کد خبر: ۱۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۸- 17 July 2010

تشریح عملکرد سی‌ساله شورای نگهبان توسط دکتر کدخدایی

دکتر کدخدایی طی گزارشی، عملکرد سی‌ساله شورای نگهبان را تشریح کرد.
به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران رسانه‌ها، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به‌ویژه سالروز ولادت منجی عالم بشریت(ع) و نیز گرامی‌داشت سالروز تاسیس شورای نگهبان، گزارشی از عملکرد سی‌ساله شورای نگهبان را بیان کرد.
وی گفت: شورای نگهبان طی سی‌سال گذشته، یعنی از تاریخ 25 تیرماه 1359 تا 25 تیرماه 1389، تعداد 2 هزار و 757 مصوبه را از سوی ادوار هشت‌گانه مجلس شورای اسلامی دریافت نموده است که از این تعداد، یک هزار و 804 مصوبه در نوبت اول و 665 مصوبه در نوبت دوم مورد تایید این شورا واقع شده است.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تنها 288 مورد از مصوبات مجلس مورد ایراد واقع شده است که یا به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده و یا از دستور کار مجلس خارج شده است.
وی گفت: در مجموع 2 هزار و 470 مصوبه مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است که حدود 5/89 درصد کل مصوبات ادوار هشت‌گانه مجلس شورای اسلامی است و حدود 5/10 درصد این مصوبات نیز مورد ایراد شورای نگهبان واقع شده است.
دکتر کدخدایی با بیان اینکه بر اساس اصل 98 قانون اساسی، شورای نگهبان تنها مرجع تفسیر قانون اساسی است، گفت: درحدود 160 مورد درخواست تفسیر از 70 اصل قانون اساسی به شورای نگهبان رسیده است که نسبت به آنها اعلام نظر شده است.
وی افزود: در ارتباط با نامه‌های وارده از دیوان عدالت اداری، تا کنون 370 نامه از سوی فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است که از این تعداد، 269 مورد از سوی فقهای محترم، عدم مغایر با شرع مقدس اسلام و 64 مورد هم مغایر شرع تشخیص داده شده است. البته حدود 29 مورد هم به‌علت نقص پرونده به دیوان عدالت اداری عودت داده شده و 8 مورد آن هم در دست بررسی است. بنابر این حدود 72 درصد نامه‌های دریافتی از دیوان عدالت اداری عدم مغایر با شرع مقدس تشخیص داده شده است.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در بررسی اساسنامه‌های مصوب هیأت وزیران در سی سال گذشته نیز، 360 مورد اساسنامه به شورای نگهبان ارسال شده که 286 مورد آن عدم مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص داده شده است که چیزی حدود 5/93 درصد کل اساسنامه‌های دریافتی می‌باشد. از این میزان تنها 20 مورد مغایر با شرع یا قانون اساسی دانسته شده است.
وی درخصوص عملکرد سی ساله شورای نگهبان در بعد نظارت بر انتخابات نیز گفت: از 54 مورد انتخابات که در 45 دور برگزار شده است، شورای نگهبان بر 40 انتخابات و همه‌پرسی نظارت داشته است که گزارش آنها قبلا ارائه شده است.
دکتر کدخدایی در ادامه در پاسخ به سئوالی درخصوص عدم اجرای قانون مالیات از سوی بخشی از بازاریان گفت: همه اقشار مختلف کشور قابل احترام هستند، همگی نقش بزرگی در شکل‌گیری انقلاب داشته‌اند. برای ما اقشاری که در جامعه هستند هیچ تفاوتی ندارند و قانون باید در همه‌جا اجرا شود و انشاءا... مسائلی که مطرح شده‌است به‌خوبی و با اجرای قانون برطرف شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگاری که مدعی تغییر رویکرد سیاسی شورای نگهبان پس از برخی تغییرات در ترکیب آن شد، تصریح کرد: شورای نگهبان رویکرد سیاسی ندارد و با جابه‌جایی افراد نیز ساختار حقوقی و رویکرد و عملکرد حقوقی شورای نگهبان تغییر نخواهد کرد.
وی افزود: هر کدام از دوستان که معرفی شده‌اند به شورای نگهبان تشریف بیاورند، با آنها همکاری می‌کنیم تا بتوانیم بهتر از گذشته به وظایفمان عمل کنیم.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگری درخصوص علت عدم معرفی دکتر الهام به عنوان حقوقدان شورای نگهبان گفت: طبق قانون اساسی رئیس قوه قضائیه مختار است که افرادی را به عنوان حقوقدان شورای نگهبان به مجلس معرفی کند و قانون اساسی اصراری بر معرفی افراد موجود ندارد. بنابر این معرفی افراد از اختیارات رئیس محترم قوه قضائیه است که بنده نیز از چگونگی آن بی‌خبر هستم.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا اعضای شورای نگهبان نیز در کمیته بررسی ابعاد فقهی و حقوقی وقف دانشگاه آزاد حضور دارند، گفت: اعضای شورای نگهبان با عنوان عضو این شورا در کمیته مذکور عضویت ندارند.
وی از خبرنگاران خواست تا اطلاعات بیشتر را از روابط‌عمومی قوه قضائیه پیگیری کنند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص راهکار شورای نگهبان برای جلوگیری از عدم اجرای برخی قوانین از سوی مجریان گفت: همه مسئولان کشور و مقامات عالی نظام نسبت به اهمیت اجرای قانون واقف هستند و هیچ کس قصد عدم اجرای قانون را ندارد.
وی با بیان اینکه طبق قانون اساسی، شورای نگهبان ابزاری را برای پیگیری اجرای قانون ندارد، گفت: بر اساس قانون اساسی دستگاه‌هایی مانند دیوان محاسبات در بخش مالی و سازمان بازرسی کل کشور در بخش نظارت بر حسن اجرای قوانین و سایر دستگاه‌های مربوطه وجود دارند که وظیفه نظارت بر اجرای قانون را برعهده دارند و امیدواریم که وظایف خود را به‌خوبی انجام بدهند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات