کد خبر: ۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۱- 05 December 2009
دکتر کدخدایی:

هیچ فرد یا گروهی حق ندارد قانون اساسی را به نفع خودش مصادره کند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: قانون اساسی متعلق به یک صنف یا گروهی خاص نیست و هیچ فرد یا گروهی حق ندارد آن را به نفع خودش مصادره کند.

دکتر کدخدایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص نگاه منفعت‌آمیز عده‌ای به قانون اساسی، با بیان اینکه قانون اساسی خواست مردم و میثاق‌ملی پذیرفته شده از سوی آنان است، گفت: قانون اساسی تعیین‌کننده اصول راهبری هر نظامی است که اکثریت مردم به آن رای مثبت داده‌اند.
وی افزود: در اصل 56 قانون اساسی کشورمان، حق تعیین سرنوشت، یک نعمت الهی و از آن مردم دانسته شده و تصریح شده است که هیچ فرد یا گروهی حق ندارد آن را به نفع خودش مصادره کند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: این اصل، یک اصل پذیرفته شده است که قانون اساسی متعلق به یک صنف، گروه یا بخشی از مردم نیست بلکه میثاق اکثریت مردم برای اداره کشور است.
وی گفت: براساس آنچه از قانون اساسی استنباط می‌شود، قوای کشور نباید برداشت‌های صنفی از قانون اساسی داشته باشند و چنانچه اختلافی در این زمینه داشته باشند باید زیر نظر رهبری با هم هماهنگ شوند و آنچه که برای مصلحت کشور لازم است انجام دهند.
دکتر کدخدایی اجرای صحیح قوانین را راهکاری برای عمل به قانون اساسی دانست و افزود: وقتی مجلس به عنوان قوه مقننه، قوانینی که لازمه اجرای قانون اساسی است را پیش‌بینی کند و این قوانین به‌صورت صحیح اجرا شود، قطعا قانون اساسی هم به‌نحو صحیح اجرا خواهد شد.
وی تصریح کرد: مجلس نباید در تدوین قانون، نگاه صنفی، گروهی یا خدای ناکرده شخصی داشته باشد و تنها باید آنچه را که از قانون اساسی اراده شده و لازم است که در قوانین موضوعه ذکر شود را به‌تصویب برساند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: پس از نهایی شدن یک قانون، قوای دیگر نمی‌توانند آن را براثر نظر صنفی، گروهی و شخصی خودشان اجرا کنند، بلکه باید قانون را آنطور که منظور قانون‌گذار بوده است به اجرا دربیاورند. البته در مرحله اجرا برداشت مجریان کفایت می‌کند ولی این برداشت نباید نامتعادل باشد.
وی با بیان اینکه اگر قوانین عادی اجرا نشود، قانون اساسی اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: تصویب صحیح قانون و اجرای صحیح آن در دستگاه‌های حاکمیتی، منجر به اجرای صحیح قانون اساسی خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای مردم و گروه‌های سیاسی هم وضعیت به همین شکل است، افزود: گاهی اوقات دیده می‌شود که عده‌ای بر برخی از اصول قانون اساسی خیلی تاکید دارند ولی به برخی دیگر از اصول آن بی‌توجه‌اند و یا گاهی اوقات شنیده می‌شود که برخی افراد می‌گویند ما فلان اصل قانون اساسی را قبول نداریم که این یک نوع تفسیر شخصی است و چنین تفاسیری در هیچ کشوری قابلیت اجرا ندارد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به روند بازنگری قانون اساسی گفت: در سال 68 حضرت امام(ره) باتوجه به نظرات کارشناسان تشخیص دادند که در قانون اساسی اصلاحاتی انجام بشود و چون روش کار برای انجام بازنگری در قانون اساسی مشخص نبود، ایشان این دستور را دادند اما پس از اصلاح قانون اساسی، روش بازنگری در اصل 177 تعریف شده است.
وی خاطرنشان کرد: اصلاح قانون اساسی در هر کشوری منوط به طی زمان مشخصی نیست بلکه منوط به حصول شرایطی است که در صورت لزوم ، اصلاح آن ضروری می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان درخصوص پیشنهاد تشکیل یک نهادی برای فرهنگ‌سازی قانون اساسی میان مردم گفت: هرگونه تلاش برای تبیین اصول قانون اساسی و آگاه‌سازی مردم، بسیار خوب و پسندیده است اما این کار اگرچه خوب و لازم است ولی کافی نیست.
وی افزود: از چندسال قبل طرح‌هایی را در این زمینه داشتیم و با آموزش و پرورش هم صحبت کردیم اما هنوز این کار انجام نشده است.
دکتر کدخدایی تاکید کرد: آموزش قانون اساسی باید از دوره ابتدایی و با زبان دانش‌آموزان این سن انجام شود و سپس در مراحل بالاتر به شکل صحیح‌تر و تخصصی‌تر بیان شود. متاسفانه برخی از دانشجویان ما از قانون اساسی اطلاع چندانی ندارند و وقتی آن را برایشان تبیین می‌کنیم، اعتراض‌شان برطرف می‌شود.
وی درخصوص تغییر در قانون انتخابات نیز گفت: قانون اساسی ما در بحث انتخابات، کامل است و نیازی به اصلاح ندارد ولی قوانین عادی درخصوص انتخابات باید اصلاح شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه بارها از دولت و مجلس درخواست کرده‌ایم پیش‌نویس‌هایی را برای اصلاح قانون انتخابات بر مبنای قانون اساسی تهیه کنند، افزود: قوانین انتخاباتی در کشور ما ناکافی هستند و باید با رعایت حدود و اختیارات قانون اساسی اصلاح شوند و از هر اصلاحی در این چارچوب از سوی دولت و مجلس، استقبال کرده و با آن همکاری می‌کنیم.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد