کد خبر: ۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۶- 20 June 2010

سخنگوی شورای نگهبان:قانون، لازم‌الاجراست

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: اگر مصوبه‌ای مراحل قانونی خود را طی کرد، دیگر قانون محسوب می‌شود و لازم‌الاجراست.
به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران رسانه‌ها در پاسخ به سؤالی درخصوص نامه اخیر رئیس‌جمهور به شورای نگهبان و اینکه آیا اعلام خلاف قانون اساسی بودن یک قانون از سوی دولت، قانونی است یا خیر؟ گفت: پاسخ شورای نگهبان به نامه رئیس‌جمهور کاملا روشن بود. نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور به شورای نگهبان ارسال شد و شورا نیز به آن پاسخی حقوقی داد.
وی با بیان اینکه اگر مصوبه‌ای مراحل قانونی خود را طی کرد، دیگر قانون محسوب می‌شود و لازم‌الاجراست، افزود: شورای نگهبان نسبت به اصل 113 قانون اساسی در سال‌های قبل اظهارنظراتی را داشته که کاملا روشن است و ما توجه رئیس‌جمهور محترم را به این نظرات جلب کردیم.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: یک بخش دیگر این بود که یادآورشدیم اگر دولت نظرات و ایرادی نسبت به مصوبات دارد، می‌تواند آنها را توسط نمایندگان خود در جلساتی که هنگام بررسی مصوبات در کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس برگزار می‌شود، اعلام کند.
کدخدایی در پاسخ به سؤالی درخصوص تکلیف دو مصوبه مورد اختلاف دولت و مجلس که شورای نگهبان و مجلس بر لازم‌الاجرا بودن آن تأکید کرده‌اند ولی دولت هنوز آنها را ابلاغ نکرده است، گفت: برای این حالت در قانون اساسی و قوانین عادی پیش‌بینی‌های لازم شده است و چنانکه مصوبه‌ای از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ نشود، پس از طی زمان مشخصی رئیس مجلس می‌تواند آن را جهت اجرا از طریق روزنامه رسمی ابلاغ کند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص اقدام مجلس برای تحقق نظر مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل بخشی در قوه مقننه برای نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس، گفت: بحث نظام خودکنترلی در همه دستگاه‌ها مطرح است و مجلس نیز از این پیشنهاد استقبال کرده و خوشبختانه در دستورکار خود قرار داده است. اما آنچه مربوط به شورای نگهبان می‌شود این است که پس از ارسال مصوبه، آن را از لحاظ عدم مغایرت با شرع اسلام و قانون اساسی مورد بررسی قرار می‌دهد. درعین حال اصل این کار، بسیار پسندیده و مفید است که به انتظاراتی که مردم همواره از مجلس داشتند پاسخ می‌دهد.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی‌بر این‌که آیا انتصاب قریب‌الوقوع جنابعالی به‌عنوان معاونت اول قوه قضائیه و جایگزینی آیت‌ا... هاشمی‌شاهرودی به‌جای آیت‌ا... جنتی و عدم تمایل آیت‌ا... جنتی به تمدید دوره خویش در شورای نگهبان، صحت دارد یا خیر، گفت: شنیدن این شایعات شما تنها برای انبساط خاطر، خوب است و معمولا در این جلسات، از این گفته‌های شما فیض می‌بریم.
وی در پاسخ به اصرار خبرنگار مذکور که خواستار صحت و یا عدم صحت این موضوع شد، گفت: فکر می‌کنم پاسخ بنده در این حد کافی باشد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه متولی نظارت بر برنامه چهارم چه نهادی است و آیا شورای نگهبان حاضر است این نظارت را بر اساس مصوبه مجلس بر عهده بگیرد؟ گفت: شورای نگهبان 3 وظیفه اصلی دارد که در قانون اساسی آمده است و برای عهده‌دار شدن وظایفی غیر از این سه، نیازمند احکامی در قانون اساسی هستیم. وظیفه شورای نگهبان، تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع مقدس، نظارت بر انتخابات به جز انتخابات شوراهای شهر و روستا و تفسیر قانون اساسی است. شورای نگهبان خارج از این چهارچوب وظیفه‌ای ندارد مگر آنکه بر اساس حکمی از قانون اساسی، پیش‌بینی‌شود.
وی در عین حال یادآور شد: نظارت شورای نگهبان بر تطبیق قوانین عادی با سیاست‌های کلی نظام، بر اساس طرق دیگری از قانون اساسی اعمال می‌شود، نه بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی.
کدخدایی در پاسخ به سؤالی درخصوص تصویب اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در دولت، ‌گفت: طبق قانون اساسی، مجلس می‌تواند تصویب اساسنامه‌ها را به دولت تفویض کند و تصویب اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز طبق قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از سوی مجلس به دولت واگذار شده است. بنابر این هیچگونه منعی در این رابطه وجود ندارد و فقط دولت پس از تصویب باید آن را برای بررسی از جهت عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی، به شورای نگهبان ارسال کند.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص زمان اتمام مسئولیت برخی از اعضای شورای نگهبان نیز گفت: سه نفر از فقها و سه نفر از حقوقدانان شورای نگهبان در پایان دوره شش ساله خود، تغییر خواهند کرد. حال یا دوره آنها تمدید می‌شود و یا کسانی جایگزین آنها خواهند شد که این مطلب تا اواخر تیرماه که پایان دوره سه تن از فقها و سه تن از حقوقدانان شورای نگهبان است، روشن خواهد شد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد