کد خبر: ۱۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۸۸ - ۲۲:۰۹- 30 June 2009
دکتر کدخدایی:

با تایید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان ، پرونده این انتخابات بسته شده است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با تایید صحت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان ، پرونده این انتخابات بسته شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی، با تقدیر از مردم شریف ایران به دلیل خلق حماسه 22 خرداد، آن را تائید دیگری بر نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: همه باید قدرشناس باشیم و با پاسداری از این فرصت طلایی در جهت رشد و تعالی کشور بهره‌برداری کنیم.

وی با تشکر از نامزدها و هواداران آنها که این فرصت را برای حضور مردم فراهم کردند، از نقش اصحاب رسانه، بویژه صداوسیما در خلق این حماسه بزرگ تجلیل کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخورد شورای نگهبان با معترضان به نظر نهایی این شورا درخصوص انتخابات چگونه خواهد بود، گفت: بر اساس قانون اساسی، مرجع نهایی رسیدگی به انتخابات، شورای نگهبان است و با اظهارنظر نهایی شورای نگهبان، پرونده انتخابات مختومه شده و اعتراضات در این خصوص قابل بررسی نیست.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود اختلاف در شورای نگهبان برای تصمیم‌گیری درباره انتخابات، گفت: درخصوص نحوه بررسی صلاحیت‌ها نظرات متفاوتی وجود دارد. شورای نگهبان مجموعه‌ای از فقها و حقوقدانان است که همانند مجموعه‌های دیگر، تصمیم‌گیری در آن بر مبنای رای اکثریت است و اگر در مورد موضوعی نظر اکثریت وجود داشته باشد نسبت به آن اظهارنظر می‌شود.

کدخدایی درخصوص نظر شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها گفت: با توجه به آنکه در شورای نگهبان، 6 فقیه و 6 حقوق‌دان حضور دارند، چنانچه در بررسی صلاحیت نامزدی 7 رای منفی وجود داشته باشد، صلاحیت وی تایید نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اختلاف در هر مجموعه کارشناسی طبیعی است، افزود: ساختار شورای نگهبان در تطبیق مصوبات با شرع و قانون اساسی، بررسی صلاحیت‌ها و نیز بررسی انتخابات، بر اساس رای‌گیری حداکثری است که گاهی اوقات با اتفاق آراء و گاهی اوقات با اکثریت آراء تصمیم‌گیری می‌شود. در عین حال نظر شورای نگهبان در بررسی و تایید انتخابات ریاست‌جمهوری، با اتفاق آراء بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص میزان اختلاف آراء در بازشماری انتخابات گفت: طبعا در هرگونه بازشماری، تعدادی از آراء ممکن است کاهش یا افزایش یابد و درصد کمی از تغییر به دلیل خطای انسانی پذیرفته است. مثلا در یک مجلس 300 نفره، وقتی در آرا، تشکیک می‌شود و باز شماری می‌شود، چنین وضعیتی وجود دارد پس این موضوع در بازشماری انتخاباتی نظیر دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که 39 میلیون و اندی شرکت‌کننده داشت، طبیعی است. در مناطق مختلف تفاوت‌هایی در حد یک یا دو رای وجود داشته است که بسیار ناچیز است.

کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص زمان‌بندی مراسم تنفیذ و تحلیف، آن را خارج از وظایف شورای نگهبان دانست.

وی همچنین درخصوص نتیجه بازشماری ده‌درصدی صندوق‌ها گفت: نتیجه بازشماری 10 درصدی صندوق‌ها در گزارشی به صورت تفصیلی بیان خواهد شد ولی تغییرات آنقدر ناچیز است که قابل ذکر نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به حجم وسیع اعتراضات صورت گرفته، مجموع شکایات و مصادیق تخلفات اخذ شده چقدر است، با بیان اینکه بین شکایت به معنای حقوقی و گزارش‌های غیرمستندی که بر مبنای شنیده‌ها است تفاوت وجود دارد، افزود: آنچه ما در شورای نگهبان مکلف به بررسی آن هستیم، شکایات مستندی است که در چارچوب قانون باشد.

وی با بیان اینکه اگر شکایات وارده در قالب شبهه و گزارشات غیرمستند بیان شده باشند، بررسی آنها امکان پذیر نیست، گفت: با این وجود همه این گزارشات را بررسی کردیم.

کدخدایی تصریح کرد: مجموع اعتراضاتی که درخصوص دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده است نسبت به انتخابات قبل یعنی هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، 75 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: شورای نگهبان با بررسی کامل پرونده برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دریافت شکایات متعدد، نسبت به بررسی دقیق موارد فوق اقدام کرد و پس از آن نتیجه نهایی خود را با توجه به نیازی که برای بررسی مجدد و فرصتی که در این زمینه لازم بود، شب گذشته اعلام کرد و پرونده این دوره از انتخابات از نظر شورای نگهبان بسته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درخصوص طرح شائبه دوجداره بودن برخی از صندوق‌ها توسط یکی از کاندیداها با لحنی شوخی آمیز داشت: این موضوع شبیه این است که بیان کنیم این سالن که پر از جمعیت است، خالی می‌باشد.

دکتر کدخدایی در پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی برخی افراد مبنی بر اینکه بر اساس تصاویر موجود از بازشماری آراء، بخشی از تعرفه‌ها تانخورده و بدون خط‌خوردگی بوده‌اند و همین طور ادعای امیدوار رضایی درخصوص اینکه در بازشماری آراء، دیده شده است که 80 درصد تعرفه‌ها با یک خودکار نوشته شده بودند، نیز گفت: قوه قضائیه باید با کسانی که این گونه شایعات را مطرح می‌کنند برخورد کند و این افراد باید درخصوص آنچه مطرح می‌کنند پاسخگو باشند زیرا این فرد در بازشماری صندوق‌ها حضور نداشته است. بلکه بازشماری در برابر دوربین‌های صداوسیما و اعضای هیئت‌های اجرایی و نظارت انجام شده است.

وی با بیان اینکه تاخوردگی و یا عدم تاخوردگی تعرفه‌ها دلیلی برای وقوع تخلف نیست، از قوه قضائیه خواست تا با افرادی که مسائلی از این دست را مطرح می‌کنند، برخورد کند.

دکتر کدخدایی در پاسخ به این سوال که اگر برخی از کاندیداها بخواهند بر خواسته خودشان پافشاری کنند واکنش شورای نگهبان چه خواهد بود، اظهار کرد: شورای نگهبان در زمینه بررسی سلامت انتخابات، مرجع نهایی است و نتیجه انتخابات هم از سوی شورای نگهبان اعلام شده است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به عضویت برخی از اعضای شورای نگهبان در دولت و نیز حمایت‌های برخی از اعضای شورای نگهبان از دولت، آیا گمان می‌کنید مردم بی‌طرفی شورای نگهبان را می‌پذیرند، گفت: از نظر شورای نگهبان، آرای اکثریت اعضاء ملاک است و اگر این مطالب صادق باشد، بازهم بدلیل آنکه ملاک اکثریت است، تاثیری در نتیجه ندارد. در عین حال اگر اعضاء محترم در مواردی اظهارنظر شخصی کرده‌اند، در بررسی‌های شورای نگهبان هیچگونه اعلام نظر شخصی وجود نداشته است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: رویه شورای نگهبان در طول 30 سال گذشته اینگونه بوده است که اعضایی از دولت در شورای نگهبان نیز عضو بوده‌اند. بنابر این اگرچه این رویه امروز مورد توجه قرار گرفته، اما در گذشته نیز چنین بوده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر کمبود تعرفه در برخی شعب از ساعت 4 بعد ازظهر و اینکه برخی نتوانستند رای خود را به صندوق بیندازند، بیان کرد: براساس آنچه وزارت کشور در این دوره از انتخابات به‌عنوان دستورالعمل برای تمام صندوق‌های سراسر کشور ارسال کرده بود، شعب اخذ رای، زمانی که موجودی تعرفه‌شان به میزان یک‌سوم می‌رسید، باید درخواست تعرفه می‌کردند. گزارشاتی که از طریق دفاتر نظارتی برای ما ارسال شد، این بود که با توجه به استقبال زیاد مردم، احتمال کمبود تعرفه‌ها وجود دارد. بنابر این در تماس با آقای دانشجو موضوع را پیگیری کردیم و قرار شد تعرفه‌های موجود در انبار به شعبی که احتمال کمبود تعرفه به واسطه ازدحام بالا وجود داشت ارسال شود. همچنین اعلام کردیم که اگر لازم شد، تعرفه به میزان مشخصی چاپ و ارسال شود که با نظارت شورای نگهبان انجام شد.

دکتر کدخدایی افزود: گزارش‌های مستقلی که از سراسر کشور جمع‌آوری شد نیز حکایت داشت که برغم آنکه استقبال رای‌دهندگان، چشمگیر بود اما هیچ کدام از حوزه‌ها با کمبود تعرفه که موجب بسته شدن آن بشود مواجه نشده بود. ما پس از 22 خرداد نیز این موضوع را بار دیگر مورد بررسی قرار دادیم و هیچ گزارشی در این زمینه وجود نداشت و تنها یک یا دو شعبه، تعرفه رای را با تاخیر 20 و 40 دقیقه‌ی دریافت کرده بودند.

وی گفت: پس از ساعت 22 نیز افراد حاضر در صف برای رای دادن، به داخل شعب اخذ رای هدایت شده و از آنها اخذ رای شده بود و هیچ کسی به خاطر نبود تعرفه، حق رای خودش را از دست نداد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا امکان دارد برای دوره‌های آینده، سازوکاری از سوی شورای نگهبان به‌منظور ظرفیت‌سنجی هر یک از کاندیداها، پیش از برگزاری انتخابات وجود داشته باشد که منجر به عدم پذیرش شکست و اعتراض غیرقانونی آنان به نتایج انتخابات نشود، گفت: آنچه که مربوط به شورای نگهبان است نظارت دقیق بر روند اجرای انتخابات می‌باشد. دغدغه شورای نگهبان با نامزدهای محترم یکی است و در جهت اصلاح امور و رشد و تعالی کشور می‌باشد. اگرهم نواقصی بوده، امیدواریم در دوره‌های آینده برطرف شود.

وی با بیان اینکه نقش شورای نگهبان تنها اعمال صحیح روش‌ها برای نظارت است، گفت: امیدواریم بخش‌های دیگر نظیر احزاب و گروه‌های سیاسی، در این راستا گام برداشته و به وظیفه خودشان عمل کنند.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا عدم پایبندی کاندیداها به فرمایشات مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران، در بررسی صلاحیت آنان برای دوره‌های بعدی تاثیری دارد، گفت: همه مردم،‌ نامزدها و هواداران آنها به کلام مقام معظم رهبری توجه کردند و ما مشکلی در این زمینه نداشتیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ‌آنچه را که نامزدها به آن اعتراض داشته‌اند محترم شمردیم، افزود: در عین حال ممکن است عده‌ای از افراد ناآگاه، حرکت‌هایی کنند که البته این حرکت‌ها در همه کشورها طبیعی است.

وی درخصوص اینکه آیا برخی نامزدها در دوره‌های آینده نیز تائید صلاحیت خواهند شد، اظهار داشت: وظیفه شورای نگهبان، بررسی و اعلام نتیجه است ولی اینکه افراد مورد تائید باشند یا نه، باید در همان زمان اعلام شود.

کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص اینکه گفته می‌شود برخی آرای انتخابات ریاست‌جمهوری اشتباها در صندوق مجلس خبرگان و بالعکس انداخته شده است، گفت: ممکن است اشتباهی وجود داشته باشد اما با بازشماری 10 درصد از صندوق‌ها مشخص شد کسانی که این شایعات را مطرح می‌کنند چقدر صادق هستند. خوشبختانه بازشماری 10 درصدی صندوق‌ها در تهران نشان داد که چنین مسائلی وجود نداشته است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تعرفه در هیج استانی کم نیامده بود، اظهار داشت: ‌در شیراز و یک استان دیگر که مطرح شد، بنده شخصا پیگیری کردم و به این نتیجه رسیدیم که تعرفه کم نبوده، بلکه احتمال کم‌آمدن تعرفه وجود داشته که برایشان تعرفه ارسال شد.

وی با اشاره به اظهارات نماینده شیراز در این خصوص، تصریح کرد: ملاک، اعلام مقامات مسئول است و اگر کس دیگری سخنی در این زمینه بگوید، قولش حجت نیست.

کدخدایی درخصوص بازشماری 10 درصدی صندوق‌ها گفت: از روزهای اول با توجه به شایعاتی که وجود داشت، به نامزدها و مردم اعلام کردیم که حاضریم 10 درصد صندوق‌ها را بازشماری کنیم و اگر یک درصد از این شایعات درست بود، باید همه صندوق‌ها بازشماری شود.

وی تصریح کرد: برخی به ما اعلام کردند که می‌دانیم اگر صندوق‌ها بازشماری شوند تفاوتی در آراء پیدا نمی‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص دیدار نمایندگان موسوی و اینکه شورای نگهبان و نمایندگان موسوی به همدیگر چه گفته‌اند، با بیان اینکه در آن جلسه، نمایندگان موسوی هرچه گفتند ما قانع شدیم اما هرچه ما گفتیم آنها قانع نشدند، ‌اظهار داشت: پس از اخذ مهلت پنج روزه، از کاندیداهای معترض درخواست کردیم که اگر مطلب جدیدی دارند با حضور در شورای نگهبان آن را ارائه کنندکه این دعوت اجابت نشد. تا اینکه یک روز مانده به اتمام فرصت پنج روزه، یک نفر از شخصیت‌های سیاسی پیامی از طرف یکی از کاندیداها آورد و گفت ‌اگر بازشماری به این نحو صورت گیرد حاضر هستیم این موضوع را خاتمه یافته بدانیم.

وی افزود: این پیشنهادها شامل بازشماری آراء استان‌هایی خاص، تطبیق شماره سریال شناسنامه‌ها با ته‌سوش‌های تعرفه‌ها  و تطبیق دست‌خط آراء از جهت تکراری نبودن بود که علی‌رغم زمان‌بر بودن، آنها را قبول کردیم و موکول به این شد که آنها موافقت کتبی در این خصوص بیاورند.

دکتر کدخدایی ادامه داد: بر این اساس یک نفر از اعضاء هیات ویژه تا پاسی از شب با نماینده کاندیدای مذکور مذاکره کرد که ادامه آن به جلسه روز بعد موکول شد تا توافق‌نامه‌ای امضا شود. اما برغم آنکه ما تا ساعت یک بعد از ظهر روز گذشته نیز صبر کردیم، متاسفانه آنان مجددا بر خواسته‌های قبلی تاکید کردند و بر این اساس فرمان بازشماری صندوق‌های رای را صادر کرده و نتیجه نهایی بررسی‌ها را اعلام کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان از خبرنگاران خواست تا واقعیت‌های انتخابات از جمله حضور 40 میلیونی مردم درپای صندوق‌های رای را منعکس کنند و از انشقاق آراء پرهیز کنند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد