کد خبر: ۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰- 21 June 2010
سخنگوی شورای نگهبان در گفت و گو با ایرنا مطرح کرد

انتخابات 22 خرداد سالم ترین انتخابات بود

سخنگوی شورای نگهبان انتخابات 22خرداد 88 را سالم ترین انتخابات سه دهه گذشته توصیف کرد و گفت: در انتخابات دهم ریاست جمهوری مردم به سراغ کسانی رفتند که بهتر می توانستند از اسلام و انقلاب حمایت کنند.
"عباسعلی کدخدایی" در گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی ایرنا با نفی ادعای معترضان به نتیجه انتخابات، تصریح کرد شورای نگهبان بیش از همه انتخابات گذشته بر انتخابات دهم نظارت و کنترل داشت.
کدخدایی ادعای تقلب را یک "دروغ بزرگ" توصیف کرد و گفت: خط دهی جریان فتنه در خارج از کشور بود ولی با حضور مردم، دشمن و جریان فتنه با "باخت بزرگی " مواجه شد.
مشروح این گفت و گو که به بهانه سالگرد حماسه تاریخی 22 خرداد انجام شد، در پی می‌آید:
سخنگوی شورای نگهبان در توضیح علت مشارکت بالای مردم در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، وضعیت انتخابات را در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب، انتخابات به پدیده نوی در کشور تبدیل شد و با فضای جدیدی که هدایت های امام راحل بوجود آورد، انتخابات نیز رنگ و بوی دیگری گرفت.
کدخدایی با تاکید بر اینکه پیش از انقلاب، رژیم طاغوت تلاش داشت تا با انجام نمایش هایی به نام انتخابات مدعی شود که از نظرات مردم هم استفاده می‌کند، گفت: این در حالی است که امام قبل و بعد از انقلاب بر دو نکته اساسی یعنی اجرای احکام اسلامی و حضور مردم در صحنه تاکید همیشگی داشتند.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان، مهمترین بخش حضور مردم در عرصه‌های سیاسی و تعیین سرنوشت کشور را انتخاب سیاستمداران اعم از رییس جمهور، مجلس خبرگان، نمایندگان مجلس و نیز برگزاری همه پرسی دانست و اظهار داشت: امروز ملت ایران به خاطر برخورداری از این نعمت را مدیون زحمات و تلاش‌های امام(ره) می داند که به آنان آموخت چگونه از حق خود دفاع کنند و بتوانند سرنوشت خود را تعیین نمایند.
وی به حضور حداکثری مردم در همه پرسی جمهوری اسلامی و نیز رای به قانون اساسی اشاره کرد و گفت:مشارکت بالای مردم انتخابات دهم ریاست جمهوری از این گردونه خارج نیست و در واقع محصول زحمات امامی است که به همه آموخت که همیشه در صحنه حضور داشته باشند.
کدخدایی در عین حال رقابت‌های سیاسی را در افزایش حضور مردم در پای صندوق های رای موثر دانست و گفت: هرچند انتخابات یک پدیده بشری است و با انگیزه‌های متعددی مشارکت در آن صورت می گیرد اما در ایران که اسلام نخستین انگیزه ملت به شمار می‌رود، مردم به سراغ کسی می‌‌روند که در جهت اسلام و منافع ملی کشور حرکت می‌کند و هرگاه کسی خلاف این جریان حرکت کند از او دوری می‌کنند.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: در انتخابات دهم ریاست جمهوری مردم به سراغ کسانی رفتند که بهتر می‌توانستند از اسلام و انقلاب حمایت کنند.

رقابت‌ها در انتخابات دهم واقعی بود

سخنگوی شورای نگهبان در تشریح علت مشارکت 85 درصدی مردم در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، وضعیت رقابت‌های انتخاباتی این دوره را " واقعی" و " سنگین سیاسی" توصیف کرد و گفت: هرچند تعداد نامزدها نسبت به دوره نهم کاهش یافت اما وزن انتخابات زیاد و رقابت ها واقعی‌ شد.
کدخدایی افزود: از آنجا که سلایق مختلفی در جامعه وجود دارد، در این دوره مردم توانستند به تناسب سلایق خود از بین نامزدهای مطرح یک گزینه را بیابند و به همین خاطر حضور حداکثری رقم خورد.
وی ادامه داد: در این انتخابات مردم احساس کردند که در بین نامزدها کسانی هستند که حرف دل آنها را می‌زنند و همین مساله بهترین انگیزه برای حضور حداکثری آنان شد.

توسعه ابزارهای تبلیغاتی و کاستی های قانونی

از معاون اجرایی شورای نگهبان سوال شد: بسیاری از نهادها و حتی شورای نگهبان اعلام کرد که پیش از برگزاری انتخابات می‌ دانسته‌اند که دشمنان قصد دارند با استفاده از فرصت انتخابات به نظام ضربه بزنند، پس چرا این شورا به ستادهای نامزدها تذکرات لازم را نداد؟
کدخدایی در پاسخ به این سوال سخن از ضعف قوانین مربوط به تبلیغات نامزدها به میان آورد و تاکید کرد: قوانین موجود شفافیت لازم را ندارد و معلوم نیست تا چه اندازه به نهادهای مسوول اجازه داده شده که در بحث تبلیغات انتخابات ورود کنند.
وی افزود: هرچند تبلیغات انتخاباتی به دلیل شکل دهی به افکار عمومی عنصر مهم و سرنوشت ساز در یک انتخابات است اما کمترین مقررات را در قانون انتخابات به خود اختصاص داده است.
کدخدایی خاطر نشان کرد: شورای نگهبان در جریان انتخابات مجلس، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری بارها با این مشکلات روبه رو بوده که واقعا شرایط تبلیغات چیست؟ آیا فرد می تواند هزینه‌های زیادی برای حضور در صحنه داشته باشد و چه سقفی را باید برای آن در نظر گرفت؟.
وی تصریح کرد هرچند قانون در برخی موارد محدودیت‌هایی را برای نامزدها در عرصه تبلیغات قائل شده است، اما مرز این محدودیت‌ها معلوم نیست تا مشخص شود در هر دوره تا چه میزان قابلیت اجرا دارد.
سخنگوی شورای نگهبان خاطر نشان کرد که با ورود ابزارهای جدید ارتباطی و تبلیغاتی فضای تبلیغات انتخاباتی نیز دستخوش تغییر و تحول شده و باید قوانین متفاوت نسبت به گذشته برای آن در نظر گرفت.
کدخدایی فقدان قانون جامع و کامل در بحث تبلیغات انتخابات که وظایف دستگاه‌های ذی ربط را روشن می کند از مهمترین ایرادات قانون فعلی انتخابات دانست.
وی با برشمردن برخی خلاءهای قانونی در زمینه تبلیغات انتخاباتی اظهار داشت: یکی از مسایل مبهم در قانون فعلی این است که مشخص نیست افراد چگونه و تا چه میزان می توانند هزینه تبلیغاتی داشته باشند.
کدخدایی افزود: در بسیاری از کشورها روال بر این است که میزان هزینه‌های هر نامزد باید مشخص باشد و از سقف خاصی بیشتر نمی تواند هزینه کند.
وی ادامه داد: چون قانون جامعی در این زمینه وجود ندارد نمی‌توان اقدامی هم در مقابله با آن صورت داد مگر اینکه با عناوین ثانویه که شامل جرایم مختلف و بوسیله دادگستری یا نیروی انتظامی صورت می‌گیرد بتوان موضوع را پیگیری کرد.

قرائن تلاش دشمنان برای سوء استفاده از فضای انتخاباتی

وی گفت: پیش بینی شورای نگهبان از تلاش دشمنان برای سوء استفاده از فضای انتخاباتی در کشور با قرائنی همراه بود که یکی از آن اقدام بیگانگان برای ایجاد رسانه ای با امکانات جدید برای خط دهی به افکار عمومی ملت ایران بود.
کدخدایی در عین حال راه مقابله با این اقدام دشمنان را اطلاع رسانی صحیح از اقدامات روشن و شفاف درباره وظایف نهادهای درگیر در امر انتخابات دانست و اظهار داشت: شورای نگهبان سعی کرد در فضایی شفاف و روشن و در تعامل مثبت با نامزدهای انتخاباتی و ستادهای آنان این مساله را باز کند و هرگونه امکاناتی را در اختیار آنان قرار دهد که هیچگونه شک و شبهه ای باقی نماند.
وی افزود: در انتخابات دهم ریاست جمهوری حتی برای نخستین بار شورای نگهبان به نمایندگان نامزدها اجازه داد که در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات حضور داشته باشند.
کدخدایی چنین اقداماتی را تمهیدات شورای نگهبان برای جلوگیری از التهابات و کنترل احساسات طرفداران نامزدها دانست و گفت: با این حال بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری عده ای با هدف خدشه وارد کردن به نتایج انتخابات قصد ضربه زدن به نظام را داشتند و حتی مدعی برگزاری ناسالم انتخابات شدند.
وی ادامه داد: این ادعاها در حالی صورت گرفت که شورای نگهبان بیش از همه انتخابات گذشته بر این انتخابات نظارت و کنترل داشت و اقدامات لازم و مقدماتی فراهم شد تا هیچ تخلفی صورت نگیرد.
کدخدایی افزود: خوشبختانه طبق آمار این انتخابات از کم تخلف ترین انتخابات در ادوار گذشته بود زیرا در این دوره هیچ حوزه و صندوقی ابطال نشد و همه نامزدها در پای صندوق‌های اخذ رای نماینده داشتند.

نمی توان از دشمن انتظار داشت توطئه نکند

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه نمی توان از دشمن انتظار داشت که علیه منافع ملی کشور اقدامی صورت ندهد، گفت: خوشبختانه مردم در همه ادوار نشان داد‌ه‌اند که گوش به فراخوانی رسانه‌های بیگانه نمی دهند و در راستای منافع ملی، هرگاه که احساس وظیفه کنند، با حضور خود پاسخ محکمی را به دشمنان نظام می دهند.
کدخدایی با تایید این سوال که " کمبود قوانین تبلیغات انتخاباتی موجب شد تا فضای انتخابات چندان قابل کنترل نباشد"، اظهار داشت: اگر بخواهیم قانون انتخابات را درجه بندی کنیم، شاید سهم تبلیغات در این قانون نزدیک به صفر است.
وی افزود: هرچند تبلیغات جایگاه مهمی در انتخابات دارد و از ابزارهای خاصی برای خط دهی و اطلاع رسانی به افکار عمومی استفاده می کند، اما کمترین مقررات انتخاباتی به این حوزه باز می‌گردد.
معاون اجرایی شورای نگهبان تاکید کرد که این مشکلات به این خاطر است که قوانین موجود زمانی به تصویب رسید‌ه‌اند که هیچ یک از ابزارها و وسایل جدید ارتباط جمعی وجود نداشت.

شورای نگهبان و مناظره‌های انتخاباتی

از کدخدایی در خصوص نظر این شورا درباره مناظره های انتخاباتی سوال شد که وی پاسخ داد: زمانی می توان به این مناظره ها اشکال گرفت که به صورت یکسویه طراحی شده باشند اما وقتی فردی می پذیرد در یک مناظره شرکت کند، این بدان معنی است که همه مسوولیت‌های آن را نیز بر عهده گرفته است.
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید براینکه مناظره ها امری دو سویه است، گفت: اصل مناظره‌ها کار بسیار خوب و پسندیده ای بود که درجهت شفاف سازی و اطلاع رسانی درباره مواضع نامزدها صورت گرفت اما ملاحظاتی درباره مطالبی که در مناظره ها مطرح شد، وجود دارد که به طرفین مناظره باز می گردد.
به گفته این حقوقدان شورای نگهبان ، مناظره ها در زمان انتخابات کار خوبی بود که باید اشکالات آن را برطرف و در ادوار آینده این روش را ادامه داد تا بهتر بتوان نامزدهای انتخاباتی را به مردم معرفی کرد.
وی با بیان اینکه در برخی کشورها برگزاری مناظره‌های انتخاباتی هم به صورت زنده و هم به شکل ضبط شده امری رایج به شمار می‌رود، گفت: از آنجا که در ایران بین مردم و مسوولین فاصله‌ای نیست پس بهترین ابزار تبلیغات گفت وگوی زنده با مردم است.
خبرنگار ایرنا پرسید: دو تن از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات دهم، محتوای مناظره‌های تلویزیونی را یکی از مصادیق تخلف در انتخابات می دانستند و خواستار ابطال انتخابات بودند؛ کدخدایی در پاسخ گفت: چنین منطقی پذیرفتنی نیست زیرا وقتی فردی می‌پذیرد که در مناظره شرکت کند همه عواقب آن را نیز قبول می کند و بر این اساس مطرح کردن اینکه پس از بازنده شدن بگوییم به دلیل مناظره انتخابات باید باطل شود از سوی هیچ کس قابل پذیرش نیست.
وی افزود: این استدلالی با پای چوبین است که قطعا ما استدلال چوبین نمی خواهیم بلکه شورای نگهبان نیازمند دلایل قوی برای ابطال است.
کدخدایی در عین حال رفتار برخی نامزدها را داری نقص دانست و گفت: هرچند برخی نامزدها مدعی شدند که در مناظره به آنان توهین شده است اما آنها هم فرصت داشتند که مطالب و پاسخ خود را مطرح کنند و به همین خاطر نمی توان به مناظره ایراد گرفت اما شاید در بیان مطالب بهتر می شد عمل کرد به نحوی که بهانه دست دشمن ندهیم.

رفتار انتخاباتی در نامزدها نهادیه نشده است

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه این شورا خواهان رعایت قوانین انتخاباتی از سوی نامزدها است، اظهار داشت: اگر نامزدها بعد از انتخابات اعتراض و شکایتی دارند هم بهتر است در چارچوب قانون و مقررات و از طریق نهادهای مسوول اقدام کنند.
کدخدایی افزود: از هیچ فردی و در هیچ نظام سیاسی پذیرفته نیست که مرحله ثبت نام و تایید صلاحیت‌ها را مطابق قانون بداند اما در مراحل بعد که نحوه رسیدگی به شکایات را روشن کرده است، نپذیرد و به دنبال ابطال انتخابات باشد.
وی یاد آور شد: پس از اعلام نتایج انتخابات از سوی وزارت کشور، برخی نامزدها می‌گفتند ما شورای نگهبان را قبول نداریم و به همین خاطر نظارت آن را نیز نمی پذیریم و پس باید انتخابات باطل شود!
این عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد این استدلال برای هیچ کس منطقی نیست، زیرا شورای نگهبان همان نهادی بود که در بررسی نامزدها، صلاحیت شما را تایید کرد و حال چطور می شود زمانی که صلاحیت شما تایید می شود شورای نگهبان مورد قبول شماست اما زمانی که نتیجه انتخابات اعلام و شکایات مطرح می شود شورای نگهبان را قبول ندارید؟
کدخدایی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در مسایل بعد از انتخابات همواره بر حاکمیت قانون تاکید داشتند، گفت: این حرف درستی نیست که مراحل قبل که همان ثبت نام، تایید صلاحیت و نظارت بر انتخابات از سوی شورای نگهبان را بپذیرید اما وقتی مرحله نتیجه گیری آغاز می‌شود فرد اعلام کند که هیچ نهادی اعم از مجری و ناظر را قبول ندارد و بر طبل ابطال انتخابات بکوبد.

ارجاع اعتراض های انتخاباتی به مجمع صحیح نبود

خبرنگار ایرنا از کدخدایی پرسید: عده‌ای سعی داشتند که مجمع تشخیص مصلحت نظام را درگیر پیگیری شکایت‌های بعد از انتخابات کنند، قصد نهادسازی در برابر شورای نگهبان و تضعیف جایگاه آن را داشتند، نظر شما در این زمینه چیست؟ او در پاسخ گفت: به لحاظ حقوقی، مجمع باید در چارچوبی که قانون اساسی مطرح کرده، مرجع رسیدگی باشد.
وی گفت: مجمع تنها در موارد اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس و مواردی را که رهبر معظم انقلاب به عنوان معضل به آنان ارجاع می دهد ، می‌تواند به مسایل ورود کند که موضوع انتخابات به هیچ یک از این دو موضوع مربوط نمی شد.
کدخدایی افزود: نه قانون اساسی چنین اجازه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت داده است که در این مسایل ورود کند و نه رهبر انقلاب اعتراض برخی نامزدها به نتایج انتخابات را معضلی برای کشور تشخیص دادند و به همین خاطر ارجاع مساله به مجمع فاقد پایه‌های حقوقی بود.
معاون اجرایی و انتخابات شورای نگهبان یاد آور شد: کسانی که برخلاف رویه قانون اساسی به ارجاع موضوع به مجمع اصرار داشتند، باید بپذیرند که نتایج اعلام شده باید در چارچوب قانون اساسی باشد.

دشمن زمین بازی را آماده کرد و برخی دوستان مهره‌ریزی انجام دادند

از کدخدایی سوال شد: برخی نهادها و از جمله شورای نگهبان اعلام کردند که آنان به این نتیجه رسیده بودند که برخی حتی در صورت پیروز نشدن در انتخابات قصد دارند فضای کشور را ملتهب و بحران مصنوعی بوجود آورند. آیا این تحرکات از سوی ستادهای نامزدها ساماندهی می شد؟
سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، خط دهی اصلی این جریان فتنه در دوران بعد از انتخابات در خارج از کشور بود و قطعا دشمن و بیگانه برنامه‌ریزی‌هایی را بر خدشه وارد کردن به اصل نظام داشت.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: زمین بازی را دشمن فراهم کرد و برخی از دوستان داخلی هم مهره‌ریزی آن‌ را انجام دادند و امروز به طور قطع پس از ارزیابی سیاسی مردم، آنها به باخت بزرگی رسیدند.
وی خاطر نشان کرد در این زمینه گزارش‌های مختلفی هم به دست شورای نگهبان رسیده بود؛ بر اساس این گزارش ها رفتارها و عملکرد افرادی در جریان انتخابات حاکی از آن بود که آنان در حال فریب خوردن هستند و وارد بازی دشمن می‌شوند.
کدخدایی افزود: این رفتارها در دستورالعمل هایی که برای ستادهای انتخاباتی تهیه می‌شد، مشهود بود که البته بعدها بخش‌هایی از این دستورالعمل‌ها منتشر شد.
کدخدایی افزود: شورای نگهبان در چارچوب قانون و اختیاراتی که داشت، می‌توانست در راستای ایجاد فضای روشن و شفاف در جامعه حرکت کند و اتفاقا در همین مسیر هم قدم برداشت و از نامزدها نیز خواست تا به قانون پایبند باشند و اگر اعتراض و شکایتی دارند از طریق شورای نگهبان موضوع را پیگیری کنند.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه این شورا قصد داشت با حضور نمایندگان نامزدها مسایل را بررسی و اعلام نتیجه کند، گفت: متاسفانه هیچ یک نامزدهای معترض این شرایط را نپذیرفتند که نشان می داد برخی از نامزدها و طرفداران آنان فریب و نیرنگ دشمن را خورده‌اند.

اعلام پیروزی قبل از رای گیری نادر و از موارد تخلف بود

کدخدایی با بیان اینکه اعلام پیروزی قبل از اعلام نتایج " تخلف " است، گفت: در هیچ جای دنیا و حتی جریان برگزاری انتخابات در سه دهه اخیر در ایران چنین مساله ای دیده نشده است که یکی از نامزدها در انتخابات ملی و در زمانی که هنوز شمارش آرا شروع نشده و هنوز مردم مشغول رای دادن هستند، اعلام پیروزی کند.
وی گفت: اینگونه سخن گفتن این سوال را بوجود می آورد که این نامزد با چه اطلاعاتی به این نتیحه رسیده است زیرا شورای نگهبان و وزارت کشور هیچ کدام نمی دانستند نتیجه چه خواهد شد.
کدخدایی افزود: هرچند ممکن است گروه‌های سیاسی و پایگاه‌های خبری و سایت ها نتیجه را حدس بزنند که اینها فقط گمان و پیش بینی است ولی وقتی یک نامزد در این زمینه اظهار نظر می‌کند، آثار حقوقی در پی دارد.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: اینگونه اعلام کردن نتیجه از سوی یک نامزد ایجاد تردید می کند و همین مساله اساس ادعای تقلب می شود؛ تقلب یک بازی بود که بیگانه ایجاد کرد و برخی نامزدها هم گرفتار آن شدند.

رفتارهای منطقی فتنه را از بین می‌برد

وی دربخش دیگری از گفت وگوی خود در تشریح وضعیت کنونی جریان فتنه اظهار داشت: هرگاه بر اساس منطق، عقل و قانون حرکت کنیم و حاکمیت قانون را در همه رفتارها جاری کنیم هیچ چیز نمی‌تواند با آن برخورد کند.
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: ممکن است احساسات در مقاطع کوتاهی برانگیخته شود و با اخبار کذبی که به جمعی داده می شود، افرادی فریب خورده و خیال کنند که واقعیت ها چیز دیگری است اما وقتی به واقعیت نزدیک می شوند می فهمند که این سر و صداها سرابی بیش نبود.
کدخدایی ادامه داد: آنچه دشمن در موضوع انتخابات دهم ریاست جمهوری برنامه ریزی کرد، همین سراب زیبایی بود که فضا را برای برخی بازی خوردگان فراهم کرد؛ امروز با گذشت یک سال از این فتنه همه افراد فریب خورده به این نتیجه رسیده‌اند که واقعیت چیز دیگری است و آنچه از سوی بیگانه نشان داده شد سرابی بیش نبود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان به بی توجهی مردم به تبلیغات رسانه‌های خارجی برای به راه انداختن هیاهو در کشور به بهانه سالگرد انتخابات 22 خرداد اشاره کرد و گفت: این امر نشان می‌دهد نهادهای تصمیم‌گیرنده در نظام جمهوری اسلامی ایران به دقت بر اساس وظایف خود عمل کردند و هیچ خدشه مهمی به انتخابات دهم وارد نشد.
کدخدایی گفت: مجموع حوادث یک سال گذشته نشان داد که طرح تقلب در انتخابات یک دروغ بزرگ و نیرنگ بود.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان با ابراز تاسف از جان باختن شماری از هموطنان در حوادث بعد از انتخابات گفت: چه چیزی بدتر از اینکه در 22 خرداد سال گذشته مطالبی تحت عنوان تقلب و تخلف عمده از سوی معاندین و حتی نامزدها مطرح شد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد