کد خبر: ۱۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۸- 10 December 2010
آیت‌الله جنتی:

حادثه کربلا درس بزرگی برای همیشه تاریخ است

خطیب نماز جمعه تهران گفت: ‌امام حسین(ع) و نهضت حسینی مایه عزت و افتخار ماست.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، آیت‌الله جنتی با تسلیت فرارسیدن ایام عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) اظهار کرد: امام حسین(ع) نجات‌بخش انسانیت و اسلام است و به برکت خون پاک امام حسین(ع) و یارانش اسلام باقی و زنده ماند و اگر این نبود اثری از اسلام باقی نمانده بود.
وی با بیان این‌که «حادثه کربلا درس بزرگی برای همیشه تاریخ است» خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) شهید امر به معروف و نهی از منکر است؛ چراکه برای امر به معروف و نهی از منکر خروج کرد.
وی با گرامیداشت هفته امر به معروف و نهی از منکر گفت: ما در این هفته و در هفته‌های دیگر نباید وظیفه‌ امر به معروف و نهی از منکر را فرامومش کنیم. بسیاری از گناهانی که انجام می‌شود و واجباتی که ترک می‌شود به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر است و این‌که به این موضوع توجه نشده است. باید توبه کرد و به امام حسین(ع) متوسل شد و از این امام بزرگوار عذرخواهی کنیم که از این هدف بزرگ‌شان و هدف نهایی‌شان یعنی امر به معروف و نهی از منکر غفلت و کوتاهی کرده‌ایم.
دبیر شورای نگهبان با بیان این‌که «به واسطه انجام گناه، بسیاری از مشکلات و مصیبت‌ها به وجود می‌آید» گفت: در قرآن آمده است، مصیبت‌هایی که بر شما وارد می‌شود به خاطر کارهایی ا‌ست که انجام می‌دهید.
یکی از این مصیبت‌ها خشکسالی است. خشکسالی باعث می‌شود که مردم دچار مشکلات زیادی شوند و دیار خود را ترک کنند. ما اکنون گرفتار کم‌آبی و خشکسالی هستیم. در ایام محرم همه با زاری و تضرع به درگاه خداوند و توسل به امام حسین(ع) از گناهان‌مان توبه کنیم و ان‌شاءالله اگر توبه کنیم خداوند باران رحمت خود را می‌فرستد. در عین حال که تاکنون خیلی بزرگواری کرده و ما را مواخذه شدید به خاطر گناهان نکرده است وگرنه تا حالا مصیبت‌ها و مشکلات زیاد‌تری داشتیم. خداوند از خیلی از گناهان می‌گذرد، ولی مقداری نیز می‌ماند که این مصیبت‌ها را به بار می‌آورد.
وی با بیان این‌که «حادثه عاشورا نتیجه فراموش شدن غدیر بود» خاطرنشان کرد: غدیر فراموش شد و امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به شهادت رسیدند.
وی با اشاره به اهمیت مساله‌ ولایت نیز گفت: بقای اسلام به بقای ولایت و زوال اسلام به زوال ولایت است و این همه قدرتی که خداوند به انقلاب و اسلام داده است به برکت ولایت است، ولایت حاکم است و ما نباید از مساله ولایت غفلت کنیم.
جنتی گفت: کسانی که راجع به این موضوع حرکت‌های نامعقولی می‌کنند، بدانند گناهان بزرگی انجام می‌دهند، با ولایت درافتادن به معنای در افتادن با علی(ع) و حسین(ع) است؛ چراکه این ادامه‌ همان رشته است.
وی با بیان این‌که «باید از عاشورا درس‌های بزرگی بگیریم» گفت: اگر می‌خواهیم اسلام و قرآن زنده باشد باید جایگاه ولایت را حفظ کنیم. ولی فقیه در هر موقعی که مردم و نظام به مخاطره می‌افتند، چه در زمان امام(ره) و چه در زمان کنونی، احساس مسوولیت می‌کنند و به داد اسلام و نظام و مملکت می‌رسند.
وی با اشاره به حوادث عاشورای سال 88 نیز گفت: ما حادثه تلخ عاشورای 88 را نمی‌توانیم فراموش کنیم؛ یک عده‌ای که از نظام، اسلام، انقلاب، ولی فقیه و امام و رهبری عقده داشتند برای خودشان احساس کردند که در اثر حرکت لعنتی اغتشاشات ایجاد شده، زمینه برای‌شان فراهم است. تصور می‌کردند نظام در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و مساله براندازی برای آن‌ها مطرح بود. وقتی مقام معظم رهبری می‌گفتند که این مساله در این حوادث مساله انتخابات و ولایت فقیه نیست و مساله اسلام و نظام است، عده‌ای باور نمی‌کردند.
خطیب نماز جمعه تهران افزود: در این قضیه بهایی‌ها، منافقین، احزاب گوناگون منحرف، ضدانقلاب، جمع شده بودند و این هدف مشترک براندازی یعنی مخالفت با اسلام را دنبال می‌کردند. خداوند آن‌ها را با دست خودشان رسوا کرد. در آن زمان غبار فتنه همه جا را گرفته بود، چشم‌ها مسائل را به درستی نمی‌دید و خیلی‌ها متوجه نبودند ولی وقتی که آن‌ها با امام حسین(ع) و عزاداران حسینی (ع) درگیر شدند، آن‌ها را به رگبار سنگ بستند و به مظاهر دین و اسلام اهانت کردند، این غبار فرو نشست و خیلی‌ها متوجه شدند که مساله ماورای ولی فقیه است، مساله، مساله‌ خدا، پیامبر(ص) و امام حسین(ع) است مساله این نیست که ولی فقیه نباشد.
وی خاطرنشان کرد: این درسی بود که ما از تاریخ گرفتیم. آن‌چه پیش آمد سختی‌ها و ناگواری‌هایی داشت؛ ولی برکاتی نیز همراه داشت. غیرت حسینی در میان مردم به جوش آمد و کسانی که خیال می‌کردند آ‌ن‌ها راه درستی را می‌روند و قصد کمک به آن‌ها را داشتند، متوجه این موضوع شدند و برگشتند.
وی گفت: ما سنگ حزب‌الله به سینه می‌زنیم و افتخارمان این است که اسم ما را به عنوان حزب‌اللهی ثبت کنند، اگر هر جا ببینیم حزب‌الله تضعیف می‌شود در مقابل آن می‌ایستیم.
با اشاره به سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: این شورا به دستور امام بزرگوار در سال 63 در چنین روزی تاسیس شد. این ابتکاری بود که امام بزرگوار نشان دادند و اجمالا نظرشان این بود که باید یک انقلاب فرهنگی بشود.
وی خاطرنشان کرد: ما غیر از این‌که یک انقلاب سیاسی کرده‌ایم و قدرتی رفت و قدرتی آمد، باید در این کشور یک انقلاب فرهنگی داشته باشیم؛ زیرا این فرهنگ ساخته‌ دست دشمنان و ساخته‌ دست غربی‌ها بود و تمدن و فرهنگ غربی که در این‌جا حاکم شده بود، باید عوض شود و در آن انقلابی به وجود بیاید.
وی گفت: این شورا بعضی وقت‌ها خیلی کند پیش رفته و مدتی است که بحمدالله زیر نظر مقام معظم رهبری و با هدایت‌ و ارشادهای ایشان فعالیت و خلاقیت خوبی پیدا کرده است؛ از جمله می‌توان به کار بر روی مهندسی فرهنگی اشاره کرد و از آن‌ها تقدیر کرد. ولی باید دانست که کارهای نکرده خیلی بیشتر از کارهای کرده است.
دبیر شورای نگهبان افزود: ما خیلی عقبیم یکی از چیزی‌هایی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده‌اند، تحول در مسائل فرهنگی و آموزشی است؛ زیرا این آموزش و پرورش امروز در شان جمهوری اسلامی نیست و شیوه‌ای کهنه است که باید عوض شود و وضعیت آموزش عالی ما نیز همین‌گونه است. این شیوه‌های قدیمی و گذشته در شان امروز مردم نیست و باید دچار دگرگونی و تحول شود.
وی با اشاره به محورهای انقلاب فرهنگی در فرهنگ عمومی کشور گفت: در این زمینه خیلی باید کار شود و ما هم همه باید کمک کنیم؛ زیرا این‌ها کاری شرعی و دینی و وظیفه‌ای الهی است.
وی تاکید کرد: قناعت از جمله مواردی است که باید در فرهنگ عمومی مورد توجه قرار بگیرد. مردم ما باید قناعت کردن و پرهیز از اسراف را یاد بگیرند. این فرهنگ غلطی است؛ اسرافکاری داد همه را درآورده و مشکلاتی در انرژی و غیر انرژی برای ما به وجود آورده است.
جنتی با طرح این سوالات ‌که «چرا ما این‌قدر اسراف می‌کنیم؟ چرا مصرف گاز ما از همه دنیا باید بیشتر باشد؟ چرا در اثر ارزان بودن بنزین و گاز باید این همه ریخت و پاش کرده و زیاد مصرف کنیم؟» گفت: حال وقتی که مساله هدفمند کردن یارانه‌ها آمد، آن وقت دیگر همه می‌فهمند که به خیلی کمتر از این‌ها هم می‌توان زندگی خود را تامین کرد.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ ایثار و گذشت از جان و مال در راه خدا نیز موردی است که باید در فرهنگ عمومی مورد توجه قرار گیرد. این نکته فرهنگی است که در جبهه‌های ما حاکم شد و ما را به پیروزی‌ها رساند. فرهنگ قانون‌گرایی نیز از جمله مواردی است که گفته شد، باید مردم ما مومن به قانون باشند. قبل از انقلاب مدتی بود که مردم می‌دانستند این قانون‌هایی که در کشور می‌گذرد به نفع‌شان نیست و سیر خود را برای مقاصد سیاسی و حفظ قدرت‌ها طی می‌کند و این‌گونه بود که مردم ما اصلا مقید به قانون‌شکنی بودند، ولی هم‌اکنون که این نیست و امروز قانون، قانون جمهوری اسلامی ایران و اسلامی و قانونی است ـ که خود نمایندگان مسلمان در مجلس تصویب کردند و جنبه اسلامی آن به وسیله شورای نگهبان تضمین شده است است ـ این قانون باید محترم شمرده شود.
وی گفت: انضباط اجتماعی، ابتکار در عمل، سخت‌کوشی، درستکاری، روحیه‌ کار جمعی و سخت‌کاری نیازهای امروز جامعه ماست و باید روی این‌ها کار شود، و فرهنگ عمومی متکفل این است که البته نمی‌توان مسوولیت تنها به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشت، آن‌ها مسوولیت قانونی در این زمینه دارند ولی این مسوولیت همه است و این‌ها همه " معروف‌ها" هستند و باید عملی شوند.
به گزارش ایسنا، خطیب نماز جمعه‌ تهران با بیان این‌که «من مطلبی را به عنوان "النصیحه الائمه المسلمین " لازم می‌دانم که عرض کنم» اظهار کرد: این مطلبی را که می‌گویم از زبان کسی می‌شنوید که نه متهم مخالفت با دولت و نه متهم به مخالفت با رییس‌جمهور است و در هر عرصه‌ای هم ارزش‌ها حاکم ‌شده، دفاع کرده است و دفاع از ارزش بوده و نه دفاع از شخص. دفاع از ارزش‌ها و تعهدات اسلامی بوده است؛ بنابراین دیگر جای اتهام نیست. در این مملکت باید شایستگی حاکم باشد و در هر پستی هر کسی را که می‌آورند باید شایسته باشد که اگر شایسته‌سالاری حاکم نبود خیلی چیزها به هم می‌ریزد.
وی گفت: در این مورد یک نمونه این است که یک جوان را با کمترین تجربه‌ مدیریتی، به عنوان استاندار یک استان بزرگ مهم و دارای مسائل اقتصادی و اختلافی می‌گذارند که تجربه‌ مدیریتی نیز ندارد. آیا این درست است؟ آن وقت یک کسی این کار را بکند بدون این‌که مسوولیت داشته باشد و همه این کارها را پس و پیش کند. مگر حساب و کتاب درکار نیست؟ آن وقت باید حزب‌اللهی‌ها را که تسلیم نمی‌شوند، چه در میان مسوولان و چه اطراف خود، درو کرده و طرد کند.
وی تاکید کرد: ما سنگ حزب‌الله به سینه می‌زنیم و هرچه داریم از حزب‌الله داریم و خود ما هم اگر افتخاری داشته باشیم این است که اسم ما را به عنوان حزب‌اللهی ثبت کند، اگر هر جا ببینیم حزب‌الله دارد تضعیف می‌شود ما در مقابل آن می‌ایستیم و تحمل نمی‌کنیم.
جنتی با بیان این‌که «من همان‌طور که گفتم چاره‌ای ندارم و اگر می‌توانستم از راه دیگری جلوی این فسادها و عزل و نصب‌های از طریق فرد غیرمسوول را بگیریم، می‌گرفتم» افزود: یک مورد دیگر این‌که در یک منطقه‌ آزاد یک نفر بدون شایستگی گذاشته شده که یک معامله‌ای که این‌ها امضاء کرده‌اند و من آن را به دوستانم در بازرسی کل کشور گفتم و آن‌ها هم دارند روی آن کار می‌کنند این است که در معامله‌ای 400 میلیارد تومان از مال مردم گرفته شده است، یعنی زمینی را ارزان فروخته‌اند و این مقدار تخفیف دادند.
وی ادامه داد: این را آدم باید به چه کسی بگوید و چه کار کند؟، چاره‌ای نیست.
وی در عین حال اظهار کرد: بالاخره من به این برادر عزیزمان جناب آقای رییس‌جمهور می‌گویم؛ دست شما درد نکند، هدفمند کردن را دنبال کردید و این سنگی است که هیچ‌کس جز شما نمی‌توانست آن را بلند کند. شما به طور شبانه‌روز و بی‌سابقه کار مضاعف و همت مضاعف دارید و نیروهای خوبی جذب کرده‌اید و در وزارتخانه‌ها نیز وزرای خوبی هستند که با برخی از وزرای گذشته اصلا قابل مقایسه نیستند. نمی‌خواهم به نام آن‌ها اشاره‌ای کنم. گزینش‌های خوبی در نیروها دارید، ولی بالاخره ما انتظار داریم که شما همه کارتان درست باشد و نقطه ضعفی نداشته باشید و این هم یک خیرخواهی است.
خطیب نماز جمعه در ادامه گفت: اگر باران می‌خواهید باید با تقوا دست به درگاه الهی بلند کنیم و اگر رفع دشمن، محکوم شدن توطئه‌ها و این‌که انقلاب و مردم‌مان عزیز شوند را طلب می‌کنیم، باید تقوا داشته باشیم.
جنتی با اشاره به شهادت دکتر شهریاری اظهار کرد: شهادت این شهید دل ما را سوزاند، این شهادت را به شما و خانواده ایشان تسلیت می‌گویم، واقعا شهادت وی مصیبتی بود که بر ما وارد شد.
وی اظهار کرد: بر اساس گزارش‌هایی که می‌رسد دکتر شهریاری از بهترین نیروهای ما در تخصص و نقشی که در قضیه‌ انرژی هسته‌یی داشت بود و هم از نظر مقام عبادی و حساب و کتاب مالی بهترین بود. ایشان همچنین از زبده‌های متدین بود که شهادت او فاجعه شد و خداوند ان‌شاءالله روحش را با شهدای کربلا محشور نماید.
وی با اشاره به سفر اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به ژنو گفت: سفر برادر عزیزمان جناب آقای دکتر جلیلی به ژنو و اجلاس 1+5 برای ما برگ برنده‌ای بود و به حمدالله عزت اسلام و مسلمین و نیز عزت نظام در آن‌جا رسما ارائه شد.
دبیر شورای نگهبان گفت: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها عادت کرده‌اند که خود را ارباب بدانند و دیگران را نوکر و فرمانبر ببیند و با فشار و تهدید و ارعاب همه را تسلیم کنند. این‌ها کم‌کم دارند باور می‌کنند که این سیاست دیگر خیلی کهنه شده است و امروز دیگر گذشته نیست. این انقلاب و نظام و اسلام که در این‌جا زنده شد، مردم را در برابر دشمن مقاوم کرده و باعث شده است تا مردم در مقابل دشمنی‌ها ایستادگی کنند و تحریم‌ها شکست‌شان نداده و نمی‌دهد.
وی خطاب به دشمنان با بیان این‌که «هر چه تحریم کردید ایستادگی و مقاومت بیشتر شد» اظهار کرد: ‌همین ترورها هم که می‌کنید، همین کار را می‌کند، شما خیال می‌کنید که با ترور کار به این‌جا می‌رسد که دیگران تسلیم بشوند و مساله انرژی هسته‌یی متوقف شود و هرچه را که شما خواستید پذیرفته شود.
وی گفت: من از آقای دکتر جلیلی تقدیر می‌کنم. در هر پستی و در هر جایی که انسانی متدین و با قدرت روحی بر سر کار آمد آن‌جا آباد شده است. در شورای عالی امنیت ملی نیز مرد عزیزی حضور دارد که من لازم می‌دانم از او تقدیر کنم. او اول به احترام شهید شهریاری یک دقیقه سکوت کرد، این برای حاضران در آن جلسه خیلی گران تمام ‌شد و جو جلسه را ‌شکست. چنین اقدامی واقعا قابل تقدیر است. بعد هم می‌گوید این خون به گردن شماست. شما می‌آیید و با آن قطعنامه و با این که آد‌م‌ها را معرفی می‌کنید نیروهای ارزنده ما را معرفی می‌کنید و با این کار به تروریست‌ها " گرا" می‌دهید بعد هم به آن‌ها می‌گویید بیایید ترورش کنید. آن تروریست‌ها عامل و مجری این قطعنامه شما بودند و شما آدم‌هایی را معرفی می‌کنید و بعد هم تروریست‌ها را تحریک می‌کنید و به میدان می‌فرستیدشان و این‌گونه می‌شود که شهریاری را شهید می‌کنند.
این عضو مجلس خبرگان ادامه داد: آن وقت این مرد از موضع بالا صحبت می‌کند و می‌گوید که ما با فشار نمی‌خواهیم مواجه شویم. با فشار کار نکنید و نیز می‌گوید که ما از مساله‌ هسته‌یی دیگر عبور کرده‌ایم و این گذشته، دیگر قابل طرح در جلسه نیست و اگر می‌خواهید مسائلی مطرح کنید و واقعا این ملاقات‌ها پس از این که مدتی تعطیل شده بود می‌خواهید ادامه پیدا کند، بیایید بر روی مسائل مشترک میان ما و شما بحث کنیم، مسائلی که جهانی و بین‌المللی است و بیایید در مورد صلح و امنیت بحث کنیم.
وی افزود: جلیلی در این جلسه به مقامات حاضر می‌گوید که باید در مورد این‌که چرا مردم دنیا نباید امنیت داشته باشند و چرا صلح نباید بر روی زمین و در میان مردم حاکم باشد و نیز در مورد خلع سلاح صحبت کنیم و نیز در مورد چرایی اشاعه‌ سلاح‌های هسته‌یی و این‌که جلوی اشاعه‌ آن‌ها را بگیریم و بعد هم در مورد مساله خلع سلاح صحبت کنیم. همچنین می‌گوید باید راجع به عدالت، صلح، امنیت که مسائل مشترک ماست بحث کنیم. روی این موضوعات هرچه خواستید بحث کنید و ما آمادگی آن را داریم وضع‌مان شفاف است و چیزی هم پشت پرده نداریم و هرچه می‌گوییم حق است و هرچه بر زبان‌مان جاری شود همان است که بر دل‌مان و در عمل‌مان است.
وی گفت: این خیلی ارزش است و واقعا جایگاه نظام جمهوری اسلامی را بالا برد و آن‌ها در این جریان منفعل شدند و باید امروز را در قیاس با 50 سال پیش و دوره‌های گذشته و حتی با بعد از انقلاب و قدرت‌های ضعیفی که در مقابل دشمن زود خود را می‌باختند، حساب کرد تا دید که امروز به کجا رسیده و بالاخره دشمن ناچار است که تسلیم شود چون هر شیوه‌ای عمل کردند، دیدند که به نتیجه‌ نرسیدند.
جنتی با بیان این‌که «تعداد 13هزار نفر از مردم و مسوولان توسط منافقین در کشور ترور شده‌اند» گفت: همین‌هایی که حالا این‌ها دارند هنوز بی‌شرمانه از آن‌ها حمایت می‌کنند به کجا رسیدند؟ من نمی‌دانم واقعا این‌ها عقلشان را گم کرده‌اند. کدام وقت ترور یک حکومت را ساقط کرده و حکومت دلخواه شما را سرپا آورده است. حال اگر یک جای دیگر هم این کار شود که در ایران این کار نمی‌شود زیرا اگر می‌خواست چنین بشود که شده بود. بهشتی، رجایی، باهنر و مطهری را ترور کردید به کجا رسیدید و چه نتیجه‌ای گرفتید؟ چرا دست از راه غلطتان بر نمی‌دارید؟
وی تاکید کرد: همه‌ دنیا بدانند که این مردم در لوای این رهبری اگر تمام قدرت‌های‌تان را هم روی هم بگذارید به خدا قسم این مملکت، ملت و ولی امر تسلیم نخواهند شد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود