کد خبر: ۱۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۹- 12 March 2011
دکتر کدخدایی در نشست خبری:

شورای نگهبان آماده بررسی لایحه بودجه در کوتاه‌ترین زمان است

دکتر کدخدایی گفت: شورای نگهبان آماده است در هر زمان که لایحه بودجه در مجلس تصویب شود، آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی کرده و نظر خود را اعلام نماید.
به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری صبح امروز با رسانه‌های گروهی، پس از تشریح نظرات شورای نگهبان درخصوص آخرین طرح‌ها، لوایح، اساسنامه‌ها و نامه‌های دیوان عدالت اداری، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه با توجه به دیر ارسال شدن لایحه بودجه سال 90 به مجلس و عدم فرصت کافی برای تصویب آن در سال جاری، بررسی آن در شورای نگهبان به چه صورتی خواهد بود؟ گفت: تنها راهکار این است که تعطیلات خود را لغو کنیم. بنابر این شورای نگهبان آماده است در هر زمان که لایحه بودجه در مجلس تصویب شود، آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی کرده و نظر خود را اعلام نماید.
سخنگوی شورای نگهبان درخصوص احتمال عدم تصویب لایحه بودجه 90 در سال جاری نیز گفت: راهکارهایی در آیین‌نامه مجلس پیش‌بینی شده است مثل تصویب یک یا دو دوازدهم بودجه. از سوی دیگر نمایندگان مجلس نیز رایزنی‌هایی برای تصویب لایجه بودجه در سال جاری داشته‌اند که امیدواریم در همین فرصت باقیمانده تا پایان سال، مجلس موفق به رسیدگی به بودجه شود و شورای نگهبان نیز اعلام نظر کند.
وی ضمن رد وجود بن‌بست در این زمینه گفت: خوشبختانه قانون اساسی و قوانین ما انعطاف لازم را برای این موضوع دارد و هیچ بن‌بستی در این زمینه وجود ندارد. انشاءا... با همکاری مشترک مجلس و دولت به این موضوع رسیدگی شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص اصلاح موردی قانون انتخابات مجلس و اینکه آیا این اصلاحات شامل انتخابات مجلس نهم در سال 90 خواهد شد یا خیر؟ گفت: هنوز مصوبه‌ای در این زمینه به دست ما در شورای نگهبان نرسیده است. ما قبلا بارها به مجلس و دولت پیشنهاد داده بودیم که قانون جامع انتخابات را تدوین کنند تا شاهد اصلاحات پیوندی نباشیم. چرا که این‌گونه اصلاحات نمی‌تواند تأمین‌کننده نیازهای جامعه روبه‌رشد ما باشد.
وی افزود: انتظار ما این بود که مجلس و دولت در فرصت ایجاد شده بعد از انتخابات مجلس هشتم، نسبت به تدوین قانون جامع انتخابات مجلس اقدام می‌کردند که متاسفانه زمان از دست رفت و بعید است که در فرصت باقی‌مانده سال 90 هم مجلس بتواند چنین قانونی را تصویب کند. در عین حال درخواست ما از مجلس و دولت این است که اقدامات اولیه در این‌خصوص را انجام بدهند تا قانون جامع انتخابات در مجلس نهم تصویب شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص اینکه آیا تصویب بودجه یک دوازدهم را پیش‌بینی می‌کنید یا خیر؟ گفت: پیش‌بینی خاصی در این رابطه نداریم و همانگونه که قبلا نیز گفتیم هیچ بن‌بستی در این زمینه وجود ندارد و راهکارهایی مانند تصویب یک دوازدهم و... در آیین‌نامه داخلی مجلس درنظر گرفته شده است. در عین حال امیدواریم که لایحه بودجه سال 90 قبل از پایان سال جاری تصویب شود و ما نیز آمادگی بررسی آن پیش از سال را جدید داریم.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی منبی‌بر اینکه برنامه‌های شورای نگهبان برای انتخابات سال آینده ازجمله تشکیل هیات‌های نظارت و... به چه صورتی است؟ گفت: سال آینده نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را درپیش داریم که انشاءا... با پشتیبانی و حضور گسترده مردم برگزار خواهد شد. به همین منظور مذاکراتی با همکاران‌مان در وزارت کشور برای تعیین زمان انتخابات در جریان است و انشاءا... پس از اینکه به نتایج قطعی رسیدیم به‌صورت رسمی اعلام خواهیم کرد.
وی در عین حال افزود: انشاءا... سه ماهه اول سال 90 زمان اعلام آغاز رسمی انتخابات خواهد بود که نتایج بررسی تعیین تاریخ‌ها، از سوی وزارت کشور اعلام خواهد شد.
سنخگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس در دستورکار کمیسیون‌های تخصصی مجلس قرار دارد، آخرین مهلت اصلاح قانون انتخابات مجلس چه زمانی خواهد بود؟ گفت: زمان اصلاح قانون انتخابات مجلس، گذشته است و دیگر نباید انتظار داشت که چنین اصلاحات پیوندی و مکرر به قانون انتخابات انجام شود. از جهت اجرایی و نظارتی برای ما امکان‌پذیر نیست که بتوان چنین اصلاحاتی را در انتخابات آینده به‌کار ببندیم.
وی افزود: البته از جهت قانونی مشکل خاصی نیست و اگر مجلس محترم مصوبه‌ای را داشت، ما براساس آن عمل خواهیم کرد. ضمن آنکه مصوبه استانی شدن انتخابات مجلس ظاهرا از دستورکار خارج شده است.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است