کد خبر: ۱۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۴- 09 February 2011
کدخدایی:

قانون اساسی ظرفیت لازم برای حل اختلاف قوا را دارد

سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران روند فعالیت این نهاد در انتخابات آتی، چگونگی بررسی صلاحیت نامزدها، اقدامات انجام شده توسط دولت و مجلس برای تغییر نظام انتخاباتی و... را تشریح کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان متن این گفتگو به شرح زیر ‌می باشد:

دکتر کدخدایی در واکاوی شرایط سیاسی سال گذشته اصرار براشتباهات را عامل اصلی شکل گیری جریان فتنه دانست و اظهار داشت: با توجه به حوادث سال گذشته و انتخابات ریاست جمهوری بروز اختلاف سلیقه امری طبیعی در جامعه بود اما آنچه که منجر به ایجاد مشکل و درگیری شد و حوادث ناگواری را رقم زد اصرار بر اشتباهات و لجاجت بود که نگذاشت راه و طریق صحیح را بپذیرند.
وی افزود: فتنه سال گذشته یک امر ساده ای نبود که بخواهیم به روحیات یک فرد یا به اختلافات سلیقه ای که بطور طبیعی در جامعه وجود دارد محدود کنیم. ابعاد فتنه 88 بسیار گسترده تر از اختلافات داخلی بود. در واقع فتنه سال گذشته یک زمین بازی بود که دشمنان بیگانه برای ما ترسیم کردند و متاسفانه عده ای از دوستان هم دراین زمین به نفع بیگانگان بازی کردند.
وی با مرور انتخابات سال گذشته و عملکرد بانیان فتنه ادامه داد: در روز برگزاری انتخابات یک ادعایی از سوی برخی نامزدها و طرفدارانشان مطرح شد. البته هرگونه امکانات برای بررسی درخواست آنان در نظر گرفته شد اما آنها حاضر نشدند هیچ یک از این راههای قانونی را بپذیرند در حالیکه در یک جامعه مدنی وقتیکه دو نفر با یکدیگر دچار اختلافی شوند و اگر نتوانند خودشان حل کنند به یک حکم و داور مراجعه می کنند.
سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: اگر افرادی یا حزبی، حکمیت یک داور یا یک مرجع قانونی را نپذیرند هیچ مشکلی حل نمی شود و اگر اراده عده ای برای نپذیرفتن باشد هر راهکاری را هم که پیشنهاد بدهید باز هم سرباز می زنند.
وی بیان داشت: انتظاری که مردم با توجه به سابقه کاندیداهای معترض در سمت های اجرایی داشتند این بود که اگر هم اختلافی و یا اشکالی در مسیر اجرا وجود داشت و اگر شکوائیه ای داشتند آنرا از طرق قانونی پیگیری و حل کنند که یکی از آن مراجع، شورای نگهبان است.

نادیده گرفتن رای مردم غیر قابل اغماض است

کدخدایی تصریح کرد: در انتخابات سال گذشته شاهد بودیم که برخی از این افراد در همان ساعات پایان رای گیری یک طرفه و یک جانبه اعلام پیروزی کردند. سوال این است که بر چه اساسی شما این کار را کردید؟ حتی شورای نگهبان به عنوان مرجع ناظر که تمام امور انتخابات زیر نظر آن انجام می شود چنین اجازه ای را هیچ وقت به خود نداده است که نتیجه زود هنگام اعلام کند.
وی اعلام نتایج در پایان ساعات روز برگزاری انتخابات را عامل شناخت عوامل پشت پرده فتنه 88 دانست و گفت: کسانیکه در پس پرده برنامه ریز و طراح این اغتشاشات بودند برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی با نادیده گرفتن رای مردم و اصرار بر ادعاهای واهی مسیر قانونی را طی نکردند و شد آنچه که نباید می شد و این نادیده گرفتن رای مردم، غیر قابل اغماض است.
وی افزود: اتفاقی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر افتاد موضوعی نبود که کسی به آن علاقه داشته باشد. چرا که همه خواستار این بودند که صاحب منصبان و دست اندرکاران و مسئولین انقلاب در کنار هم باشند و دست به دست هم برای تقویت و رشد و بالندگی نظام اقدام کنند، اما متاسفانه با طراحی دشمنان بیگانه و عوامل داخلی، فتنه ای در نظام به وقوع پیوست که البته با حضور همیشگی مردم و با الطاف خداوند و با مدیریت شجاعانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب خنثی شد.
کدخدائی با اشاره به تلاش شورای نگهبان برای انجام وظایف قانونی اش در انتخابات گذشته اظهار داشت: شورای نگهبان در بحث انتخابات و مسائلی که در زمان برگزاری آن چه در انتخابات مجلس و چه ریاست جمهوری اتفاق می افتد تلاش داشته است کسانیکه صلاحیت لازم را طبق موازین قانونی دارند وارد گردونه انتخابات شوند و انتخابات به نحو احسن برگزار شده و حقی از کسی تضییع نشود ضمن اینکه مجریان و دست اندرکاران انتخابات نیز رای مردم را به درستی شمارش کرده و رای واقعی را اعلام کنند و سابقه 30 ساله شورای نگهبان نشان داده است که این نهاد در امر انتخابات موفق بوده است.
وی با تأکید بر اینکه داوطلبان براساس ملاک‌های موجود در قانون انتخابات احراز صلاحیت خواهند شد تأکید کرد: آنچه برای ما مهم است ارزیابی رفتار نامزد‌های انتخابات براساس قوانین موجود است. لذا در زمان اعلام نتیجه برای ما فرقی نمی‌کند تأیید شدگان و یا رد صلاحیت شدگان از کدام بخش از خانواده انقلاب باشد. بنابراین شورای نگهبان تمام امکانات و اختیارات قانونی خود را برای ورود افراد سالم و شایسته به خانه ملت بکار خواهد برد.
کدخدایی با بیان اینکه همیشه یک همکاری لازم در همه ادوار انتخابات میان شورای نگهبان و وزارت کشور وجود داشته است، تصریح کرد: در برخی از موارد و مراحل برگزاری انتخابات الزام قانون برای همکاری و هماهنگی میان وزارت کشور با شورای نگهبان وجود دارد. مثلاً تعیین تاریخ انتخابات باید به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید شورای نگهبان باشد و همچنین برای تأیید صلاحیت نامزد‌ها، هیأت‌های اجرایی نتیجه را از طریق وزارت کشور به شورای نگهبان ارسال می کنند و ما باید پس از بررسی‌های دقیق، نتیجه نهایی را تایید کنیم.
وی افزود: البته در همکاری و هماهنگی الزامی وزارت کشور با شورای نگهبان یک فراز و فرود‌هایی در ادوار مختلف وجود داشته است که گاهی اوقات این همکاری‌ها پررنگ‌ و گاهی اوقات نیز کم رنگ بوده است.
سخنگوی شورای نگهبان به تشریح همکاری‌های میان دولت و مجلس و شورای نگهبان برای تغییر نظام انتخاباتی پرداخت و گفت: آنچه که از شورای نگهبان برای تغییر قانون انتخابات بر می‌آید این است که اگر مشورتی لازم باشد به دولت و مجلس ارائه کنیم اما فراتر از آن هیچ وظیفه‌ قانونی برعهده این نهاد نمی‌باشد.

انتقاد از تعلل دولت و مجلس برای تغییر نظام انتخاباتی

وی گفت: گفتگو‌ها و رایزنی های میان وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون انتخابات شده است و از شورای نگهبان نیز نظرخواهی شده است اما هیچ یک به نتیجه قابل قبولی نرسیده است و شاهد اجرائی و عملی شدن آن نبودیم.
کدخدائی با تأکید بر لزوم تسریع در تصویب قانون جدید انتخابات افزود: زمان خیلی محدود است و اگر قرار باشد تغییری در نظام انتخاباتی صورت بگیرد باید در همین یکی دو ماه اخیر باشد.
وی با بیان اینکه هرگونه اصلاح در قانون انتخابات در سال آینده تحت تأثیر فضای انتخاباتی جامعه قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: مقدماتی که برای انتخابات پیش بینی می‌شود بر هر گونه اصلاح قانون تأثیر گذار خواهد بود و اگر در سال آینده قانونی تصویب شود خیلی سخت و دور از ذهن خواهد بود که در انتخابات همان سال لحاظ شود.
وی با بیان اینکه مقدمات انتخابات مجلس از 8، 9 ماه قبل از زمان برگزاری آن صورت می‌گیرد گفت: از 8 یا 9 ماه قبل از برگزاری انتخابات شاهد استعفای نامزد‌هایی که در پست‌های اجرائی هستند خواهیم بود و همچنین طبق قانون انتخابات باید کار‌های پشتیبانی انتخابات از جمله تعرفه حوزه‌ها و دیگر مقدمات صورت بگیرد. لذا اگر قرار است تغییراتی در قانون انتخابات داشته باشیم دولت و مجلس باید هر چه زودتر طرح یا لایحه‌ خود را ارائه دهند و شورای نگهبان نیز در اسرع وقت آنرا بررسی خواهد کرد.

تضمین شورای نگهبان برای برگزاری یک انتخابات سالم

سخنگوی شورای نگهبان با دادن تضمین برگزاری یک انتخابات سالم، گفت: مردم ایران اطمینان داشته باشند که قطعاً اعضای این نهاد برهرگونه تخلف و تقلبی در انتخابات حساس خواهند بود و اگر تخلفی در انتخابات صورت بگیرد اعضای شورای نگهبان آمادگی دارند انتخابات صندوق و یاحوزه‌ای که لازم باشد را ابطال کنند و فرقی نمی‌کند که مغلوب یا پیروز انتخابات از کدام یک از جریانات سیاسی کشور باشد.
وی با بیان اینکه اگر در انتخابات 88 تقلبی صورت گرفته بود شورای نگهبان نتیجه را ابطال می‌کرد گفت: طرح تقلب یک پروژه برای تخریب نظام بود و همانطور که شاهد بودیم افرادی که مستقیم و غیرمستقیم در طرح چنین ادعای واهی شرکت داشتند خودشان بعداً رسماً بر دروغ بودن ادعای تقلب اعتراف کردند.

شورای نگهبان چیزی را برای پنهان کردن از مردم ندارد

کدخدائی با بیان اینکه ساختاری غیر پیچیده و یک بروکراسی ساده اداری برشورای نگهبان حاکم است، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان چیزی برای پنهان کردن از مردم ندارد و درعین حال ما با اطمینان می‌گوئیم که انتخاباتی که توسط مردم برگزار شود و توسط آنان نظارت شود، یک انتخابات سالم خواهد بود و اگر اتهامی به انتخابات وارد شود، اتهام به مردم است.
وی با بیان اینکه بزرگترین تضمین ما برای برگزاری انتخابات سالم پشتیبانی و حضور گسترده مردم در آن است، تاکید کرد: انتخاباتی که ناظرانش مردم باشند، کوچکترین خدشه ای به آن وارد نخواهد شد، همانطور که در انتخابات گذشته نیز مردم در حماسه 9 دی اعتراض خود را به ادعای دروغ تقلب نشان دادند.

تشریح عملکرد شورای نگهبان برای پیگیری ادعای تقلب

کدخدائی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ نمایندگان نامزدهای انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری با شورای نگهبان، تصریح کرد: نمایندگان هر چهار نامزد حضور مستمری در روز انتخابات داشتند و مشکلات و مسائل خود را با ما در میان می گذاشتند و تا پایان شمارش آراء، مشاهده کردند که هیچگونه تخلف عمده ای صورت نگرفته است چه برسد به تقلب.
وی افزود: نماینده یکی از نامزدهای معترض در حضور مقام معظم رهبری عنوان کرد که اگر تمام صندوق ها را بازشماری کنید، مطمئن هستیم که هیچ گونه تخلف عمده ای یافت نخواهد شد و این اعتراف آشکار یکی از نمایندگان آنان در حضور بالاترین مقام رسمی کشور، نشان دهنده دروغ بزرگ تقلب بود.
وی با اشاره به پیشنهادات شورای نگهبان به معترضین تصریح کرد: ما از ابتدا اعلام کردیم که حاضریم هر صندوقی که آنان می گویند در حضور مردم و دوربین های صدا و سیما بازشماری کنیم، بدون اینکه از قبل تدارکی دیده باشیم؛ لذا این بهترین تضمین شورای نگهبان بود برای کسانیکه اگر ادعای به حقی داشته و فکر می کردند چنین تقلبی اتفاق افتاده است، اما هیچیک از این پیشنهادها مورد استقبال واقع نشد.
کدخدائی با اعلام این سوال که اگر طراحان دروغ تقلب صادق بودند، چرا هیچ گامی برای اثبات ادعای خود برنداشتند و علی رغم پیشنهادهایی که به آنان شد، در هیچ جلسه رسمی ادعای خود را پیگیری نمی کنند، گفت: یکی از نامزدهای معترض در شورای نگهبان حاضر شد، نظرات اعضا را شنید و اطلاعاتی در اختیارش قرار دادیم و بعد هم خودشان به این نتیجه رسید که منصرف شود، خوب این برخورد قانونی و صحیح بود، اما چرا دیگر نامزدهای معترض حاضر به پیگیری اعتراضات خود نشدند و این نشان این بود که بحث تقلب در انتخابات، یک بهانه است و آنان دنبال ایجاد فتنه بزرگتری هستند.
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر آنکه اگر هرکدام از دو نامزد دیگر رای می آورد، چنین فتنه ای شکل می گرفت، افزود: بنا به دلایل و مدارک مستند و متقنی که امروزه یکی پس از دیگری رو می شود، اگر حتی هرکدام از دو کاندیدای معترض نیز رای می آورد، چنین فتنه ای شکل می گرفت.
وی با اشاره به اعلام آمادگی نظام برای بررسی ادعای تقلب از سوی کاندیداهای مغلوب، گفت: مجموعه نظام، مقام معظم رهبری، مسئولین، مقامات اجرائی و تقینی و خود شورای نگهبان برای بررسی طرح تقلب در چارچوب قوانین و مقررات اعلام آمادگی کردند، اما چه می شود که هیچکدام از راههای قانونی را نمی پذیرند، آیا غیر از این است که اهداف دیگری در پس پرده کاندیداهای معترض نهفته باشد.

لزوم فرهنگ سازی برای برگزاری یک انتخابات سالم

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به حوادث سال گذشته و دروغ بزرگ تقلب و با بیان اینکه دشمن بیکار ننشسته و در پی ایجاد توطئه های جدید علیه نظام است، گفت: برای جلوگیری از شکل گیری فتنه جدید و ورود ایادی دشمن و جریان منحرف در نظام تغییر در قانون انتخابات امری ضروری و غیر قابل اجتناب است.
وی تغییر در نظام انتخاباتی را منوط به دو محور فرهنگ سازی میان احزاب سیاسی و اصلاح قوانین انتخاباتی دانست و افزود: با فرهنگ سازی و اصلاح قوانین انتخاباتی، شاهد برگزاری انتخابات شکوهمند و بی عیب و نقص خواهیم بود.
کدخدائی با بیان اینکه قانون انتخاباتی کشور ناقص و بسیار قدیمی است، تصریح کرد: نظام انتخاباتی ما مربوط به ادوار اولیه انقلاب است که یک فضای سیاسی، اجتماعی متفاوتی نسبت به وضعیت فضای سیاسی امروز جامعه ایران حاکم بود.
وی افزود: امروزه یک فضای رقابتی سنگین و سیاسی در کشور حاکم است و همچنین بیشتر اوقات تحمل افراد و گروه های سیاسی هم کم است؛ لذا قوانین موجود برای اجرای انتخابات، نظارت و تبلیغات، دارای نواقصی است که باید اصلاح شود و لزوم این تغییرات را هیچ کس نمی تواند منکر شود، اما متاسفانه هیچ اقدامی تاکنون در این زمینه صورت نگرفته است.
کدخدائی، فرهنگ سازی برای انتخابات را ضروری دانست و افزود: فرهنگ سازی انتخابات، یعنی اینکه احزاب و چهره های سیاسی قبول کنند، انتخابات یک برنده و بازنده ای دارد و همیشه در انتخابات برنده نیستند؛ و باید تحمل خود را بالا ببرند.
وی ادامه داد: احزاب زمانیکه در انتخابات شرکت می کنند و بازنده شدند، به مفهوم این نیست که نظام عیبی دارد و یا تخلف و تقلبی صورت گرفته، احتمال قوی تر این است که از این فرد یا گروه اقبالی از سوی مردم صورت نگرفته و رای نیاورده است؛ لذا این موضوع کمتر در انتخابات ما جا افتاده است.

چگونگی تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات آتی

وی با تشریح چگونگی تایید صلاحیت نامزدها در انتخابات آتی گفت: شورای نگهبان به اینکه تمام اختلاف سلیقه هایی که در جامعه وجود دارند علیه نظام است اعتقادی ندارد بنابراین ممکن است فرد یا افرادی در برخی از جناح ها مشکلات شخصی، عمومی و سیاسی داشته باشند لذا در انتخابات مجلس مشخصا افرادی که صلاحیتشان برای ما احراز نمی شود در هر دو گروه مطرح جامعه هستند هم از گروه اصولگرا و هر از گروه اصلاح طلب. بنابراین نگاه ما نگاه سیاسی و جناحی نیست.
وی با بیان اینکه رفتار افراد را بر طبق قوانین ارزیابی می کنیم افزود: کسانیکه در چارچوب نظام حرکت کرده اند و شرایط ماده 28 قانون انتخابات را دارا باشند و همچنین مواضعی که در ماده 29 این قانون وجود دارد را نداشته نباشد صلا حیتشان احراز خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: در مجلس هفتم و هشتم نیز مشاهده می کنید که از همه گروه ها و جریان های سیاسی در آن هستند و از همه گروه ها هم افرادی بودند که صلاحیتشان مورد قبول واقع نشد بنابراین شورای نگهبان سیاسی عمل نمی کند.
کدخدایی همچنین در پاسخ به این سوال که کسانیکه مواضع غیر شفاف و ابهام برانگیز در جریان فتنه گرفتند و خط فکری خود را مشخص نکردند آیا جز تایید صلاحیت شدگان هستند یا خیر اظهار داشت: پاسخ این پرسش نیاز به زمان دارد که ببینیم در آینده چه کسانی ثبت نام می کنند و ما از الان نمی توانیم بگوئیم چه کسانی صلاحیتشان تایید می شود یا خیر.
وی افزود: معیارهای ما برای تعیین صلاحیت آن چیزی است که در مواد 28 و 29 قانون انتخابات آمده و فراتر از آن عمل نمی کنیم و معیار مشخص و روشن ما قانون است و ما از معیارهای خود دفاع می کنیم و بر آن استوار خواهیم ماند.
سخنگوی شورای نگهبان خطاب به کسانی که قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارند گفت: هرکسی که قصد نامزد شدن در انتخابات را دارد از همین امروز می تواند رفتار و اعمال خودش را با ملاک و معیارهای مورد اصل 28 و 29 قانون انتخابات تطبیق دهد و متوجه شود که جز تایید صلاحیت شدگان است یا نه.

شکل دهندگان و حامیان فتنه 88 کاندید نشوند

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه حساب کسانیکه در فتنه سال گذشته به نوعی نقش داشتند از بقیه گروه ها و جریانات سیاسی جداست تاکید کرد: کسانیکه چه عالما و چه عامدا به هر نحوی در شکل گیری و ادامه فتنه 88 نقش داشتند از فیلتر شورای نگهبان عبور نخواهد کرد.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اختلاف سلیقه میان قوا گفت: اختلاف در هر جامعه انسانی وجود دارد و نه تنها یک امر ناپسندی نیست بلکه یک امر مطلوب است و در کشاکش این اختلافات است که جامعه انسانی به رشد و تعالی می رسد.
وی ادامه داد: این اختلافات درون خانوادگی و طبیعی است و با مرور سوابق سیاسی دیگر کشورها مشاهده می شود که این اختلافات در آن جا نیز وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه اختلاف میان قوا نباید به کینه و خصومت تبدیل شود اظهار داشت: آنچه که در این اختلافات مذموم است این است که این اختلافات به کینه و خصومت تبدیل شود و هیچ کدام از قوا از موضع خود کوتاه نیایند.
وی با بیان اینکه باید مراقب بود که اختلافات میان قوا در یک بستر قانونی و روند طبیعی قرار بگیرد گفت: اگر دولت یک نظر و رایی در مورد برخی از قوانین داشته باشد و مجلس نیز نظر دیگری، مادامی که هریک از دو در جایگاه مدعی قرار بگیرند می توانند با مراجعه به شورای نگهبان درخواست تفسیر قانون اساسی داشته باشند و شورا نیز طبق اصل 98 قانون اساسی نظر نهانی را اعلام خواهد کرد و آن لازم الاتباع خواهد بود.
کدخدایی خاطر نشان کرد: بنابراین قانون اساسی ظرفیت های لازم را برای حل اختلاف میان قوا دارد و قوا با مراجعه و تمکین به آن می توانند از بروز اختلافات جلوگیری نمایند.
وی همچنین با اشاره به مجمع تشخیص مصلحت نظام فلسفه وجودی آن را حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان دانست وگفت: اما نباید فراموش شود که مجمع یک استثناء بر اصل است و در موارد اندکی که اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان به وجود آید می تواند وارد کار شود و نظر یکی از ان دو را ترجیح دهد.

نخبگان تعهد خود را به شعارهای انقلاب در عمل نشان دهند

همچنین در ادامه این گفتگو نظر سخنگوی شورای نگهبان را درمورد اظهارات اخیر آقای هاشمی جویا شدیم که وی در جواب خاطر نشان کرد: توصیه ام به چهره ها و خواص این است الان وقت عمل کردن به شعارهاست.
شرایط کنونی جامعه می طلبد که امروز بیش از هر زمان دیگری به شعارها عمل کنند و تعهد خود را نسبت به قوانین و ارزشهای انقلاب اسلامی و لایت فقیه به صورت آشکارا در اعمال خود نمودار سازند تا فتنه ها و توطئه های دشمن خنثی شود.
وی در پایان با بیان اینکه مقام معظم رهبری خطراتی را که پیرامون خواص و چهره ها وجود دارد دائما تذکر داده اند گفت: آنچه که حق مطلب بود توسط مقام معظم رهبری بیان شده و اگر مدافع و دلسوز نظام باشیم در هر لباس و جایگاهی باید از نظرات مقام معظم رهبری که مدبرانه و شجاعانه در فتنه 88 نظام را از میان طوفان ها به سلامت به ساحل نجات رساندند تبعیت کنیم.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات