کد خبر: ۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۰- 08 June 2006

دکتر کدخدایی در جمع خبرنگاران : شورای نگهبان موافق پذیرفتن نظارت بر انتخابات شوراها نیست

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص طرح نمایندگان مجلس و لایحه دولت برای واگذاری نظارت انتخابات شوراها به شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان موافق پذیرفتن نظارت بر انتخابات شوراها نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص طرح نمایندگان مجلس و لایحه دولت برای واگذاری نظارت انتخابات شوراها به شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان موافق پذیرفتن نظارت بر انتخابات شوراها نیست.

به گزارش دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی، دکتر عباسعلی کدخدائی در نشست خبری روز شنبه 30 اردیبهشت ماه 85 در پاسخ به سئوال خبرنگاری هراس برخی افراد و گروههای سیاسی از نظارت شورای نگهبان را "توهم" خواند و گفت: از عملکرد خود در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری و هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی قاطعانه دفاع می‌کنیم.

وی این مطلب را در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید  "چرا اصلاح طلبان از واگذاری نظارت انتخابات شوراها به شورای نگهبان هراس دارند؟" بیان کرد.

وی با بیان اینکه هراس برخی گروههای سیاسی در این زمینه توهمی بیش نیست، افزود: مخالفت شورای نگهبان با نظارت بر انتخابات شوراها به خاطر مسائل سیاسی نیست.

دکتر کدخدائی در تشریح دلایل مخالفت شورای نگهبان گفت: واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان منع قانونی دارد و این مسئله در لایحه دولت نیز کاملاً شفاف نشده است در عین حال شورای نگهبان ساز و کار نظارت بر انتخابات شوراها را در اختیار ندارد.

خبرنگاری در خصوص لایحه دولت برای تغییر مرجع نظارت بر انتخابات شوراها و تشکیل هیأت هفت نفره سئوال کرد که دکتر کدخدائی در پاسخ گفت : هم اکنون یک طرح و یک لایحه در رابطه با نظارت وبر انتخابات شوراها مطرح است.

وی افزود: طرح برخی نمایندگان که نظارت بر انتخابات شوراها را کاملاً به شورای نگهبان واگذار می کند مغایر قانون اساسی است که خوشبختانه فعلاً در دستور کار نیست .

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: لایحه دولت که فوریت آن به تصویب مجلس رسیده، هنوز مصوبه مجلس تلقی نمی شود و زود است درباره آن اظهار نظر شود. شورای نگهبان پس از تصویب این لایحه آنرا بررسی و موضع رسمی خود را اعلام خواهد کرد.

دکتر کدخدائی در عین حال بار دیگر تأکید کرد که شورای نگهبان تمایل چندانی برای ورود به نظارت بر انتخابات شوراها ندارد و از آن استقبال نمی کند. این موضع را قبلاً گفته ام و امروز محکم تر عرض می کنم.

وی افزود: در لایحه دولت نظارت شورای نگهبان نیز مد نظر قرار گرفته و اکثریت ترکیب هیأت هفت نفره با نمایندگان شورای نگهبان است.

دکتر کدخدائی خاطر نشان کرد: شورای نگهبان در مورد این لایحه نظر مثبت ندارد و ورود شورای نگهبان به انتخابات شوراها به مصلحت نیست.

خبرنگاری با اشاره به نزدیکی انتخابات شوراها احتمال بررسی همزمان این لایحه در مجلس و شورای نگهبان را سئوال کرد که دکتر کدخدائی در پاسخ گفت: شورای نگهبان فقط در لایحه بودجه به دلیل اهمیت کار و کم بودن دوگانگی دولت و مجلس، همزمان با مجلس، آن را بررسی می کند اما نظر رسمی خود را بر اساس مصوبه نهایی مجلس اعلام می شود.

وی افزود: لایحه نظارت بر انتخابات شوراها ضرورتی ندارد که همزمان در مجلس و شورای نگهبان بررسی شود و پس از تصویب در مجلس و ارسال به شورای نگهبان اظهار نظر خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره حضور دادستان کل کشور به عنوان یک مقام قضائی در بحث نظارت بر انتخابات گفت: حضور مقامات قضایی در کمیسیونها انتخاباتی همچون کمیسیون تبلیغات مسبوق به سابقه بوده است.

وی افزود: حضور مقامات قضایی در هیأت نظارت بر انتخابات منفی نیست و می‌تواند  کمک کننده به انجام امور باشد .

خبرنگاری در خصوص مغایرت حضور همزمان دبیر هیأت دولت در شورای شهر با مصوبه مجلس سئوال کرد که دکتر کدخدائی گفت: شورای نگهبان در این خصوص فارغ از اظهار نظر است و امور اجرایی از مسئولان اجرایی سئوال شود.

سخنگوی شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات خبرگان تا به خرداد ماه سالجاری تشکیل شود.

وی اظهار نظر درباره ملاک ها و معیارها برای بررسی صلاحیت کاندیداهای خبرگان را به بعد از تشکیل هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات موکول کرد.

دکتر کدخدائی در خصوص حضور بانوان در انتخابات خبرگان گفت: تا کنون منع قانونی برای حضور بانوان در انتخابات خبرگان نبوده است و در دوره های گذشته افرادی هم ثبت نام کردند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره نامه آقای کروبی به آیت الله جنتی گفت: موضع حضرت آیت الله جنتی شخصی است و از جایگاه خطیب جمعه تهران بیان شده است.

وی نامه آقای احمدی نژاد را یک کنش مثبت در عرصه دیپلماسی بین المللی ارزیابی و ابراز امیدواری کرد این نامه آثار مثبتی در روابط بین المللی بر جای گذارد.

دکتر کدخدائی اظهار نظر‌ها و نامه‌های اخیر در خصوص اظهارات حضرت آیت الله جنتی را "فعالیت زود هنگام تبلیغاتی انتخاباتی" توصیف کرد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی