کد خبر: ۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۶- 10 October 2009
دکتر کدخدایی:

شورای نگهبان خود را خادم همه مردم شریف ایران می‌داند

دکتر کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان خود را خادم همه مردم شریف ایران می‌داند، گفت: شورای نگهبان هیچگاه در زمینه خدمات‌رسانی به مردم، ایرادات غیرقانونی مطرح نخواهد کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، سخنگوی شورای نگهبان، صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران، در ابتدا با اشاره به تعطیلی نشست‌های خبری در دو ماه اخیر، گفت: به‌دلیل آنکه در طول تابستان، قبل و بعد از رای اعتماد به کابینه، تعطیلات تابستانی مجلس را داشتیم و جلسات رای اعتماد به کابینه نیز مصوبه‌ای درپی نداشت، بنابر این خبر چندانی در ارتباط با مصوبات وجود نداشت تا نشست‌های سخنگوی شورای نگهبان برگزار شود و یکی دو مورد نیز وجود داشت که از طریق روابط‌عمومی شورای نگهبان اطلاع‌رسانی شد.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص پیشنهاد برخی افراد مبنی بر تشکیل کمیسیون ملی انتخابات با حضور افراد غیر دولتی، گفت: در وضعیت کنونی انتخابات نیز هیات‌های اجرایی از میان معتمدان محلی انتخاب می‌شوند و شورای نگهبان نیز زیرمجموعه هیچ‌یک از قوای سه‌گانه نیست، بنابر این از جهت نهادها مشکلی نداریم. اما آنچه که برای کشور ما لازم است و ما بارها بر آن تاکید کرده‌ایم داشتن یک نظام جامع انتخابات است که امیدواریم با همکاری دولت و مجلس محترم این قانون جامع انتخابات زودتر به نتیجه برسد و شورای نگهبان هم آماده است تجارب خودش را در اختیار آنان قرار بدهد.
وی نکته دوم را ارتقاء فرهنگ انتخاباتی عنوان کرد و افزود: آنچه که در کشور ما مورد نیاز می‌باشد، بیش از تغییر نهادهای برگزار کننده انتخابات، ارتقاء فرهنگ انتخابات مخصوصا در میان کسانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می شوند است.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تصریح کرد: به طور قطع تغییر نهادهای دست‌اندرکار انتخابات که در قانون اساسی ذکر شده است، امکان‌پذیر نیست اما روش‌هایی که از ابتدا تا کنون در این زمینه داشته‌ایم باید اصلاح شود، فرهنگ انتخاباتی ما باید تغییر کند، فرهنگ قانون‌گریزی باید اصلاح شود و کسانی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند باید بپذیرند که اگر شکست خوردند نباید کل کشور را با مشکل مواجه کنند و یا خدای ناکرده مرتکب تخلفاتی بشوند.
وی افزود: اگر هر نهاد جدیدی در این‌خصوص شکل بگیرد باز هم پس از یک یا دو دوره انتخابات، این ایرادات به آن نهاد نیز وارد می‌شود و این‌طور نیست که این ایرادات مخصوص نهادهای فعلی باشد. بنابر این اول باید قانون انتخابات اصلاح شود و دوم فرهنگ انتخاباتی تغییر کند که کارآمدی بیشتر، مشارکت گسترده‌تر و نهایتا انسجام و وحدت ملی را هم دربر خواهد داشت.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص چگونگی اصلاح روش‌های انتخاباتی گفت: اگر فرهنگ انتخاباتی تغییر کند و ما به حقوق خودمان قانع شویم و شکست و پیروزی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی را محتمل بدانیم و آن را بپذیریم و از سوی دیگر قانونی جامع برای انتخابات داشته باشیم، بسیاری از روش‌هایی که مورد ایراد است اصلاح می‌شود.
وی با بیان اینکه تغییر نهادهای برگزارکننده را به مصلحت نمی‌دانیم، تصریح کرد: با اصلاح و تغییر در نهادهای دست‌اندرکار انتخابات، به نتیجه روشنی نخواهیم رسید زیرا در این صورت، تمامی این ایرادهای فعلی را ظرف دو دوره انتخابات، می‌توان به نهاد جدید هم وارد کرد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به‌سئوالی درخصوص برنامه کاری شورای نگهبان برای بررسی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها که از این هفته در مجلس سورای اسلامی بررسی خواهد شد، گفت: در تلاش هستیم که کلیه مصوبات مجلس محترم را طی مهلت قانونی و در اسرع وقت پاسخ بدهیم.
وی افزود: همانگونه که مستحضر هستید کمیسیون مربوطه مجلس، قانون مجازات اسلامی جدید را به تصویب رسانده است و این طرح که دارای بیش از 740 ماده می‌باشد به‌صورت غیررسمی در اختیار شورای نگهبان قرار دارد که طبعا بررسی آن، زمان زیادی را می‌طلبد و هم‌اکنون نیز یکی از کارهایی که شورای نگهبان در حاشیه بررسی مصوبات رسمی در حال انجام آن است، بررسی غیررسمی قانون مجازات اسلامی است. اما در عین حال هرکدام از مصوبات هم که رسما به شورای نگهبان ارسال شود، سعی می‌شود به‌یاری خداوند با تشکیل جلسات فوق‌العاده، در موعد قانونی پاسخ لازم را ارسال کنیم.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که مدعی نارضایتی برخی از اقشار مردم به‌دلیل رد مصوبات مجلس با استناد به اصل 75 قانون اساسی بود، ضمن رد این موضوع گفت: ما پیش از این نیز توضیحات لازم را عرض کرده‌ایم. اولا هر طرحی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود باید محل تامین بار مالی آن هم تعیین شود. بنابر این طرح‌هایی که در مجلس مطرح می‌شود اگر راه جبران بار مالی آن روشن نشده باشد مغایر اصل 75 قانون اساسی است و مردم نیز از شورای نگهبان انتظار ندارند که قانون اساسی را رعایت نکند.
وی در خصوص راهکار رفع این مشکل نیز گفت: راه‌کاری که در این زمینه ارائه می‌شود و به دوستانمان در مجلس نیز عرض کرده‌ایم که اگر چنین طرح‌هایی دارند یا با دولت محترم توافق کنند که به‌صورت لایحه مطرح شود تا به چنین اشکالی برنخورد و یا طریقه جبران بار مالی آن را تعیین کنند.
دکتر کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان بارها طریقه جبران بار مالی طرح‌های مجلس را برای نمایندگان مطرح کرده است، افزود: وقتی این قبیل طرح‌ها به شورای نگهبان ارسال می‌شود و به آن ایراد گرفته می‌شود و ما این ایراد را توضیح می‌دهیم، نمایندگان نیز آن را اصلاح می‌کنند، پس راهکار رفع این مشکل وجود دارد و اگر نمایندگان محترم مجلس دقت بیشتری در این زمینه کرده و رایزنی بیشتری بکنند، انشاءا... این مشکلات برطرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه شورای نگهبان خود را خادم همه مردم از جمله ایثارگران و فرهنگیان می‌داند، گفت: شورای نگهبان هیچگاه در زمینه خدمات‌رسانی به مردم ایرادات غیرقانونی مطرح نخواهد کرد و آنچه شورای نگهبان مطرح می‌کند یا براساس موازین شرعی است که توسط فقهای محترم بیان می‌شود و یا ایرادات قانون اساسی است که دلایل و مدارک آن هم به‌صورت روشن و شفاف بیان می‌شود.
وی در پاسخ به سئوالی درخصوص تکلیف دوشغله بودن سه‌تن از حقوقدانان شورای نگهبان، گفت: همانگونه که پیش از این رسما اعلام شده است، آقایان امیری و الهام رسما از قوه قضائیه و دولت استعفا داده و به شورای نگهبان آمدند. آقای عزیزی نیز با توجه به تصدی معاونت ریاست‌جمهوری، رسما از عضویت در شورای نگهبان استعفا داد و قوه قضائیه فرد جایگزین ایشان را به مجلس معرفی خواهد کرد.
دکتر کدخدایی در مورد نظر شورای نگهبان درخصوص اصلاح قانون نظام وظیفه که مورد پرسش یکی از خبرنگاران قرار گرفت، نیز با بیان اینکه این مصوبه هنوز در اختیار شورای نگهبان قرار نگرفته است، گفت: هرگاه این مصوبه از مجلس به شورای نگهبان ارسال شود، درباره آن اعلام نظر خواهد شد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی