کد خبر: ۱۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰- 04 August 2009
دکتر کدخدایی:

شورای نگهبان تمام تلاش خود را برای حفظ آرای ملت به کار گرفت

دکتر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در هشتمین اردوی آموزشی سیاسی دانشجویان پسر دانشگا‌ه‌های سراسر کشور که در دانشگاه عباسپور برگزار شد به تشریح روند نظارت بر انتخابات و تلاش‌های شورای نگهبان برای حفظ آرای ملت پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را متفاوت با سایر انتخابات‌ها دانست و افزود: انتخابات دهم ریاست جمهوری برای تمامی افراد، گروه‌ها و جناح‌های سیاسی از اهمیت بسیاری برخوردار بود و از یک سال قبل از برگزاری انتخابات، تحلیل‌ها در خصوص آن شکل گرفت.
وی افزود: در بین جناح‌های سیاسی مسئله اول این بود که چه افرادی را باید به عنوان کاندیدا انتخاب کنند و این مساله اختلاف نظرهایی را در بین هر دو جبهه ایجاد می‌کرد. در نهایت از بین ثبت‌نام کنندگان برای کاندیداتوری چهار نفر مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفتند.
کدخدایی عنوان کرد: در این انتخابات روندی توسط کشورهای غربی دنبال شد تا از این انتخابات برای ضربه‌زدن به نظام استفاده کنند و فضایی در کشور ایجاد شد که برای رسانه‌های خارج از کشور و دشمنان ما بسیار قابل توجه بود.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه رسانه‌ای مانند تلویزیون BBC فارسی 7 یا 8 ماه قبل از انتخابات شکل می‌گیرد و بر روی مباحث انتخاباتی متمرکز می‌شود، یادآور شد: در این شبکه با استفاده از کارشناسان مسلط به مسائل ایران، تحلیل‌ها و اخباری مطرح می‌شود که از انتخابات ایران به عنوان فرصتی برای تغییر وضعیت موجود نام برده می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شورای نگهبان به استناد اصل 99 قانون اساسی تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخابات سالم به کار گرفت، تاکید کرد:‌ طبیعتا تجربه دوره‌های گذشته در این انتخابات مورد استفاده قرار گرفت و تدبیر جدیدی نیز اتخاذ شد تا کسانی که قصد ایجاد خلل در نظارت شورای نگهبان بر انتخابات را دارند از دخالت آنها جلوگیری شود، زیرا طبق قانون، نظارت بر انتخابات تنها بر عهده شورای نگهبان است. البته این شورا طبق قانون شرایط حضور نمایندگان کاندیداها در پای صندوق‌های اخذ رای را نیز فراهم کرد.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: قبل از انتخابات از روسای ستادها برای حضور در این شورا دعوت شد و برنامه‌ این شورا برای صیانت از آرا به آنها اعلام شد، نمایندگان کاندیداها از آن استقبال کردند، اما بعد از انتخابات آنها مطرح کردند که نمایندگان کاندیداها در پای صندوق‌های رای اقدامی نمی‌توانستند انجام دهند.
کدخدایی با تاکید بر اینکه در این انتخابات تمامی راهکارها برای حضور کاندیداها و نمایندگانشان فراهم شده بود، تصریح کرد: موسوی در 22 خرداد، ساعت 23 در یک اشتباه استراتژیک رسما اعلام کرد که پیروز انتخابات است و این اعلام در حالی صورت گرفت که انتخابات ساعت 10 شب به پایان رسیده بود، یعنی شمارش آرای بعضی صندو‌ق‌ها شروع شده و در بعضی از شعب اخذ رای در تهران به دلیل حضور گسترده مردم، هنوز رای‌گیری ادامه داشت؛ این اقدام در هیچ کجای دنیا انجام نمی‌شود که کاندیدایی قبل از اعلام مرجع قانونی، خود را پیروز انتخابات معرفی کند. زمانی که شورای نگهبان و وزارت کشور هنوز هیچ آماری از نتایج انتخابات منتشر نکرده‌اند، چگونه فردی که هیچ اطلاعاتی در دست ندارد، خود را پیروز انتخابات معرفی می‌کند؟
وی اضافه کرد: بعد از انتخابات نیز بحث‌هایی در خصوص تقلب مطرح شد و بعضی از کاندیداها خواهان ابطال انتخابات شدند و زمانی که از آنها پرسیده می‌شد که دلایل شما برای وجود تقلب چیست؟ جوابی نمی‌دادند.
معاون اجرائی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به اولین نامه موسوی به شورای نگهبان به عنوان کاندیدای معترض گفت: ‌موسوی در اولین نامه خود در دو بند به مناظره بین خود و احمدی‌نژاد اشاره کرده و در آن نامه آورده بود که چون آن مطالب از طرف احمدی‌نژاد در مناظره مطرح شده، باید انتخابات باطل شود!
کدخدایی افزود: طبق قانون افراد باید شکایت خود را مستند ارائه کنند و در واقع بدون سند نمی‌توانند درخواستی کنند. بنابراین شورای نگهبان از کاندیداها درخواست کرد که مستندات خود را در خصوص تقلب در انتخابات ارائه دهند. اما بعد از درخواست شورای نگهبان، بعضی از کاندیداها به جای ارائه مستندات، بیانیه صادر کردند و کروبی نیز درخواست ابطال انتخابات کرد.
وی در ادامه با اشاره به دیدار 26 خرداد نمایندگان کاندیداها با مقام معظم رهبری گفت: در آن جلسه آخوندی به عنوان نماینده موسوی گفت که اگر تمام آرای صندوق‌ها هم بازشماری شود معلوم می‌شود که هیچ تخلفی صورت نگرفته است! ما به صلاحیت احمدی‌نژاد معترضیم که خطاب به وی گفته شد که شما مرجع تایید صلاحیت افراد نیستید.
وی ادامه داد:‌ موسوی،‌ کروبی و رضایی سه کاندیدای معترض، در آخرین روز رسیدگی به شکایات بالاترین حجم شکایت را به شورا آوردند در حالی که اعتقادی به بررسی شکایت‌ها نداشتند.
سخنگوی شوری نگهبان با بیان اینکه شکایت‌هایی که در روز انتخابات به این شورا می‌رسید در همان روز بررسی و پاسخ داده می‌شد، یادآور شد: شورای نگهبان به دلیل حسن نیت، تمام تلاش خود را برای بررسی شکایت‌های طرح شده بعد از برگزاری انتخابات هم به کار گرفت.
کدخدایی گفت: در این خصوص محسن رضایی به شورای نگهبان مراجعه کرد و خواهان بازشماری تعدادی از صندوق‌ها و ارائه تعدادی از سندها به وی شد، سندها نیز به رضایی داده شد. متاسفانه نماینده وی در ادامه، با شورای نگهبان همکاری نکرد؛ البته در بازشماری آرا نیز تغییر چندانی در آرای وی مشاهده نشد.
وی با اشاره به فرصت 10 روزه این شورا برای بررسی شکایات کاندیداها اظهار داشت: در این فرصت بررسی‌ها انجام شد و حتی این شورا اعلام کرد که آمادگی بازشماری صندوق‌ها را با حضور نمایندگان 4 کاندیدا دارد، اما نمایندگان کاندیداها به این مسئله توجهی نکردند و فقط خواهان ابطال انتخابات بودند. در ادامه با درخواست از مقام معظم رهبری، شورای نگهبان خواستار تمدید مهلتی 5 روزه برای رسیدگی به شکایات شد. در این مدت نیز شورای نگهبان هیئت ویژه‌ای تشکیل داد و خدمت مراجع تقلید قم نیز رسید و بعد از دیدار مراجع، با بعضی از افراد و چهره‌ها نیز دیدار کرد و در آن دیدارها از آنان خواست که اگر راهکاری به نظرشان می‌رسد، ارائه دهند اما غیر از یک نفر که مطلب کوتاهی را ارائه داد، هیچ شخصی مسئله‌ای را بیان نکرد، حتی از هاشمی رفسنجانی نیز خواستیم که وقتی را برای دیدار با اعضای شورای نگهبان با ابشان اختصاص دهد. اما هیچ وقتی از سوی وی در نظر گرفته نشد.
کدخدایی با بیان اینکه هیئت ویژه‌ای تشکیل شد، خاطرنشان کرد: ابوترابی و حدادعادل 6 نفر را برای حضور در این هیئت ویژه پیشنهاد دادند و مقرر شد که آن 6 نفر با نمایندگان موسوی و کروبی یک هیئت 8 نفره را تشکیل دهند و بعد از آن با بازشماری 10 درصد صندوق‌ها، کار رسیدگی به شکایات کاندیداها آغاز شود. حتی کروبی، خباز را در ابتدا به عنوان نماینده خود معرفی کرد اما بعد از مدتی گفتند که ما بعدا موضع خود را اعلام می‌کنیم.
وی افزود: گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز در گفتگو با BBC فارسی اعلام کرد که اگر در این هیئت تغییری صورت گیرد، ما به همکاری با آنها خواهیم پرداخت. کروبی هم بعد از این مباحث اعلام کرد که اگر دو تغییر در این هیئت انجام شود ما برای همکاری آمادگی داریم اما در ساعت 3 بعد از ظهر همان روز بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن خواستار ابطال انتخابات شد. موسوی نیز همان روز بیانیه‌ای صادر کرد و درخواست ابطال انتخابات را مطرح کرد!
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: در مباحث پیش آمده بعد از انتخابات اراده‌ای برای بر حل قضیه از طرف کاندیداهای معترض وجود نداشت.
کدخدایی افزود: با گذشت 4 روز پس از اتمام فرصت رسیدگی به شکایات، آقامحمدی پیشنهاداتی را از طرف آقای موسوی مبنی بر انجام بازشماری آرا در برخی از استان‌ها، تطبیق تعرفه‌‌ها و بررسی و تطبیق دست‌خط‌ها را به شورای نگهبان ارائه کرد. با وجود آنکه بررسی این مسائل وقت‌گیر بود شورای نگهبان برای نشان دادن حسن نیت خود آن را پذیرفت و اعلام کرد که اگر موسوی موارد پیشنهادی را در نامه‌ای به امضا برساند این مسائل توسط شورای نگهبان پیگیری خواهد شد، ولی وی هیچ عکس‌العملی نشان نداد. سپس اعلام کردند که جلسه‌ای برگزار خواهند کرد و بعد از آن جلسه نتیجه را به اطلاع شورای نگهبان خواهند رساند اما بعد از برگزاری آن جلسه، ابوترابی اعلام کرد که آنها بر این عقیده‌اند که باید با اجرای حکمیت، کل آرای کشور بازشماری شود.‌ درحالیکه عملا این اقدامات برای شورای نگهبان ممکن نبود.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: در همان حوادث بعد از انتخابات، زنگنه و آخوندی نامه‌ای نوشتند و خواستار تشکیل هیئتی با حضور افرادی از جمله قضات دیوان عالی کشور برای بررسی نتایج انتخابات شدند، این نامه به بنده داده شد و ما اعلام کردیم که شورای نگهبان وظایف خود را به نهادی که هیچ رسمیت قانونی ندارد،‌ نخواهد داد. در ادامه لاریجانی در شورای نگهبان حضور یافت و با آیت‌الله جنتی دیدار کرد و افراد مدنظر موسوی ازجمله دری‌نجف‌آبادی، پورمحمدی و بنده را برای تشکیل هیئتی پیشنهاد کرد که آیت‌الله جنتی نیز اعلام کرد که اگر موسوی این پیشنهاد را بپذیرد ما نیز می‌پذیریم، البته لاریجانی بعد از پیگیری‌های خود اعلام کرد که به دلیل عدم موافقت موسوی، موضوع منتفی است.
کدخدائی تصریح کرد: شورای نگهبان تمام تلاش خود را صرف کرد تا به وسیله راه‌های قانونی که مورد پذیرش کاندیداهای معترض است، نتایج شکایات آنها را پیگیری کند، و ضمن اینکه کار رسیدگی به شکایات به درستی پیش رود حقی پایمال نشود.
وی با بیان اینکه دشمنان برای تخریب جمهوری اسلامی، تلاش گسترده‌ای را به کار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: نگاه ما این بود که دوستان فقط در قالب اعتراض به وضعیت موجود فعالیت می‌کنند، اما مسائلی که امروز منتشر می‌شود، نشان می‌دهد آنها اهداف دیگری نیز داشتند.
وی افزود: کاندیداهای معترض با راهکارهای پیش رو می‌توانستند مسائل را حل کنند، اما آنها تمایلی به حل مسئله نداشتنند و بحث ابطال انتخابات را مطرح می‌کردند. اگر شورای نگهبان انتخابات را باطل می‌کرد، دیگر بی‌طرف نبود و اساسا چنین درخواستی قانونی نبود؛ بنابراین شورای نگهبان در پایان صحت انتخاباتی را که در سلامت کامل برگزار شده است، تایید کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه در سراسر کشور شعب روستایی و کم جمعیت و شعب شهری و پرجمعیت وجود دارد، یادآور شد: در بسیاری از شهرها و بخش‌ها، انتخابات تا ساعت 2 بعد از ظهر به پایان می‌رسد اما به دلیل اینکه طبق قانون، انتخابات از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر برگزار می‌شود، صندوق‌ها نباید در این ساعت به کار خود خاتمه دهند اما بعد از ساعت 6 بعد از ظهر هیچ منعی برای بازکردن صندوق‌ها و اعلام نتایج انتخابات وجود ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان در این انتخابات با قاطعیت کامل عمل کرد، ‌افزود: بر اساس قانون، افراد و کاندیداهای معترض باید برای طرح شکایات خود به طور مستند اعلام کنند چه تخلفی در چه صندوقی رخ داده است تا بتوان به شکایات آنها رسیدگی کرد.
کدخدایی اضافه کرد: نمایندگان کاندیداهایی که در روز انتخابات در شورای نگهبان حضور داشتند، اگر شکایتی را مطرح می‌کردند در همان جا رسیدگی می‌شد، اما بعد از برگزاری انتخابات اعلام کردند که شما ابتدا انتخابات را باطل کنید تا بعد شکایت‌ها را ارائه کنیم. ما خطاب به کاندیداهای معترض گفتیم که باید مستندات تخلفات را ارائه دهید اما هیچ سندی از سوی آنها به شورای نگهبان ارائه نشد.
وی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا برخی از اعضای شورای نگهبان از کاندیدای خاصی حمایت کردند؟ گفت: افراد حاضر، طرفدار شخص خاصی نبودند و فقط در بعضی برنامه‌های کاندیداها شرکت کردند که در این خصوص نیز به آنها تذکر داده شد؛ اگر قرار بود شورای نگهبان از کاندیدایی جانبداری کند در تائید صلاحیت‌ها این جانبداری اعمال می‌شد. افرادی که در شورای نگهبان حضور دارند آخرت خود را با دنیای هیچ کس عوض نمی‌کنند.
کدخدایی در خصوص اینکه چرا آرای بعضی از شهرستان‌ها بیشتر از واجدین شرایط آن شهرستان بود؟ اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری‌ می‌توان در هر شهری رای داد و تنها در انتخابات میاندوره‌ای مجلس است که افراد برای شرکت در شهر دیگری منع قانونی دارند، به همین دلیل و با توجه به اینکه برخی از شهرهای کشور، شهرهای توریستی ومسافرپذیر هستند، آمار شرکت کنندگان در این شهرها بیش از واجدین شرایط است که البته تعداد تمام آرای این شهرها سه میلیون رای است.
وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان وظیفه دارد بر اجرای انتخابات نظارت کند، گفت: این شورا تمام مسائل مربوط به انتخابات را برای افکار عمومی تبیین می‌کند و تا جایی که قانون اجازه می‌دهد مسائل مطرح شده توسط کاندیداهای معترض را می‌پذیرد و هیچ فشاری بر روی این شورا تاثیر نخواهد گذاشت.
کدخدایی در پاسخ به این پرسش که شورای نگهبان در مقابل کاندیداهایی که صلاحیت این شورا را زیر سوال برده‌اند، چه برخوردی خواهد داشت؟ عنوان کرد: ما اعتقاد نداریم صلاحیت شورای نگهبان زیر سوال رفته است و اگر صد بار دیگر مسائل پیش آمده اتفاق بیفتد، این شورا با قوت به کار خود ادامه می‌دهد و در این خصوص افکار عمومی بهترین قاضی به شمار می‌رود.
وی همچنین تصریح کرد: اگر فردی در خصوص تخلفات شورای نگهبان سندی در اختیار دارد، در صورت ارائه در اولین فرصت، مستندات وی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه‌اش در اولین فرصت اعلام خواهد شد.
وی در خصوص جلسه 26 خرداد و دیدار نمایندگان کاندیداها با مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در ابتدای این جلسه طی سخنانی از حاضران خواستند که مسائل خود را به راحتی مطرح کنند.
کدخدایی با اشاره به سخنرانی الویری به نمایندگی از کروبی در ابتدای این جلسه، ادامه داد: الویری در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه خطبه عقد وی توسط مقام معظم رهبری خوانده شده، بیان کرد که وضعیت اتفاق افتاده را نمی‌توانیم قبول کنیم و صحبت‌هایی که احمدی‌نژاد در این مدت ارائه داده، مشروعیت انتخابات را زیر سوال برده است؛ به همین دلیل خواهان ابطال انتخابات هستیم.‌
بهشتی نیز به عنوان نماینده موسوی مسائل مطرح شده توسط الویری را مورد تاکید قرار داد و در ادامه دانش‌جعفری توزیع "سود سهام عدالت" در آستانه انتخابات را عین خریدن رای دانست و حتی خطاب به رهبری گفت که سخنان شما در سفر به کردستان حمایت از احمدی‌نژاد بود.
وی افرود: مقام معظم رهبری گفتند که هیچ جانبداری از فردی نکرده و نخواهند کرد و سخنانشان در کردستان نیز بر اساس اصولی بوده که به آنها اعتقاد داشته‌اند. مقام معظم رهبری همچنین گفتند که کروبی بعد از سخنان من در کردستان، خود را مصداق آن حرف‌ها دانسته و حتی موسوی نیز به دیدار من آمد و گفت که طرفدارانم می‌گویند حرف‌های شما در کردستان درباره من بوده است.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: مقام معظم رهبری خطاب به دانش‌جعفری گوشزد کرد که این سخنان شما در واقع نتیجه‌گیری است که شما از سخنان من کرده‌اید.
کدخدایی در ادامه تاکید کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار گفتند که بنده با هیچ راهکار غیرقانونی موافق نیستم و تمامی مسائل باید از طریق قانون پیگیری شود. حتی زمانی که در آن جلسه صحبت از کمیته حقیقت‌یاب به میان آمد، ایشان مخالفت کردند و پیشنهاد ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات را نیز با این سخن که دلیلی برای ارجاع بحث انتخابات به این مجمع وجود ندارد، نپذیرفتند.
وی افزود: در آن جلسه زنگنه خطاب به رهبری گفت که شما پدر ما هستید و باید این مسئله را حل کنید، مقام معظم رهبری در پاسخ به زنگنه اعلام کردند که شما زمانی که وزیر بودید با احساس با من صحبت می‌کردید و حتی در بعضی مواقع گریه نیز می‌کردید، ولی درخواست‌های امروز شما اگر در راه قانون باشد، باید توسط شورای نگهبان رسیدگی شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره تائید صلاحیت افراد، اظهار داشت: شورای نگهبان بر اساس وظایف قانونی خود و مستندات موجود در جلسه‌ای که 12 عضو شورا حضور دارند، صلاحیت افراد را تائید یا رد می‌کند.
کدخدایی در پایان در پاسخ به پرسش دانشجویی مبنی بر اینکه اگر فردی در یک‌دوره انتخابات صلاحیتش توسط این شورا رد شود، آیا این رد صلاحیت مادام‌العمر است؟ عنوان کرد: بررسی صلاحیت افراد برای همان دوره است و صلاحیت هر فرد در هر دوره مجدداً بررسی خواهد شد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا سازمان بازرسی کل کشور از نظارت در انتخابات منع شد، گفت: سازمان بازرسی کل کشور به استناد تفسیر شورای نگهبان حق دخالت در انتخابات را ندارد. جلوگیری از نظارت این سازمان بر انتخابات نیز مربوط به تفسیر شورای نگهبان در زمان‌های گذشته است. در سال 1372 نیز از سوی هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهو، حکمی برای رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص نظارت بر انتخابات صادر شد که شورای نگهبان در آن زمان نیز اعلام کرد که این سازمان حق نظارت بر انتخابات را ندارد. امروز نیز هیچ سند و گزارشی در خصوص نظارت سازمان بازرسی کل کشور در انتخابات هیچ دوره‌ای وجود ندارد.
کدخدایی در بخش پایانی سخنانش در خصوص بحث کمیته صیانت از آرا، گفت: شورای نگهبان به هیچ وجه این کمیته را به رسمیت نشناخت و به همین دلیل تمام نامه‌هایی که با این عنوان به شورای نگهبان ارسال می‌شد، نمی‌پذیرفت.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است