کد خبر: ۱۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۱- 19 July 2009

ناگفته‌های دکتر کدخدایی درباره انتخابات ریاست جمهوری

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان درباره نامه‌ای از سوی نمایندگان میرحسین موسوی به علی لاریجانی و عدم پذیرش درخواست اعضای شورای نگهبان برای ملاقات با هاشمی رفسنجانی در جریان بررسی انتخابات ریاست جمهوری توضیحاتی داد.

عباسعلی کدخدایی در واکنش به انتشار نامه‌ای از سوی نمایندگان میرحسین موسوی به علی لاریجانی در جریان رسیدگی شورای نگهبان به انتخابات ریاست جمهوری با دفاع از عملکرد شورای نگهبان، تاکید کرد: شورای نگهبان در انتخابات برای اطمینان و اعتماد بیشتر از تمامی راهکارهای قانونی در حد امکان بهره برد و حتی در مراحلی فراتر از ادوار گذشته اقداماتی را انجام داد که در گذشته سابقه نداشت.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در زمان بررسی انتخابات، پیشنهادی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان مطرح شد که در آن پیشنهاد آمده بود "هیاتی با حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور، دادستان کل کشور و یک نفر از اعضای شورای نگهبان " برای بررسی اعتراضات کاندیداها تشکیل شود.
کدخدایی گفت: البته شخص آقای لاریجانی برای ارائه این پیشنهاد به شورای نگهبان آمد و در خدمت آقای جنتی پیشنهاد را مطرح کرد.
بنا به گفته سخنگوی شورای نگهبان، علیرغم اینکه پذیرش چنین پیشنهادی برای شورای نگهبان مشکلاتی را داشت اما دبیر شورای نگهبان برای اعتمادسازی آن پیشنهاد را پذیرفت و مقرر شد آقای لاریجانی با آقایان موسوی و کروبی رایزنی‌هایی را شروع و نتیجه را به شورای نگهبان اعلام کند.
به گفته کدخدایی، پیش‌بینی لاریجانی این بود که میرحسین موسوی پیشنهاد هیات و ترکیب یاد شده را بپذیرد اما متاسفانه موضوع بدون پاسخ ماند و پس از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان، از آقای لاریجانی در این باره سوال کردیم که گفت ظاهراً به آقای موسوی و کروبی موضوع را منتقل کرده است اما آنان نپذیرفته‌اند.
سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به اظهارات هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه هفته پیش تهران که گفته بود "متأسفانه از این فرصت 5 روزه‌ای که رهبری انقلاب به شورای نگهبان دادند و گفتند که عقلا و موجهین را بیاورید تا بررسی کنند و اعتماد مردم را جلب کنیم استفاده خوبی نشد "،بیان داشت: همان‌گونه که در نامه‌ دبیر شورای نگهبان هم آمده است آقای جنتی فرصت را برای اطمینان و اعتماد بیشتر درباره انتخابات از مقام معظم رهبری درخواست کرد نه برای کار دیگر.
کدخدایی ادامه داد: در مهلت پنج روزه، رایزنی‌های مختلفی را با سران نظام، مراجع عظام، شخصیت‌های سیاسی اجتماعی از جمله آقایان ناطق نوری و هاشمی شاهرودی انجام دادیم و در این مهلت زمانی شخص بنده علیرغم پیگیری‌های مکرر، با مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تماس گرفتم و برای انجام دیداری با آقای هاشمی رفسنجانی درخواست وقت کردم که اعضا خدمت ایشان نیز برسند تا هم توضیحاتی از روند رسیدگی به شکایات ارائه شود و هم اگر موضوعی است ایشان بفرمایند تا مدنظر قرار گیرد.
کدخدایی اظهار داشت: متاسفانه به رغم پیگیری چندین بار هیچ پاسخی از مجمع تشخیص مصلحت نظام دریافت نشد و آقای هاشمی رفسنجانی از فرصت قانونی برای ارائه نظرات خود استفاده نکردند و متاسفانه این فرصت هیچ گاه از طرف ایشان برای اعضای شورای نگهبان فراهم نشد.
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره ترکیب هیئت ویژه بررسی روند انتخابات نیز تصریح کرد: این هیات متشکل از نخبگان، فرهیختگان و مقامات اجرایی دولت‌های گذشته از جمله آقایان ولایتی و افتخار جهرمی که در دولت هاشمی رفسنجانی نیز حضور داشتند، بود؛ این هیات محدود به شش نفر نبود بلکه دو نفر دیگر از نمایندگان نامزدهای معترض نیز در آن ترکیب حضور داشتند که می‌توانستند شرکت کنند.
وی یادآور شد: هیات ویژه بررسی روند انتخابات، از مصادیق اتم و اکمل عقلای سیاسی، اجتماعی و مذهبی بود که متاسفانه نامزدهای معترض به این هیات نیز پاسخی ارائه نکردند.
کدخدایی خاطرنشان کرد: ضمناً در پایان مهلت پنج روزه، شخص آقامحمدی، 4 پیشنهاد را به شورای نگهبان مطرح کرد و علیرغم این که اجرای آن برای شورا مشکل بود اما از جانب دبیر شورای نگهبان پذیرفته شد و متاسفانه به رغم اینکه آقای آقامحمدی از سوی موسوی و کروبی به شورای نگهبان پیام آورده بود، باز هم پاسخی از سوی معترضان دریافت نکردیم.
وی افزود: علیرغم این که آمادگی بررسی این تقاضاها را داشتیم اما درخواست‌ها از طرح کنندگان و معترضان بدون نتیجه باقی ماند.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با دفاع از کارنامه شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: شورای نگهبان از همه فرصت‌ها و ظرفیت های قانونی از جمله مهلت پنج روزه بررسی انتخابات که از جانب مقام معظم رهبری مورد موافقت قرار گرفته بود برای اعتمادسازی بیشتر استفاده کرد.
کدخدایی با اظهار گلایه از برخی اظهارنظرها نسبت به عملکرد شورای نگهبان قانون اساسی، گفت: متاسفانه برخی شخصیت‌ها برای حل مشکلات تلاش نکردند، اگر گامی را در این جهت برمی‌داشتند شاید نگرانی‌هایی را که آقای هاشمی مطرح می‌کند رفع می‌شد.
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در خاتمه تاکید کرد که شورای نگهبان در انجام وظایف قانونی خود در انتخابات ریاست جمهوری هیچ کوتاهی نداشته و کارنامه خوبی از خود برجای گذاشته است. 

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد