کد خبر: ۱۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۰- 22 January 2011
دکتر کدخدایی در نشست خبری:

ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، رفتار افراد بر مبنای قانون خواهد بود

دکتر کدخدایی گفت: ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، رفتار افراد بر مبنای قانون خواهد بود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری صبح امروز با رسانه‌های گروهی، پس از تشریح نظرات شورای نگهبان در خصوص طرح‌ها و لوایح اخیر، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سئوالی درخصوص مغایرت تاسیس وزارتخانه ورزش و جوانان با برنامه چهارم و پنجم مصوب مجلس و چگونگی تایید آن گفت: آنچه در شورای نگهبان، ملاک بحث و بررسی مصوبات می‌باشد، موازین شرع و قانون اساسی است. بنابر این بسیاری از مصوبات و قوانین موجود ممکن است با یک مصوبه دیگر مغایرت داشته باشد ولی این مغایرت از لحاظ قانون اساسی ایرادی نداشته باشد.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: اگرچه ممکن است مصوبه‌ای مانند تاسیس وزارتخانه ورزش و جوانان، با برنامه چهارم یا پنجم توسعه مغایرت داشته باشد ولی این مغایرت الزاما مغایرت با قانون اساسی نیست. علاوه‌بر این، مجلس اعلام کرده است که این مصوبه، رای بیشتر از دوسوم نمایندگان را داشته است و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس برای تصویب هر مصوبه مخالف با برنامه پنجساله، رای حداقل دوسوم نمایندگان الزامی است.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر این که رئیس‌جمهور تا چه زمانی برای معرفی وزیر ورزش و جوانان به مجلس مهلت دارد؟ گفت: این مباحث مربوط به دولت و مجلس است و طبق قانون وقتی این وزارتخانه اجرایی بشود، یک زمان مشخصی برای معرفی وزیر آن درنظر گرفته شده است.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص دلیل ایراد ابهام شورای نگهبان نسبت به آوردن نام شرکت ملی گاز در مصوبات مجلس، گفت: این موضوعی است که از دولت هشتم در شورای نگهبان مطرح بوده است. چراکه اساسنامه شرکت‌های ملی نفت، گاز و پتروشیمی، از سال‌های گذشته قرار بوده است که اصلاح و به مجلس تقدیم شود و هنوز این کار صورت نگرفته است، ما این سئوال را در برنامه‌ها، قوانین بودجه و سایر مصوبات مجلس مطرح کرده‌ایم که آیا چنین شرکت‌هایی در حال حاضر وجود دارد یا خیر و اگر وجود دارد اساسنامه آنها در چه زمان و مکانی به تصوب رسیده است.
وی در عین حال افزود: البته بین دولت و مجلس رایزنی‌هایی برای تهیه اساسنامه‌ این شرکت‌ها صورت گرفته است و اعلام شده است که دولت مشغول تنظیم اساسنامه این شرکت‌ها است و امیدواریم که این مسئله هم با تصویب مجلس به‌زودی حل بشود.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص ایرادات رئیس‌جمهور به مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی‌بر اینکه آن مجمع برای تغییر روش انتخاب رئیس بانک مرکزی، حق تغییر قانون اساسی را ندارد، گفت: اخبار این مصوبه را باید از مجمع تشخیص مصلحت نظام دنبال کرد و نظرات شورای نگهبان نسبت به برنامه پنجم نیز همان است که در نشست خبری قبل اعلام شد و ایرادی از سوی شورای نگهبان نسبت به روشی که مجلس در این‌خصوص تعیین کرده بود، اعلام شد و مجلس بر مصوبه خود اصرار کرد و مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد. بنابر این ادامه این روند ارتباطی با شورای نگهبان ندارد.
یکی از خبرنگاران پرسید: با توجه به آنکه شورای نگهبان جزئی از قوه مقننه است آیا می‌تواند درخصوص نحوه طرح سئوال از وزرا در مجلس، سازوکار مشخصی را تعیین کند؟
دکتر کدخدایی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان در ادامه مجلس نیست بلکه یک نهاد مستقل است، گفت: چنانچه از شورای نگهبان در قالب تفسیر اصول قانون اساسی برای سئوال از وزرا درخواست شود، این شورا نظر رسمی خود را اعلام خواهد کرد.
سخنگوی شورای نگهبان، در پاسخ به سئوالی درخصوص سخنان منتسب به آیت‌ا... جنتی مبنی‌بر عدم صلاحیت برخی افراد و جریان‌های سیاسی برای حضور در انتخابات، گفت: اگر مطالب به‌درستی و آنگونه که هست، در رسانه‌ها منعکس شود، اثر بهتری را خواهد داشت. متاسفانه اولین رسانه‌ای که سخنان آیت‌ا... جنتی را پوشش داد، آن را به درستی منعکس نکرد. با بررسی عبارات مشخص شد که ایشان مطلبی را خطاب به گروه‌ها و جناح‌های سیاسی موجود در جامعه مطرح نکرده‌اند بلکه مطلب ایشان راجع به سخنان یکی از افرادی بود که در حوادث انتخابات گذشته نقش داشت و الان به‌جای آنکه پاسخگوی رفتار خود باشد، در مقام مدعی و طلب‌کاری به میدان آمده است.
وی افزود: آیت‌ا... جنتی اشاره کرده بودند که کسانی که باید در برابر افکار عمومی پاسخگو باشند، دیگر نیازی به ورود این افراد نیست و کاملا هم مشخص است که چه کسانی هستند، افرادی که در فتنه 88 به هر دلیلی نقش داشتند، انتظار نداشته باشند که شورای نگهبان برای آنها فرش قرمز پهن کند.
دکتر کدخدایی در عین حال افزود: وجود اختلاف سلیقه‌ها و جناح‌های مختلف برای کشور، نه‌تنها بد نیست بلکه بسیار هم مطلوب است و شورای نگهبان هم از اختلاف سلیقه‌های موجود در جامعه استقبال می‌کند و تنها رفتار افراد را ملاک بررسی صلاحیت‌ها قرار می‌دهد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به‌سئوالی درخصوص انتقاد آیت‌ا... جنتی از نمایندگان مجلس به‌دلیل افزایش احضار وزرا گفت: بیان این مطلب از سوی ایشان به‌نوعی یک توصیه اخلاقی از تریبون نمازجمعه است.
در ادامه یکی از خبرنگاران گفت: برخی سایت‌ها پیش‌بینی کردند که آقای مشایی کاندیدای ریاست جمهوری انتخابات یازدهم خواهد بود ولی صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان ردخواهد شد و کار به حکم حکومتی از سوی رهبر معظم انقلاب خواهد کشید، نظر شما در این‌خصوص چیست؟
دکتر کدخدایی در پاسخ گفت: این سخنان نوعی غیب‌گویی است؟! شورای نگهبان تنها زمانی که افراد برای انتخابات ثبت‌نام می‌کنند درخصوص صلاحیت آنان اعلام‌نظر خواهد کرد. ملاک بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان، تنها رفتار افراد بوده و معیار ما نیز قانون و مقررات انتخابات خواهد بود.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص اینکه برخی کارشناسان معتقدند شورای نگهبان می‌تواند با درنظر گرفتن برخی تفاسیر روز، مانع از ارسال مصوبات به مجمع تشخیص مصلحت نظام و طولانی شدن سیر تصویب قوانین بشود، ضمن قابل تأمل دانستن این نظر تصریح کرد: شورای نگهبان همیشه بر اساس موازین شرعی و قانون اساسی اظهارنظر می‌کند و چنانچه مصلحتی لازم باشد، در مجمع تشخیص مصلحت نظام در نظر گرفته خواهد شد.
وی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس اصل 112 قانون اساسی برای بررسی موارد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان تشکیل شده است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص جایگاه مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر بر اساس قانون اساسی انجام بشود، لازم‌الاجرا است.
بنابر این گزارش، دکتر کدخدایی در هنگام تشریح مصوبات شورای نگهبان، با گلایه از برخی از نمایندگان به‌دلیل اعلام مصوبات شورا پیش از اعلام رسمی آن توسط شورای نگهبان، گفت: برخی از نمایندگان که در کسوت سخنگویی شورای نگهبان کار می‌کنند خبر اعلام نظر شورا درخصوص تبدیل سازمان‌های تربیت‌بدنی و جوانان به وزارت ورزش و جوانان را پنجشنبه اعلام کرده بودند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد