کد خبر: ۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - ۰۹:۳۰- 16 October 2006

جزئیات نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: «انتشار لیست اسامی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری پیش از تعیین صلاحیت‌ها منع قانونی ندارد، البته انتشار لیست ممکن است بازتاب‌هایی داشته‌ و از لحاظ حقوقی باید به اذن داوطلب باشد زیرا ممکن است افراد در امتحان قبول نشود.»

حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی، عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفتگو با ایسنا، در تشریح روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری توضیح داد: بررسی صلاحیت‌ها به این گونه است که از پایان مهلت ثبت‌نام، شورای نگهبان یک‌ماه فرصت دارد تا به صلاحیت‌های داوطلبان مجلس خبرگان رهبری رسیدگی کند که با توجه به پایان مهلت ثبت‌نام داوطلبان مجلس خبرگان، این کار آغاز شده است.
وی افزود: باید صلاحیت علمی و اخلاقی، سیاسی اجتماعی، داوطلبان از مراجع قانونی استعلام شود و بعد از این که صلاحیت‌های اولیه غیررسمی تایید شد نوبت به بررسی صلاحیت‌های علمی داوطلبان می‌رسد.
حجت الاسلام والمسلمین کعبی خاطرنشان کرد: بررسی صلاحیت‌های علمی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری توسط فقهای شورای نگهبان صورت می‌گیرد.
وی افزود: داوطلبان از لحاظ علمی به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته فاقد صلاحیت‌های علمی هستند به این معنا که ممکن است حداقل تحصیلات لازم حوزوی را نداشته باشند اما ثبت نام کرده‌ باشند که این افراد برای طی مراحل بعدی دعوت نمی‌شوند.
وی ادامه داد: تعدادی هم مسلم‌ الاجتهادند یا این که نماینده دوره‌های گذشته این مجلس بودند یا از مدرسان بزرگ حوزه‌های علمیه هستند و کتاب و تالیفات دارند یا این‌که حضرت امام (ره) یا مقام معظم رهبری ضمنا یا صراحتا اجتهاد آنها را تایید کرده‌اند.
حجت الاسلام والمسلمین کعبی یادآور شد: طبق تبصره یک ماده 3 قانون انتخابات خبرگان رهبری افراد فوق نیاز به تشخیص علمی فقهای شورای نگهبان ندارند.
وی اظهار داشت: دسته‌ دیگر از داوطلبان عده‌ای هستند که در اجتهاد آنها تردید وجود دارد و از این افراد دعوت خواهد شد تا در امتحان علمی که شورای نگهبان در آبان ماه برگزار می‌کند، شرکت نمایند.
حجت الاسلام والمسلمین کعبی درباره ارزیابی علمی و چگونگی طراحی سوالات این آزمون گفت: « سوالات علمی آزمون کتبی توسط چند تن از فقهای شورای نگهبان طرح می‌شود و این آزمون با رعایت همه مقررات و مسائل حفاظتی به صورت همزمان در یک روز در مدرسه فیضیه قم و تهران برگزار می‌شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره محتوای آزمون یادآور شد: معمول دوره‌های گذشته این بوده است که آزمون مکاسب و آزمون کفایه از داوطلبان گرفته می‌شود و یک سوال علمی استنباطی مطرح می‌شود. ضمن این که برای پاسخ به این سوال از قبل به داوطلبان اعلام می‌شود که منبع مورد نیاز پاسخ به سوال را به همراه داشته باشند زیرا داوطلبان در پاسخ به سوال استنباطی باید کتاب را همراه داشته باشند و از روی کتاب با استنباط و استدلال به سوال پاسخ دهند.
وی افزود: پس از برگزاری آزمون، مانند شیوه تصحیح امتحانات نهایی، سربرگ ورقه امتحانی داوطلبان جدا خواهد شد و برگه‌های آزمون به مصححان بزرگ حوزه برای تصحیح ارجاع داده می‌شود و چنانچه داوطلبان در این مرحله نمره قابل قبول را کسب کنند مثلا نمره 14 به بالا کسب کنند در یک کمیته سه نفره فقهی ارزیابی شفاهی می‌شوند. در صورتی که در این مرحله قبول شوند به عنوان پذیرفته شده تایید صلاحیت شده اسامی آنها اعلام می‌شود.
وی یادآور شد: آن بخش از داوطلبانی که کتاب و جزوه تالیف کرده باشند، کتاب‌ها و جزوه‌هایشان ارزیابی علمی می‌شوند و اگر در حد اجتهاد و قابل دفاع باشد، داوطلبان به جلسه دفاع علمی دعوت و در صورتی که بتواند در این جلسه از تالیف خود دفاع کند، تایید صلاحیت می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین کعبی خاطرنشان کرد: «فرآیند تایید صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری کاملا ضابطه‌مند است.
وی درباره انعکاس اخبار انتخاباتی قبل از تایید صلاحیت شورای نگهبان گفت: انعکاس اخبار داوطلبان نمایندگی در مجلس خبرگان قبل از آغاز تبلیغات در رسانه به عنوان سمت و مقامی که دارند منع قانونی ندارد اما تبلیغ رسمی به عنوان داوطلب دوره چهارم ممنوع است و انعکاس اخبار غیر اخبار مربوطه به سمت داوطلبان منع قانونی ندارد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است