کد خبر: ۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۵- 09 October 2006

نامه مجمع جانبازان انقلاب اسلامی به دبیر شورای نگهبان

مجمع جانبازان انقلاب اسلامی در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان مواردی را برای بررسی لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در این شورا مطرح کرد.
به گزارش ایسنا، در این نامه با اشاره به لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، موارد بیست و دو گانه‌ای برای بررسی و اظهارنظر فقها و حقوقدانان شورای نگهبان به این شرح بیان شده است:
1-در تبصره ماده یک درخصوص وظیفه وزارت دفاع آمده است که وزارت مذکور می‌بایست ظرف شش ماه لایحه‌ی پیشنهادی نحوه‌ی رسیدگی به رزمندگان نیازمند را به تصویب هیات وزیران برساند که پیشنهاد می‌گردد به جای واژه‌ی رزمندگان نیازمند به منظور حرمت‌بانی از جایگاه رزمندگان اسلام از جمله (نحوه رسیدگی به رزمندگانی که لازم است به آنان به دلیل مشکلات رسیدگی گردد) استفاده شود.
2- در ماده 3 آمده است که نحوه‌ی خدمات مسکن با هفت روش تعیین شده است. ضمن تایید بر این هفت روش، لازم است در ماده به بنیاد شهید و امور ایثارگران یا هر نهاد مسوول دیگری که خدمات مسکن در آینده به او مربوط خواهد شد، اجازه داده می‌شود علاوه بر هفت روش مذکور منطبق با شرایط زمان و مکان از هر روش مفید دیگر با تشخیص خود برای ارایه‌ی خدمات استفاده کند.
3- در تبصره یک ماده 3 به موضوع بهره‌مندی خدمات‌گیرندگان در بخش مسکن به مسکن مناسب در صورت نداشتن مسکن یا داشتن مسکن نامناسب اشاره شده؛ الف: لازم است الگوی مسکن مناسب مشخص گردد زیرا نداشتن تعریف معین از مسکن مناسب امکان باقی ماندن مشکل در بخش مسکن را برای ایثارگران فراهم خواهد آورد. مثلا می‌بایست به دستورالعمل‌های سازمان مسکن و شهرداری‌ها و یا شرایط مکان و استحکام بنا بانداز متراژ مناسب با شرایط جانبازان و ایثارگران در مسکن مناسب توجه شود. ب: شرط امتیاز مسکن در تبصره فوق‌الذکر برای جانبازان 25% حذف و به جای آن جانبازان دارای درصد منظور گردد و هم‌چنین این امتیاز به فرزندتان جانبازان 50% و بالاتر و فرزندان آزادگانی که پنج سال و بالاتر اسارت داشته‌اند اختصاص یابد.
4- در فصل سوم – بهداشت و درمان ماده 12 مسوولیت تعیین حدود خدمات بیمه بهداشتی درمانی به گیرندگان خدمات در این ماده به پیشنهاد مشترک بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح و تصویب هیات وزیران موکول شده است که پیشنهاد می‌گردد وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح به آن اضافه شود.
5- در تبصره 2 ماده 13 خانواده معظم شهدا نیز اضافه گردد.
6- در ماده 18 مسوولیت تدوین آیین‌نامه‌های مربوط به تعیین درصد و هم‌چنین اعلام درصد جانبازی به کمیسیون پزشکی در بنیاد شهید داده شده که پیشنهاد می‌گردد از آن‌جایی که بنیاد شهید و امور ایثارگران مسوولیت ارایه‌ی خدمات را به عهده دارد و مسوولیت تدوین آیین‌نامه درصد و اعلام درصد جانبازی و مجروحیت، به کمیسیون‌های عالی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، ناجا و نیروی مقاومت سپرده شود تا امنیت روانی بیشتر برای کسانی که تقاضای بررسی درصد جانبازی در کمیسیون را دارند فراهم آید زیرا در این صورت مسول ارایه‌ی خدمات با مسوول تعیین درصد با یکدیگر متفاوت می‌شود.
7- تبصره 2 ماده 21 (جمله «پس از بازنشستگی» حذف شود)
8- ماده 23 (به ... «معادل دو برابر حداقل حقوق کارکنان دولت» ... تبدیل شود) و (وضعیت حقوق والدین دو شهید و سه شهید و ... مشخص نشده است)
9- در تبصره 2 ماده 39- درخصوص حقوق حالت اشتغال جانبازان، پیشنهاد می‌گردد که به دلایل ذیل تبصره 2 از ماده 39 از لایحه خدمات‌رسانی حذف شود.
الف: جانباز و آزاده چون شهید در صورت اعلام از کار افتادگی از حالت اشتغال برخوردار می‌باشد که حالت اشتغال، اشتغال محسوب نمی‌شود، زیرا بهره‌مندی از این شرایط منوط به حیات مادی نیست، چون شهید به ظاهر در دنیا نیست ولی از حالت اشتغال برخوردار و در عین حال شاغل نیستند. بنابراین جانباز و آزاده در حالت اشتغال، شاغل محسوب نمی‌شود.
ب: در صورت تصویب تبصره 2 ماده 39 عملا به حضور اجتماعی، فرهنگی و... جانبازان و آزادگان خاتمه داده می‌شود و این مغایر با روح خدمت‌رسانی به ایثارگر و نشر فرهنگ ایثار است، چرا که از طرفی ما در حالت اشتغال مراعات جانباز و آزاده را می‌کنیم و از طرف دیگر آنان را به محرومیت از حضور اجتماعی محکوم می‌کنیم و این نقض غرض در خدمت به ایثارگر و فرهنگ ایثارگری است.
10- در ماده 41 لازم است درخصوص تخفیف 50 درصد از تمام قیمت بلیط موضوع مذکور برای خانواده جانبازان 50 درصد و خانواده آزادگان 5 سال و بالاتر و همراه جانباز 70 درصد اگرچه عضو خانواده وی نبوده باشد، نیز منظور گردد. ضمنا هم‌چنان که برای دانشجویان در حال تحصیل در خارج از کشور دو بار تخفیف در بلیط‌های سفر خارجی منظور می‌شود، برای ایثارگران مشمول ماده 41 تخفیف دو بار در سال در نظر گرفته شود.
11- در ماده 42 درخصوص معافیت ایثارگران و برادران شهدا جمله معافیت ایثارگران و برادران شهدا به جمله (معافیت ایثارگران و فرزندان آنها و فرزندان شهدا و برادران شهدا اصلاح گردد.)
12- لازم است تبصره 2 از ماده 51 حذف گردد، زیرا اگر حالت اشتغال از تمامی مزایای اشتغال برخوردار است چرا باید ایثارگر حالت اشتغال مندرج در ماده 51 محروم گردد بنابراین لازم است فوق‌العاده ایثار در ماده 51 برای ایثارگران حال اشتغال نیز جاری شود.
13- در ماده 53 احتساب مرخصی و پرداخت آن به شهدا و مفقودین مورد توجه قرار گرفت که لازم است این احتساب مرخصی و پرداخت درباره جانبازان و آزادگان حالت اشتغال اعمال گردد، زیرا که هر دو گروه در شرایط حالت اشتغال می‌باشند.
14- در ماده 59 سهمیه 25 درصد به سهمیه 30 درصد قبلی ارتقا یابد. ضمنا موضوع تاسیس مطب برای پزشکان، دندانپزشکان، متخصصان زنان و زایمان (مامایی)، متخصصان علوم آزمایشگاهی و دندان‌سازان تجربی ایثارگر نیز در ردیف بهره‌مندی از تسهیلات مندرج ماده 59 قرار گیرند.
15- رسیدگی به تخلفات مندرج در آیین‌نامه‌ای که منطبق با ماده 66 تدوین و تصویب می‌گردد به عهده‌ی بنیاد شهید و امور ایثارگران است که لازم است به منظور امنیت روانی هرچه بیشتر برای ایثارگران اجرای آیین‌نامه و رسیدگی به تخلفات کمیسیونی متشکل از نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح و قوه‌ی قضاییه که ریاست این کمیسیون بر عهده‌ی قوه‌ی قضاییه خواهد بود واگذار گردد.
16- تبصره ماده 67 (این تبصره طوری تنظیم شود که تنها بنیاد تصمیم‌گیرنده نباشد)
17- سهمیه 20 درصد مندرج در ماده 71 به 40 درصد قبلی ارتقا یابد؛ زیرا آمار داوطلبان ورود به مراکز آموزش عالی به دلیل رشد سنی فرزندان ایثارگر از گذشته به مراتب بیشتر شده است و تقلیل سهمیه از 40 درصد به 20 درصد با شرایط افزایش داوطلب هیچ‌گونه توجیه لازمی را نخواهد داشت.
18- به‌غیر از نهادهای نامبرده شده در ماده 76، حسب مورد، سه نفر از نمایندگان ایثارگران (خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان) نیز حضور داشته باشند.
19- در لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، توجه خاصی نسبت به ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای ایثارگران و فرزندان آنان و خانواده معظم شهدا نشده است.
20- اولویت قرار دادن خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در زمینه‌ی احداث کارخانجات تولیدی و امتیازات خدماتی (مثلا صادرات، واردات و غیره)
21- کلیه‌ی امکانات متعلقه به خانواده معظم شهدا و ایثارگران که بر اساس قوانین و مقررات جاری در این لایحه منظور نشده و مغایر با مواد و تبصره‌های این لایحه است به قوت خود باقی خواهد بود.
22- در خاتمه یادآور می‌گردد موارد فوق‌الذکر به معنای نفی مواردی که توسط دیگر گروه‌های کارشناسی از سوی نهادها یا سایر تشکلات ایثارگری اعلام می‌گردد نخواهد بود و از اهتمام همه‌ی عزیزان و دست‌اندرکاران که دارای دغدغه در حوزه‌ی اصلاح لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران هستند تقدیر و تشکر می‌نماییم.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات