کد خبر: ۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۲- 01 May 2011
دکتر کدخدایی در دیدار اساتید چین:

دمکراسی غربی چیزی بیش از فریب مردم نیست

سخنگوی شورای نگهبان در دیدار اساتید چین با وی گفت: آنچه در نظام‌های غربی برای مردم ارائه می شود با آنچه در پس پرده است متفاوت می‌باشد و آنچه در کشورهای غربی به عنوان دمکراسی ارائه می شود چیزی بیش از فریب مردم نیست.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در این دیدار ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص روند تصویب قانون اساسی و همه پرسی آن در ایران گفت: قانون اساسی در ایران مبتنی بر دو مفهوم جمهوریت و اسلامیت است.
سخنگوی شورای نگهبان ضمن تشریح برخی از اصول قانون اساسی افزود: در اصل دوم قانون اساسی، مبانی اسلام، لحاظ گردیده و مسائلی چون اعتقاد به خدای واحد و پیامبر اسلام(ص) ذکر گردیده است.
وی یادآور شد: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کلیه قوانین و مقررات باید بر اساس موازین اسلامی تصویب شود.
این استاد دانشگاه درباره جایگاه رای مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر موازین اسلامی است و از طریق مشارکت مردمی اداره می شود. طبق اصل ششم قانون اساسی، نقش مردم در اداره امور کشور از طریق انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ایفا می شود.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با تشریح اجمالی وظایف و اختیارات مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه و قوه قضائیه گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران، یک نظام مبتنی بر موازین اسلامی است، ولی فقیه که بالاترین مقام جمهوری اسلامی ایران بوده و از سوی مجلس خبرگان رهبری تعیین می شوند، هدایت کشور و نظارت بر قوای سه گانه را بر عهده دارند.
دکتر کدخدایی در ادامه به جایگاه شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: طبق اصل 91 قانون اساسی، شورای نگهبان بر اساس ایده «ضرورت حفظ قانون اساسی» شکل گرفت تا بتواند از قانون اساسی پاسداری کند.
سخنگوی شورای نگهبان ضمن تشریح ترکیب اعضا و نحوه عملکرد این نهاد گفت: اهمیت شورای نگهبان در قانون اساسی به حدی است که طبق اصل 93 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان فاقد اعتبار است.
وی افزود: کلیه مصوبات مجلس شورای اسلامی برای تطبیق با قانون اساسی و موازین شرعی باید به شورای نگهبان ارسال شوند. این شورا همچنین وظیفه تفسیر اصول قانون اساسی و نیز نظارت بر اجرای انتخابات را بر عهده دارد.
این استاد دانشگاه ضمن تشریح روش‌های متفاوت نظام‌های سیاسی برای پاسداری از قانون اساسی گفت: دو روش مهم حفظ قانون اساسی، روش "قضائی" و "غیر قضائی" است. در روش قضائی که در برخی کشورها مانند آمریکا در نظر گرفته شده است، اگر مصوبات پارلمان یا کنگره، با شکایتی روبه رو شوند، دیوانعالی به این شکایت رسیدگی می کند و ممکن است آن مصوبه را ابطال کند.
وی افزود: در روش غیر قضائی که در کشورهایی مانند فرانسه در نظر گرفته شده است، شورای قانون اساسی، به هیچ یک از قوای سه گانه وابسته نیست. در ایران نیز روش غیر قضائی برای پاسداری از قانون اساسی در نظر گرفته شده است.
دکتر کدخدایی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر دو محور اصلی بنا شد؛ یکی "موازین اسلامی" که معتقدیم برترین موازین اجتماعی و سیاسی است و مردم مسلمان ایران از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، خواستار آن بودند و دوم "رهبری صادقانه حضرت امام(ره)".
وی تصریح کرد: مردم به دلیل صداقت حضرت امام(ره)، تمامی حرفهای ایشان را با جان و دل قبول می کردند. به همین خاطر ملاحظه می شود که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که ظرف کمتر از یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توسط مجلس خبرگان قانون اساسی تصویب شده بود، به تائید 5/99 درصد مردم رسید.
وی تصریح کرد: رهبری صادقانه در جمهوری اسلامی ایران، موجب گردیده است، مردم تا کنون در صحنه‌های مختلفی مانند جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه ایران و سایر مشکلات پیش روی کشور، حضور آگاهانه داشته باشند و از دولت و رهبران خود حمایت کنند. به طوری که هنوز بعد از 32 سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و نسل‌های جدیدی در کشور پدید آمده‌اند، مردم اطمینان دارند که رهبران نظام در جهت منافع آنها حرکت می کنند و اعتماد کامل بین مردم و نظام جمهوری اسلامی برقرار است.
سخنگوی شورای نگهبان ساختار دقیق قانون اساسی را از دیگر محورهای مهم نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: جایگاه شورای نگهبان در دو بعد "نظارت بر انتخابات" و "بررسی روند تصویب قوانین" در این ساختار حقوقی مشخص شده است.
وی افزود: شورای نگهبان به عنوان نهادی مستقل از قوای سه گانه و احزاب، بر همه مراحل و ابعاد انتخابات، نظارت جامع و مؤثر دارد.
دکتر کدخدایی با اشاره به برخوردهای مستکبرانه کشورهای غربی با دیگر کشورها گفت: نظام‌های سیاسی غربی می خواهند دموکراسی غربی و نظام‌های سیاسی خود را به کشورهای جهان سوم و در حال توسعه تحمیل کنند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما معتقدیم آنچه در نظام‌های غربی برای مردم ارائه می شود با آنچه در پس پرده است متفاوت است. آنچه در کشورهای غربی به عنوان دمکراسی ارائه می شود چیزی بیش از فریب مردم نیست. زیرا عمدتا دموکراسی در اختیار احزاب سیاسی است و این احزاب نیز وابستگی شدید مالی به سرمایه‌داران و مافیای اقتصادی دارند.
گفتنی است در این دیدار پروفسور "فانگ نِینگ"، رئیس مؤسسه مطالعات علوم سیاسی آکادمی علوم اجتماعی چین، "وُو بِینگ بِینگ" استاد اسلام شناسی دانشگاه پکن و "فنگ یوُ" استاد و محقق علوم سیاسی آکادمی علوم اجتماعی چین با سخنگوی شورای نگهبان دیدار و گفتگو کردند.
آنها ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مطالعات و سیاسی اجتماعی در کشورشان گفتند: آکادمی علوم اجتماعی چین مستقیماً زیر نظر حزب کمونیست حاکم بر چین اداره می شود و بزرگترین مرکز تحقیقات علوم اجتماعی، سیاسی و ایدئولوژیکی آسیا است.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی