کد خبر: ۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۳- 07 November 2009
توضیحات اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان درباره

نامشروع بودن ازدیاد مهریه

در پی دادخواست فردی به دیوان عدالت اداری مبنی بر "خلاف شرع دانستن قسمت(ب) بند (151)بخشنامه‌های ثبتی" که اعلام می‌دارد«چنانچه به علل مختلف، زوج در مقام ازدیاد مهریه برآید این عمل باید به موجب اقرارنامه رسمی صورت گیرد که در دفترخانه به ثبت برسد.» و استعلام دیوان از شورای نگهبان، این شورا پاسخی به شرح زیر اعلام کرد«مهریه شرعی، همان است که در ضمن عقد واقع شده است و ازدیاد مهر بعد از عقد شرعاً صحیح نیست و ترتیب آثار مهریه بر آن خلاف موازین شرع شناخته شد.»
این اعلام نظر با واکنش یکی از شهروندان مواجه گردید. وی طی مقاله‌ای که در برخی از رسانه‌ها منعکس گردید، با استناد به آیه شریفه 24 سوره مبارکه نساء، نظر شورای نگهبان را نادرست قلمداد کرد.
در ادامه به منظور تنویر افکار عمومی توضیحات زیر اعلام می‌گردد: 

بسم الله الرحمن الرحیم

باتشکر از مراجعه‌ای که نویسنده مقاله به تفسیر قرآن کرده و مشکل خود را در میان گذاشته است، درخواست می‌شود که در چنین مواردی یا تحقیق بیشتر بکنند و یا اگر تحقیق بیشتر برایشان ممکن نیست از اهل فن سوال کنند.
در مورد آیه مبارکه باید ذکر شود که هیچ دلالتی بر جواز "زیاد نمودن یا حتی کاستن مهر" به عنوان "مهر" که دارای احکام خاصی است، ندارد. از بین کسانی که درباره تفسیر آیه مذکور، نظر داده‌اند، تنها یکی از فقهای مذاهب اربعه اهل سنت، چنین برداشتی دارد.. ولی در میان بزرگان شیعه هیچکس آیه شریفه را به آن گونه که در مقاله آمده است معنی نکرده و زیاد کردن و کم نمودن مهر را جائز ندانسته است. چنان که از تفسیر تبیان و مجمع البیان و ... و آیات الاحکام محقق اردبیلی و غیره به خوبی این مطلب استفاده می‌شود.
البته در تفسیر نمونه بدلیل متعدد بودن مؤلفین، مطلبی آمده است که منعکس کننده بخشی از مطلبی است که در تفاسیر و کتب آیات الاحکام وجود دارد و چون در مطلب تفسیر نمونه، بخش اول و مفروض کلام، ذکر نشده است، فرد را به اشتباه می‌اندازد. در صورتی که اگر به اصل تفاسیری مانند مجمع البیان مراجعه شود، این برداشت اشتباه، مرتفع می‌شود.
مفسر، در مجمع البیان در تفسیر و "لاجناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضه"، ذکر فرموده است: «کسانی که قائل هستند مراد از استمتاع، انتفاع و ...است، گفته‌اند؛ "باکی نیست و گناهی نیست و در آنچه که به آن رضایت دهید از زیاد یا کم نمودن مهر یا پایین آوردن و یا ابراء یا تاخیر". سپس مفسر، قول دیگر را نقل می‌فرماید و تصریح می‌کند که منظور آیه شریفه آن است؛ «باکی نیست، عقد جدیدی بعد از پایان عقد موقت داشته باشید که در نتیجه زمان بیشتری و مهر بیشتری به واسطه عقد جدید پدید خواهد آمد.» آن گاه می فرماید: «این قول امامیه است و روایات از ائمه علیهم السلام درباره آن متعدد است.»
از کلام صاحب مجمع البیان معلوم شد که جواز زیاد یا کم کردن مهر، بر اساس قولی است که شیعه آن را نمی‌پذیرد. ولی ذکر این اساس در تفسیر نمونه حذف شده است و بدین جهت نویسنده مقاله به اشتباه افتاده است.
بهترین شاهد بر حذف شدن قسمت اول کلام، در تفسیر نمونه، آن است که ناظر محترم این اثر ارجمند، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، خود در جواب استفتاء مربوط به کم و یا زیاد کردن مهر، فرموده‌اند: "افزایش مهریه بعد از ازدواج مفهومی ندارد و جزء شروط ابتدائی است که شرعاً نافذ نمی‌باشد."

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

جنایت صهیونیست‌ها در حمله به صداوسیما، شجاعت شیرزنان را به نمایش گذاشت

بیانیه شورای نگهبان در پی حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان صدا و سیما

چراغ حقیقت خاموش نمی‌شود

بیانیه شورای نگهبان در پی شهادت سرداران مجاهد اطلاعاتی

دکتر طحان نظیف: صهیونیست‌ها خلاصی پیدا نمی‌کنند

پیام آیت‌الله مدرسی یزدی در رابطه با تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی

بیانیه شورای نگهبان در پی جنایت سحرگاه امروز رژیم صهیونیستی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۱ خرداد ۱۴۰۴

امروز امت اسلام نیازمند وحدت، هوشیاری، درایت و حکمت مضاعف است

لایحه معاهده مشارکت جامع راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تایید شد

پربازدید ها

امام خمینی (ره) سمت درست تاریخ را نشان داد

ولایت‌مداری، رمز پایداری انقلاب در برابر توطئه‌ها است

تبریک دکتر طحان‌نظیف بمناسبت فرا رسیدن عید قربان

شورای نگهبان: «حفظ عزت ملی» و «توجه به خواست و اراده مردم» مورد تاکید امام خمینی (ره) و قانون اساسی است

تسلیت دکتر طحان‌نظیف به مناسبت شهادت امام باقر (علیه‌السلام)

جمهوری اسلامی از برکات حوزه علمیه قم است/ تشکر از پیام راهبردی رهبر معظم انقلاب

او که آمد و او که رفت!

توئیت دکتر طحان‌نظیف به مناسبت رحلت امام خمینی(ره)

فیلم|بازخوانی مردم‌سالاری دینی در رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توسط اعضای شورای نگهبان در مستندِ «ره نشان»

بررسی اساسنامه سازمان امور اجتماعی در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان