کد خبر: ۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۱- 02 May 2010
دکتر کدخدایی در نشست خبری:

شورای نگهبان پس از بررسی لایحه تجمیع انتخابات نظر خود را اعلام خواهد کرد

دکتر کدخدایی در خصوص نظر شورای نگهبان درباره لایحه تجمیع انتخابات گفت: این مصوبه هنوز به شورای نگهبان ارسال نشده است. شورای نگهبان پس از دریافت و بررسی آن نظر خود را اعلام خواهد کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری صبح امروز با اصحاب رسانه، روز کارگر را به همه کارگران شریف و زحمت‌کش کشورمان تبریک گفت و با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید آیت‌ا... مطهری، فرارسیدن روز معلم را نیز به همه معلمان و خدمتگذاران به فرزندان ایران اسلامی تبریک گفت.
وی پس از تشریح نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس و استعلامات دیوان عدالت اداری، در پاسخ به سئوالی درخصوص نظر شورای نگهبان درمورد لایحه تجمیع انتخابات و تصویب تمدید دوره سوم شوراهای اسلامی در کمیسیون تخصصی مجلس، گفت: از آنجا که این مصوبه هنوز به شورای نگهبان ارسال نشده است نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد.
سخنگوی شورای نگهبان در عین حال تصریح کرد: چنانچه قانونگذار در محدوده صلاحیت خویش، قانونی را وضع کند، مغایرتی با قانون اساسی نخواهد داشت اما اگر خارج از آن چهارچوب باشد شورای نگهبان مانند همیشه مغایرت‌ها را اعلام خواهد کرد.
وی با بیان این که انتخابات شوراها از لحاظ اجرایی، ارتباطی با شورای نگهبان ندارد و نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی برعهده مجلس شورای اسلامی است، افزود: تنها موردی که به شورای نگهبان مربوط می‌شود این است که درصورت برگزاری انتخابات شوراها، طبق مصوبه مجلس باید انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار شود.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص نظر شورای نگهبان درمورد توافقات صورت گرفته بین مجلس و دولت پیرامون نحوه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: بعد از همکاری‌های دولت و مجلس، بحث تصویب قانون، تمام شده است و اینکه برخی مخالف و برخی موافق باشند، یک بحث کارشناسی است.
وی افزود: شورای نگهبان در مرحله تصویب قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در مجلس، به‌صورت دقیق آن را مورد بررسی قرار داد و حتی طی یک مرحله، آن را مورد ایراد قرار داد و در مرحله بعد، با اصلاحاتی که مجلس محترم بر روی مصوبه خود داشت، شورای نگهبان آن را تایید کرد.
دکتر کدخدایی از ایرادات شورای نگهبان به برخی از بندهای اساسنامه سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها، و ارجاع آن به دولت جهت اصلاح خبر داد و گفت: الان هم اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از سوی دولت به شورای نگهبان آمده و چون ایرادات قانونی داشته است، آنها را اعلام کرده‌ایم تا انشاءا... دولت محترم آنها را مرتفع کند.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص تایید یا عدم تاییدصلاحیت برخی نمایندگان فراکسیون اقلیت که با سران فتنه دیدار داشته‌اند، گفت: آنچه برای شورای نگهبان در این زمینه ملاک است، به‌دور از اظهارنظرهای سیاسی، اجرای قانون انتخابات است که در هر دوره از انتخابات نیز مدنظر شورای نگهبان بوده است. اگر اقدامات افراد، مطابق با قانون باشد طبعا هیچ ایرادی ندارد اما اگر مغایر با قوانین باشد، شورای نگهبان قطعا نسبت به اینگونه موارد اظهارنظر خواهد کرد.
وی همچنین در پاسخ به سئوالی درخصوص تایید یا ردصلاحیت اعضای حزب مشارکت و سازمان مجاهدین که از سوی مراجع قانونی تعطیل شده‌اند، تصریح کرد: آنچه که ملاک عمل شورای نگهبان است، قوانین و مقررات جاری است و شورای نگهبان در همه ادوار انتخابات، به‌جز اجرای قانون، نکته دیگری را مدنظر نداشته است.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوال خبرنگاری، در خصوص شایعه انتخاب خود به عنوان رئیس دانشگاه تهران گفت: این شایعه نیز شوخی‌ 13 فروردین بود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا مجلس شورای اسلامی این صلاحیت را دارد که طول یک دوره از شوراهای منتخب مردم را کم و زیاد کند، گفت: در دوره قبلی که مجلس شورای اسلامی این بحث را تصویب کرد، مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد و مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آنجا به تایید رسید.
وی خاطرنشان کرد: آنچه که مخالف صریح قانون اساسی باشد، از سوی اعضای محترم شورای نگهبان رد خواهد شد اما ممکن است مانند دوره قبلی شوراها، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شود.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد