کد خبر: ۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵- 14 November 2009
دکتر کدخدایی:

قانون اساسی ثمره ایثارگری‌های شهدا و جانبازان انقلاب اسلامی است

سخنگوی شورای نگهبان فرارسیدن 24 آبان ماه، سالروز تصویب قانون اساسی را تبریک گفت و این میثاق ملی را ثمره ایثارگری‌های شهدا و جانبازان انقلاب اسلامی دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان دکتر کدخدایی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، تصریح کرد: تصویب قانون اساسی به عنوان یک منشور و میثاق ملی، با هزینه سنگینی به دست آمد.
دکتر کدخدایی افزود: ایثارگری‌های شهدا و جانبازان انقلاب اسلامی، هزینه سنگینی بود که برای پاسداشت نظام مقدس جمهوری اسلامی و در راس آن قانون اساسی پرداخت شده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که « بر اساس ماده‌ 9 قانون توسعه‌ حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت، مدیریت حمل و نقل بار و مسافر بر عهده‌ شهرداری است و چندی پیش رییس‌جمهور مطرح کرد که این امر را دولت برعهده بگیرد آیا این سخن مغایر با قانون اساسی است؟» گفت: تفسیر قانون عادی با مجلس است و تا زمانی که مصوبه‌ای به دست ما نرسد فارغ از اظهارنظر هستیم.
وی تاکید کرد: تا زمانی که مصوبه به دست ما نرسد اظهار نظر نمی‌کنیم.
خبرنگار دیگری سوال کرد «آیا دولت برای برگرداندن مدیریت مترو به خود به ارسال لایحه نیاز دارد؟» که سخنگوی شورای نگهبان، پاسخ داد: اگر مصوبه‌ مجلس بوده طبق مصوبه‌ مجلس باید اعلام شود. اگر مجلس تعیین تکلیف کرده طبعا مجلس باید اظهارنظر کند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص بررسی غیررسمی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در شورای نگهبان گفت: این مصوبه هنوز به دست ما نرسیده است و طبعاً شورای نگهبان نظری در این خصوص نداشته است. ولی اگر مانند لایحه مجازات اسلامی آن را به صورت غیررسمی برای ما می‌فرستادند ما نیز آن را در دستور کار قرار می‌دادیم اما تاکنون این لایحه به دست ما نرسیده است.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: شورای نگهبان طی جلسات متعددی در حال بررسی غیر رسمی لایحه قانون مجازات اسلامی است و تاکنون 95 ماده از این لایحه در شورای نگهبان بررسی شده است.
وی افزود: این لایحه بیش از 700 ماده دارد.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا مدت سه‌ماهه رئیس‌جمهور برای معرفی وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، رفاه و نیرو، درصورت عدم رای اعتماد مجلس قابل تمدید است یا خیر؟ گفت: طبق نظریه تفسیری شورای نگهبان در سال 85، دولت فقط یک دوره سه‌ماهه برای معرفی وزرای پیشنهادی خود به مجلس فرصت دارد.
گفتنی است، در سال 1385، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای از شورای نگهبان خواست تا نظر تفسیری خود را درقبال این پرسش اعلام کند: «آیا رئیس‌جمهور تنها برای یک‌بار می‌تواند برای وزارتخانه‌ای که وزیر ندارد به مدت سه‌ماه سرپرست تعیین نماید یا اینکه بیش از یک بار و به دفعات می‌تواند سرپرست تعیین کند ولی قید سه‌ماه یک بار باید رعایت شود؟»
شورای نگهبان در پاسخ اعلام کرد: «مطابق اصل 135 قانون اساسی، تعیین سرپرست برای بیش از یک سه‌ماهه امکان‌پذیر نمی‌باشد، لیکن در مدت سه‌ماه مذکور، رئیس‌جمهور می‌تواند به دفعات سرپرست تعیین کند.»

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت