کد خبر: ۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۸- 28 July 2009
دکتر کدخدایی:

نقشه‌های دشمن در انتخابات، با هوشیاری مسئولان و حضور گسترده مردم نقش برآب شد

سخنگوی شورای نگهبان در هشتمین اردوی آموزشی سیاسی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه شهید عباسپور تهران برگزار شد به تشریح روند برگزاری انتخابات و تلاش شورای نگهبان برای حفظ آرای مردم پرداخت.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی گفت: انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری، انتخابات 22 خرداد از بعد رقابت در بین نامزدها، سنگین‌ترین انتخابات جمهوری اسلامی ایران در طول سی‌سال گذشته انقلاب بود.
سخنگوی شورای نگهبان با تحلیل عرصه رقابت‌ها در انتخابات 22 خرداد گفت: در این انتخابات، دوستان برای حمایت و دشمنان برای تخریب نظام جمهوری اسلامی وارد عرصه شدند. خوشبختانه با هوشیاری مسئولان و حضور پرشور مردم تمام توطئه‌ها نقش بر آب شد؛ هر چند که بعضاً وقفه‌هایی در حرکت قطار انقلاب ایجاد شد.
کدخدایی انتخابات دهم را یکی از موضوعاتی دانست که دشمن برای آن برنامه‌ریزی کرده بود و گفت: هفته‌ها قبل از انتخابات، اسنادی به دستمان رسیده بود که این اتفاق را پیش‌بینی می‌کرد که آنها را به مسئولان مربوطه ارائه دادیم. این اسناد نشان می‌داد که برخی افراد و گروه‌ها درصددند بعد از انتخابات، صرف‌نظر از هر نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، یک بحران مصنوعی در کشور ایجاد کنند.
وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان به عنوان یکی از نهادهای موثر در تعیین سرنوشت نظام، همواره وظایف خود را به خوبی انجام داده است، خاطرنشان کرد:‌ در انتخابات اخیر نیز با کمک نیروهای مردمی که بیش از 95 درصد همکاران شورای نگهبان را در برگزاری هر انتخاباتی تشکیل می‌دهند، وظایف خود را به خوبی انجام دادیم و تلاش کردیم به گونه‌ای نظارت بر انتخابات را دنبال کنیم که بیشترین اعتماد در نزد مردم حاصل شود.
کدخدائی ضمن تشریح پیشنهادهای 4 نامزد و بررسی آنها در شورای نگهبان گفت: یکی از نمایندگان کاندیداها اذعان کرد ما هم می‌دانیم اگر همه صندوق‌ها بازشماری شود، تغییری در نتیجه انتخابات حاصل نخواهد شد بنابر این ما درخواست ابطال انتخابات و ردصلاحیت کاندیدای پیروز را داریم، که به آنها گفته شد این درخواست، خلاف قانون است.
سخنگوی شورای نگهبان، در ادامه به سوالات دانشجویان پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه تهران مبنی بر کم‌کاری شورای نگهبان در مهلت پنج روزه تمدید شده، با رد این ادعا تصریح کرد: شورای نگهبان حتی فراتر از وظایف قانونی خود، در این پنج روز به دیدار مراجع و بزرگان نظام رفت و ضمن ارائه گزارش، نظر آنها را استماع کرد، یک هیئت ویژه برای بررسی نتیجه انتخابات تشکیل داد و حتی 10 درصد از صندوق‌ها را بازشماری کرد اما باز هم ادعا می‌شود که شورای نگهبان کم‌کاری کرده است. من با دفتر آقای هاشمی‌رفسنجانی تماس گرفتم و گفتم که اعضاء شورای نگهبان می‌خواهند خدمت ایشان برسند تا گزارشی به ایشان داده و از نظرات ایشان باخبر شوند که به هیچ عنوان چنین وقتی داده نشد.
وی تصریح کرد: متاسفانه برخلاف آنچه از آقای هاشمی‌رفسنجانی انتظار داشتیم که در این موضوع ما را کمک کنند، ایشان هیچ کمکی به حل این موضوع نکردند. در حالی که در انتخابات مجلس خبرگان، ایشان و دفترشان با ما تماس لحظه‌به‌لحظه داشتند اما در این انتخابات علی‌رغم تلاشی که داشتیم هیچ تماسی با شورای نگهبان نگرفتند.
کدخدایی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان درخصوص علت تائید صلاحیت موسوی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت افراد یک کار جمعی انجام می‌دهد و اعضاء با بررسی تمام موارد مثبت و منفی درخصوص هرکدام از کاندیداها، در نهایت در خصوص صلاحیت آنها برای حضور در انتخابات، رای‌گیری می‌کند و مجموع آراء اعضاء نظر نهایی شورای نگهبان را تشکیل می‌دهد. در این انتخابات نیز در مجموع، اعضای شورای نگهبان صلاحیت 4 کاندیدای نهایی را تائید کردند، هر چند که اختلافاتی در برخی موارد وجود داشت.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت برخی چهره‌های ضدانقلاب با موسوی و یا مصاحبه رهنورد با صدای آمریکا گفت: این موارد عموما به روزهای بعد از انتخابات برمی‌گردد و دستگاه‌های مربوطه باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنند و یقینا این موارد ارتباطی با تائید صلاحیت موسوی در انتخابات نداشته است.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد