کد خبر: ۱۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۵- 09 January 2010
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به راهپیمایی 9 دی‌ماه:

‌ملت ایران همواره با شور و حرارت برای دفاع از نظام خود، آماده است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ‌ملت ایران همواره با شور و حرارت برای دفاع از نظام خود، آماده است.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به 19 دی‌ماه، سالروز قیام مردم همیشه در صحنه قم در اعتراض به توهین به امام‌خمینی(ره)، گفت: مردم ایران همیشه در صحنه بوده‌اند و لازم است که همه ما قدر این مردم خوب و شریف را بدانیم.
وی ضمن قدردانی از حضور مردم در راهپیمایی روز نهم دی‌ماه افزود: امسال هم پس از 32 سال از آن واقعه، مردم در 9 دی‌ماه نشان دادند که همچنان با آن شور و حرارت و اعتقاد، در صحنه حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.
دکتر کدخدایی با اشاره به بررسی غیررسمی لایحه مجازات اسلامی در شورای نگهبان گفت: این لایحه که دارای بیش از 730 ماده است، از مدتی پیش به‌صورت آزمایشی در مجلس به تصویب رسیده و در اختیار شورای نگهبان قرار گرفته است.
وی با اشاره به بررسی غیررسمی این لایحه در شورای نگهبان طی هفته‌های گذشته، گفت: لایحه مجازات اسلامی دارای مباحث فقهی زیادی است و در همین زمینه مجمع فقهی شورای نگهبان در قم جلسات متعددی برای بررسی آن داشته است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: در شورای نگهبان نیز جلسات متعددی برای بررسی این لایحه تشکیل شده است و تاکنون 380 ماده از آن بررسی شده و نظر شورای نگهبان درخصوص 350 ماده از آن به‌صورت غیررسمی به مجلس ارسال شده است.
دکتر کدخدایی گفت: این لایحه هفته گذشته به‌صورت رسمی به شورای نگهبان ارسال شده و سعی می‌کنیم با تشکیل جلسات فوق‌العاده، نتیجه نهایی را به مجلس اعلام کنیم.
وی ادامه داد: وقتی نظرات شورای نگهبان درخصوص این لایحه به صورت رسمی به مجلس اعلام شد آنگاه جزئیاتش را در رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد. ضمن آنکه با برخی از فقهای محترم شورای نگهبان نیز رایزنی خواهیم کرد تا توضیحاتی را در مورد این لایحه به رسانه‌ها بدهند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی در خصوص آخرین وضعیت لایحه هدفمند‌کردن یارانه‌ها گفت: لایحه‌ هدفمند‌کردن یارانه‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته به شورای نگهبان ارسال شده و در دستور کار شورا قرار دارد و انشاءا... ظرف مدت قانونی در مورد آن اعلام نظر خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از وی در مورد تذکرات نمایندگان درخصوص چگونگی اصلاح ایرادات شورای نگهبان در مجلس پرسید، گفت: بخشی از تذکرات نمایندگان به آئین‌نامه داخلی مجلس باز می‌گردد که در مورد آن ما نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم اما در مورد ایراداتی که شورای نگهبان گرفته است، نمایندگان می‌توانند اصلاحات لازم را اعمال کنند. به‌عنوان نمونه اگر شورای نگهبان به ماده 15 ایراد بگیرد، نمایندگان نمی‌توانند وارد ماده 13 شوند ولی در مورد ماده 15 می‌توانند کل ماده را حذف و یا جایگزین کنند.
دکتر کدخدایی در پاسخ به این سئوال که آیا به لحاظ قانونی، تصویب مهلت اعتراض به حکم محارب از 20 روز به 5 روز قانونی است یا خیر، گفت: اگر طرح یا لایحه‌ای در مجلس تصویب شود و مغایرتی با شرع و قانون اساسی نداشته باشد، از لحاظ شورای نگهبان بلامانع است.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

حقیقت تنفیذ؛ فرایندی حقوقی و شرعی

چیستی و چگونگی تنفیذ

فیلم | اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۳ مرداد ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: زندگانی امام حسین (ع) الگویی کامل برای زندگی باعزت است/ کاپیتولاسیون نگاه ظالمانه دولت‌های استکباری را آشکار می‌کند

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند

ثبت تجارب انتخاباتی در شورای نگهبان و بهره‌گیری از آن‌ها در اصلاح فرآیندها و روش‌ها

پربازدید ها

پیام تسلیت آیت‌الله جنتی به مناسبت درگذشت پدر حجت‌الاسلام والمسلمین حجازی

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

برگزاری چند انتخابات در چند ماه؛ ثبات، استحکام و اقتدار نظام اسلامی در سایه‌سار رهبری حکیمانه

انتخاب اعضای هیات‌رئیسه شورای نگهبان برای یک سال آینده

۲ تصویر از ۲ عضو باسابقه شورای نگهبان در حاشیه مراسم تنفیذ حکم دومین رئیس‌جمهور

برگزاری انتخابات زودهنگام؛ نمایش ثبات و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران

دستاوردها و نتایج انتخابات‌های اخیر؛ از تحقق اراده مردم تا تجاربی که برای مجریان و ناظران به دست آمد

آغاز انتشار ویژه‌نامه «آینه اعتماد ۲» به‌مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند