کد خبر: ۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۱- 14 October 2006

آزمون علمی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان 5 آبان برگزار می‌شود

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان گفت: آزمون علمی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان روز جمعه 5 آبان ماه سالجاری به صورت همزمان در قم و تهران برگزار می‌شود.

به گزارش دفتر ارتباطات‌ و اطلاع‌رسانی شورای‌نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی روز شنبه 22/7/85 در نشست خبری با خبرنگاران افزود: کار بررسی صلاحیت‌ عمومی داوطلبان انتخابات خبرگان آغاز شده و صلاحیت علمی این افراد نیز از طریق آزمون کتبی و شفاهی احراز خواهد شد.
وی آزمون کتبی را بهترین و مطمئن‌ترین راه برای تشخیص درجه اجتهاد داوطلبان انتخابات خبرگان دانست و اظهار داشت: فقط افرادیکه اجتهاد آنها مورد تردید است برای شرکت در آزمون کتبی دعوت می‌شوند.
وی در عین حال افزود: در بررسی‌های اولیه مشخص شد حدود 60 نفر از ثبت‌نام کنندگان در انتخابات مجلس خبرگان یا فاقد تحصیلات حوزوی هستند و یا شغل آنها هیچ سنخیتی با مجلس خبرگان ندارد.
دکتر کدخدایی از نواقص قوانین انتخابات در کشور انتقاد کرد و گفت: چون محدودیتی از نظر قانونی وجود ندارد هر فردی که برای ثبت‌نام مراجعه می‌کند وزارت کشور موظف به ثبت‌نام است.
وی افزود: این افراد برای شرکت در آزمون کتبی دعوت نخواهند شد چرا که شرایط اولیه داوطلبان انتخابات خبرگان را ندارند.
سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات چهامین دوره مجلس خبرگان در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی‌که در آزمون کتبی پذیرفته شوند برای مصاحبه و آزمون شفاهی فرا خوانده خواهند شد.
وی گفت: آزمون کتبی پیش از این قرار بود روز جمعه 28 مهرماه برگزار شود که به دلیل همزمانی با روز جهانی قدس و ماه مبارک رمضان یک هفته به تعویق افتاد و به روز جمعه 5 آبان موکول شد.
دکتر کدخدایی آمار دقیق داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان را 492 نفر اعلام کرد و در توضیح تفاوت این آمار با آمار وزارت کشور گفت: 3 نفر از داوطلبان به صورت همزمان در دو حوزه انتخابیه ثبت‌نام کرده‌اند.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری گفت: شرایط و مقررات برگزاری یک آزمون علمی در آزمون کتبی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رعایت خواهد شد.
خبرنگاری سئوال کرد آیا ثبت‌نام افرادیکه هیچ سنخیتی با مجلس خبرگان ندارند برای افزایش شمار رد‌صلاحیت شدگان و بهانه‌ای برای هجمه به شورای‌نگهبان نیست؟ که دکتر کدخدایی در پاسخ گفت: متأسفانه این نقص قانون انتخابات است و در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی نیز شاهد این مشکلات بودیم.
وی از رسانه‌ها خواست با اطلاع‌رسانی مناسب شورای‌نگهبان را در خصوص تبعات این نقص قانون یاری دهند.
خبرنگاری سؤال کرد "برخی فقهای شورای‌نگهبان در انتخابات خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند که ممکن است در مقام ناظر شائبه برخورد سلیقه‌ای پیش بیاید، پاسخ شورای‌نگهبان چیست؟" که دکتر کدخدایی در پاسخ گفت: طبق قانون بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات خبرگان بر عهده فقهای شورای‌نگهبان است.
وی افزود: برای رفع این شائبه قانون راهکار آن را مشخص کرده است و فقهای شورای‌نگهبان در حوزه انتخابیه‌ای که ثبت‌نام کرده‌اند حق دخالت و اظهارنظر دربارة حوزة انتخابیه را ندارند.
سخنگوی شورای‌نگهبان گفت: کار بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی نیز در پایان مهلت ثبت‌نام و ارسال اسامی داوطلبان به شورای‌نگهبان آغاز خواهد شد و اقدامات لازم برای اعمال نظارت شورای‌نگهبان بر این انتخابات نیز پیش‌بینی شده است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره نحوة شکایت داوطلبان رد‌صلاحیت شده گفت: افرادیکه صلاحیت آنها احراز نمی‌شود می‌توانند در موعد قانونی به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات و شورای‌نگهبان شکایت کنند که در دو مرحله به شکایات آنها رسیدگی خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری دربارة سیاست شورای‌نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها افزود: سیاست شورای‌نگهبان تابع قانون و مقررات است و آنچه که قانون از ما خواسته را انجام خواهیم داد.
خبرنگاری درخصوص امکان حضور غیر روحانیون در مجلس خبرگان سؤال کرد که دکتر کدخدایی در پاسخ گفت: قانون، شرط اجتهاد را تصریح کرده و اشاره‌ای به نوع لباس کاندیداها ندارد.
وی تبلیغات افراد با عنوان کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان قبل از انتشار اسامی کاندیداها را غیرقانونی دانست و اظهار داشت: مسئولیت اجرای این قانون برعهده رسانه‌هاست که این ممنوعیت را رعایت کنند و دقت بیشتری داشته باشند.
دکتر کدخدایی در آغاز این نشست خبری سالروز شهادت مولی‌الموحدین حضرت علی (ع) را به عموم شیعیان و شیفتگان آن حضرت و مسلمین جهان تسلیت گفت و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران در ماه مبارک رمضان، ابراز امیدواری کرد توفیق عبادت آن بی‌نیاز در این ایام پرمنزلت نصیب همه گردد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت