کد خبر: ۱۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۹- 12 December 2009

سخنگوی شورای نگهبان فرجام آخرین مصوبات را تشریح کرد

دکتر کدخدایی فرجام آخرین طرح‌ها و لوایح بررسی شده در شورای نگهبان را تشریح کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، سخنگوی شورای نگهبان صبح روز شنبه در نشستی با خبرنگاران، گفت: اصلاحیه اساسنامه شرکت سهامی توسعه منابع آب و نیروی ایران، مصوب جلسه مورخ دوازدهم مهرماه یکهزارو سیصدوهشتاد وهشت هیأت وزیران، در جلسه مورخ 27/08/1388 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا به این شرح اعلام گردید: نظر به اینکه در بند (ی) ماده (7) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران -مصوب1383- اصلاح اساسنامه منوط به پیشنهاد دستگاه ذیربط و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، با تصویب هیأت وزیران می‌باشد و در مقدمه این اساسنامه به تأیید سازمان مذکور اشاره‌ای نشده، لذا پس از روشن شدن مراتب مذکور، اظهارنظر خواهد شد.
وی افزود: طرح اعلام روز 29 دی ماه به عنوان روز غزه نماد مقاومت فلسطین، مصوب جلسه مورخ بیست و ششم آبان ماه یکهزاروسیصدوهشتادوهشت مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ 04/09/1388 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
دکتر کدخدایی گفت: لایحه موافقتنامه اجتناب از أخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالی در مورد مالیات‌های بردرآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان، مصوب جلسه مورخ بیست و ششم آبان ماه یکهزاروسیصدوهشتادوهشت مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ 04/09/1388 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
عضو حقوقدان شورا ادامه داد: لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قبرس، مصوب جلسه مورخ بیست و ششم آبان ماه یکهزاروسیصدوهشتادوهشت مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ 04/09/1388 شورای نگهبان مورد بحث وبررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور(مصوب 1372) که در جلسه مورخ بیست‌وهفتم‌آبان ماه یکهزاروسیصدوهشتادوهشت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 11/09/1388 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی افزود: طرح اصلاح مواد (1) و (7) قانون نحوه اجراء قانون مربوط به خدمت نیمه‌وقت بانوان(مصوب 1364) که در جلسه مورخ بیست‌وهفتم‌آبان ماه یکهزاروسیصدوهشتادوهشت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 11/09/1388 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا به این شرح اعلام گردید: تبصره الحاقی به ماده (1) و نیز متن اضافه شده به ماده (2) موضوع تبصره ماده (7) قانون مذکور، از این جهت که به افزایش هزینه عمومی می‌انجامد و طریق تأمین آن معلوم نشده است، مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.
دکتر کدخدایی ادامه داد: لایحه الحاق یک تبصره به ماده (1) اصلاحی قانون مطبوعات(مصوب 1379) که با اصلاحاتی در جلسه مورخ هشتم آذرماه یکهزاروسیصدوهشتادوهشت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، درجلسه مورخ 18/09/1388 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به‌عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی گفت: طرح افشاء نقض حقوق‌بشر توسط آمریکا و انگلیس در جهان امروز، مصوب جلسه مورخ هشتم‌آذر ماه یکهزاروسیصدوهشتادوهشت مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ 18/09/1388 شورای نگهبان مورد بحث وبررسی قرار گرفت و نظر شورا به این شرح اعلام گردید: ماده واحده، از این جهت که به افزایش هزینه عمومی می‌انجامد و طریق تأمین آن معلوم نشده است، مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد. همچنین در تبصره (1)، تعیین یکی از اعضاء کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به‌عنوان ناظر با انتخاب کمیسیون، مغایر قانون اساسی شناخته شد.
دکتر کدخدایی افزود: لایحه اصلاح ماده (19) قانون نوسازی و عمران شهری(مصوب 1347) که در جلسه مورخ نوزدهم آبان‌ماه یک‌هزارسیصدوهشتادوهشت مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، در جلسه مورخ 27/08/1388 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا به این شرح اعلام گردید: اصلاح به‌عمل آمده، رافع ابهام نبوده، لذا پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب جلسه مورخ یازدهم‌آذر ماه یکهزاروسیصدوهشتادوهشت مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ 18/09/1388 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا به این شرح اعلام گردید: 1- عبارت «موارد خاص» درتبصره (1) بند (ج) ماده (1) مبهم است، پس از رفع‌ ابهام اظهارنظر خواهدشد. 2- عبارت «اعمال قیمت ترجیحی و پلکانی» در تبصره (2) ماده (3)، از آنجا که ضابطه‌ای برای آن پیش بینی نشده مبهم است، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهدشد. 3- ماده (15) به دولت اجازه مصرف وجوه حاصل را پس از واریز به ردیف درآمدی مندرج در قانون بودجه به‌نحو صددرصد(100%) (درآمد-هزینه) داده است، از این جهت ابهام دارد که آیا مقصود، مصرف همه این درآمدها بدون رعایت مفاد ماده (12) است یا مراد، اجازه مصرف این وجوه درحدّ مصوب لایحه بودجه سنواتی است؟ پس از بیان مقصود اعلام‌نظر خواهد شد.
دکتر کدخدایی همچنین در گزارشی اجمالی از بررسی غیررسمی لایحه مجازات اسلامی در شورای نگهبان گفت: لایحه مجازات اسلامی دارای 736 ماده است که مراحل نهایی تصویب آن در کمیسیون مربوطه مجلس شورای اسلامی به اتمام رسیده است و تاکنون 199 ماده از این لایحه به صورت غیررسمی به شورای نگهبان ارسال شده که نظر این شورا درخصوص حدود 100 ماده از آن به صورت غیر رسمی به مجلس محترم اعلام شده است.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات