلامی به سادگی پیروز نشد

نایب رئیس خبرگان رهبری حوزه را یکی از مهم‌ترین ارکان حکومت اسلامی و طلاب را ریشه‌های این رکن اساسی معرفی کرد و اذعان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی مسئله‌ای نبود که به سادگی به دست آمده باشد. طلاب در زمان انقلاب اسلامی کارهای بسیار ارزشمندی انجام دادند و خطرات زیادی را به جان خریدند تا این انقلاب به پیروزی رسید، امروز هم باید همچون گذشته در صحنه حضور فعال و مؤثر داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه دشمنان همواره برای نابودی اسلام تلاش می‌کنند، خاطرنشان کرد: مبارزه اسلام و کفر همواره در تاریخ اسلام وجود داشته و در هر زمانی، این مقابله شکل‌های مختلفی داشته است از این رو باید مراقب روش‌های جدید دشمن بود و نسبت به آن هوشیارانه عمل کرد.
آیت‌الله یزدی افزود: دشمن همواره به دنبال این است که ضربه‌ای هر چند کوچک به بدنه نظام اسلامی وارد آورد حال این مسئله ممکن است به شکل دشمنی و گاه نیز با نام دوستی مطرح شود.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه همچنین با اشاره به شرایط حوزه پس از انقلاب نسبت به گذشته اظهار داشت:‌ مطالعه زندگی گذشتگان و بزرگان به ما نشان می‌دهد آنها در گذشته چه دشواری‌ها را برای حفظ تعالیم اسلامی متحمل شدند بنابراین لازم است طلاب قدر امکانات و شرایط را بدانند و برای حفظ نظام اسلامی، ناملایمات را تحمل کنند.

ضرورت بصیرت‌افزایی طلاب

آیت‌الله یزدی در بخش دیگری از سخنان خود در توصیه‌هایی به طلاب، با تأکید بر ضرورت بصیرت‌افزایی طلاب اظهار داشت: دینداری در میان مردم به ویژه طلاب ارزش زیادی دارد ولی مهم‌تر از آن داشتن بصیرت دینی است زیرا علم، اخلاق و بصیرت سه رکنی است که انسان‌ها هرچه در این عرصه‌ها رشد و کمال داشته باشند، توفیقات بیشتری را به دست می‌آورد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه طلاب باید نسبت به درس و بحث، ‌جدیت بیشتری داشته باشند، اظهار داشت: اگر بنیه علمی طلاب در سنین جوانی تقویت شود، در آینده می‌توانند نقش ارزشمندی را ایفا کنند.

 علم بدون تزکیه خطرناک است

وی داشتن علم به تنهایی را برای رسیدن به سعادت ناکافی دانست و اظهار داشت: علم بدون تزکیه و تربیت بیش از آن که انسان را نجات دهد،‌ خطرناک است به گونه‌ای که بدعت‌گذارانی در تاریخ اسلام وجود داشتند که عالم بودند اما تزکیه و خودسازی نداشتند و تا مرحله‌ای پیش رفتند که بدعت‌هایی را در میان مسلمانان ایجاد کردند.
آیت‌الله یزدی همچنین با اشاره به جایگاه پژوهش در فراگیری علم و دانش، موفقیت در این عرصه را نیازمند مطالعات فراوان دانست و اظهار داشت: اینکه فرد تنها با دانستن ادبیات عرب وارد عرصه پژوهش شود، اشتباه است بر این اساس طلبه باید بنیه علمی لازم را داشته باشد تا بتواند وارد عرصه پژوهش شود.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است