کد خبر: ۱۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۵- 13 March 2010
دکتر کدخدایی در نشست خبری اعلام کرد:

مصوبه غیررسمی بودجه 89 در جلسات فوق العاده شورای نگهبان در حال بررسی است

دکتر کدخدایی تصریح کرد: مصوبه غیررسمی بودجه 89 در جلسات فوق العاده شورای نگهبان در حال بررسی است و با بررسی انجام شده امیدواریم لایحه، مراحل قانونی خود را در هفته جاری طی نماید.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری صبح امروز با اصحاب رسانه، با اشاره به سالروز تاسیس بنیاد شهید به فرمان حضرت امام(ره)، یاد و خاطره همه شهدای پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن را گرامی داشت.
وی در پاسخ به سئوالی درخصوص میزان نافذ بودن مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشکیل کمیسیون ملی انتخابات و اینکه آیا این کمیسیون می‌تواند جای شورای نگهبان را بگیرد، گفت: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، شورای نگهبان از هرگونه اصلاح قانون انتخابات که در چهارچوب قوانین و مقررات و چهارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران باشد استقبال می‌کند و قطعا با هر طرحی که مغایر با اختیارات این شورا در قانون اساسی باشد، مخالفت می‌کند. 


سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بحث‌هایی که طی روزهای گذشته در این‌خصوص مطرح شده است، افزود: همانگونه که مستحضر هستید، خوشبختانه رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشات اخیرشان به این موضوع اشاره کردند. بنابر این، قطعا همه نهادهای نظام در چهارچوب قانون اساسی حرکت خواهند کرد و اظهارات دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر اعضاء این مجمع در این خصوص، حاکی از این است که آنها هم در چهارچوب قانون اساسی حرکت می‌کنند و مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفا سیاست‌های کلی انتخابات را بررسی خواهد کرد که مانند سایر سیاست‌های کلی، از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به مقام معظم رهبری پیشنهاد می‌شود و در صورت موافقت ایشان می‌تواند ضمانت اجرایی داشته باشد.
وی تصریح کرد: سیاست‌های کلی نظام نمی‌تواند قانون اساسی را نادیده بگیرد و امیدواریم همانگونه که همکاران ما در مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرده‌اند، این سیاست‌های کلی در همین شکل و با همین چهارچوب تنظیم بشود.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص زمان ارسال قانون بودجه از مجلس به شورای نگهبان و مدت‌زمان بررسی آن در شورا، گفت: بخش درآمدهای قانون بودجه هفته گذشته به‌صورت غیررسمی به شورای نگهبان ارسال شد و مورد رسیدگی قرار گرفت و انشاءا... ظرف یکی دو روز آینده هم پاسخ شورا به مجلس ارسال خواهد شد. همچنین به محض دریافت بخش هزینه‌ای بودجه از سوی مجلس نیز آن را در دستور کار قرار خواهیم داد و در جلسات فوق‌العاده بررسی کرده و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
وی با اشاره به بررسی طرح تشکیل سازمان تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور در شورای نگهبان، افزود: علی‌رغم آنکه هنوز نظر رسمی شورای نگهبان درخصوص این طرح اعلام نشده است اما در بررسی‌های شورای نگهبان، اشکالات متعددی از جمله مغایرت با اصول 57، 110، 156، 108، 109 و 75 قانون اساسی نسبت به آن وارد شده است که جزئیات آن برای مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی در خصوص شکایت تاج‌زاده معاون سیاسی اسبق وزارت کشور از آیت‌ا... جنتی و اینکه چرا تاکنون پاسخی به این شکایت داده نشده است، گفت: اگر شکایتی مطرح شده، باید از طریق قوه قضائیه پیگیری شود و در این رابطه نیز ما تاکنون شکایتی را از قوه قضائیه دریافت نکرده‌ایم.
وی در خصوص ارزیابی شورای نگهبان از طرح کمیسیون ملی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه تا تصویب نهایی این طرح نمی‌توان درخصوص آن اظهارنظر کرد، تصریح کرد: هر طرحی که مغایر با اختیارات شورای نگهبان که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است باشد، قطعا مورد تایید قرار نخواهد گرفت و شورای نگهبان هم مخالفت خودش با آن را اعلام خواهد کرد.
دکتر کدخدایی افزود: انتظارمان از همه نهادها و دستگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند این است که در چهارچوب قانون اساسی فعالیت کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا راهکاری برای تحویل به موقع لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس دارید یا خیر،‌ گفت: این موضوع در چهارچوب اختیارات شورای نگهبان نیست. قانون بودجه برعهده دولت و مجلس است و امیدواریم در سال‌های آینده، لایحه بودجه زمان مناسب به مجلس ارائه و در آنجا رسیدگی شود تا شورای نگهبان هم فرصت بیشتری برای بررسی و اظهارنظر داشته باشد.
سخنگوی شورای نگهبان درعین حال افزود: بر اساس تجربه سال‌های گذشته، تنها کاری که می‌توانیم در این خصوص انجام دهیم این است که با تشکیل جلسات فوق‌العاده، نگذاریم که چرخ اقتصادی کشور متوقف شود.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص ارزیابی شورای نگهبان از فرصت‌ها و غفلت‌های صورت گرفته در بحث انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، گفت: آنچه در گذشته اتفاق افتاده باید چراغ راه آینده باشد و همه باید از اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است درس بگیریم و اگر در زمینه انتخابات اشکالاتی در کار ما وجود داشته است، باید آنها را برطرف کنیم. زیرا تجربه انسانی هیچ‌گاه عاری از خطا نیست و باید سعی شود که همیشه در چارچوب قوانین و مقررات، حرکت صورت گیرد چراکه تنها در این صورت است که آسیب‌ها به حداقل می‌رسد.
وی در پایان از خبرنگاران، تصویربرداران، عکاسان و کلیه عوامل پشتیبانی به‌ویژه بخش‌های خبری صداوسیما که طی سال جاری شورای نگهبان را در بخش اطلاع‌رسانی به مردم یاری کردند تقدیر و تشکر کرد و ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید، ابراز امیدواری کرد تا اصحاب رسانه در سال جدید در اطلاع‌رسانی صحیح، سریع و به‌موقع، بیش از پیش موفق باشند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود