کد خبر: ۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۵- 25 June 2009
دکتر کدخدایی:

گزارش جامعی از رسیدگی به شکایات نامزدها به مردم ارائه می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تمامی گزارش‌ها و شکایات کاندیداهای معترض، بررسی شده است، از انتشار گزارش جامع شورای نگهبان، در پایان مهلت رسیدگی به شکایات خبر داد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری پرس.تی.وی با اشاره به روند بررسی شکایت‌ها در شورای نگهبان، اظهار داشت: بر اساس آنچه که در ده روز گذشته انجام شده، کار بررسی‌ها تقریبا تمام شده است اما مصلحت دیده شد که فرصت بیشتری را در اختیار کاندیداهای محترم قرار دهیم.
وی افزود: تمدید مهلت رسیدگی به شکایات رسیده از سوی کاندیداها، برای ایجاد اطمینان بیشتر در بین هواداران کاندیداهای محترم و نیز یک نوع اعتمادسازی بود.
سخنگوی شورای نگهبان در عین حال گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در ده روز گذشته، بجز تخلف‌های کوچکی که عموما در هر دوره از انتخابات دیده می‌شود، هیچگونه تخلف عمده‌ای مشاهده نشده است و ما به یک انحراف عمده در انتخابات ریاست‌جمهوری نرسیده‌ایم.
وی تاکید کرد: هیچ یک از ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون دچار انحراف یا تقلب عمده نشده‌اند، خصوصا انتخابات اخیر که از جمله سالم‌ترین انتخابات در طول دوران گذشته بوده است.
دکتر کدخدایی با اشاره به نظارت دقیق شورای نگهبان بر روند انتخابات، گفت: شورای نگهبان از قبل از روز رای‌گیری بر چگونگی انجام مقدمات انتخابات، نظارت دقیق و کاملی داشته و رای‌گیری هم تحت نظارت دقیق ناظران شورای نگهبان انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: به ضرس قاطع می‌توان گفت که هیچگونه تقلبی در این انتخابات شکل نگرفته است.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تدابیر اندیشده شده برای سالم برگزار شدن این دوره از انتخابات گفت: شورای نگهبان از جهت نظارت سعی کرد که برای این انتخابات، راهکارهای جدیدی را درنظر بگیرد تا اطمینان بیشتری از صحت انتخابات حاصل شود. مثلا در تعرفه‌های رای که در گذشته یک جای مهر داشت، این‌بار دو جای مهر درنظر گرفته شد که یکی مهر انتخابات و دیگری مهر نظارت بود. و یا اینکه تعرفه‌ها برای هر استانی دارای یک کد و پیش‌شماره سریال مخصوص خود شد. علاوه بر اینها ما بازرسان کارآزموده‌ای را هم در روز انتخابات به استان‌ها ارسال کردیم که نظارت دقیق‌تری بر روند اجرای انتخابات داشته باشند. اینها از جمله روش‌هایی بود که شورای نگهبان برای اطمینان بیشتر از صحت روند انتخابات برای خود و کاندیداها و هوادارانشان درنظر گرفت.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، در پاسخ به ادعای برخی کاندیداها مبنی بر اینکه در 70 حوزه، تعداد رای‌دهندگان بیش از واجدان شرایط بوده است، با بیان اینکه در بررسی‌ها مشخص شد که تعداد این موارد خیلی کمتر از اینها است، گفت: از لحاظ قانونی هیچ منعی ندارد که تعداد آراء در حوزه انتخابیه‌ای افزون بر تعداد واجدان شرایط باشد، مخصوصا در انتخابات ریاست‌جمهوری که افراد آزادند در هر حوزه‌ای که مایلند رای‌شان را به‌صندوق بیندازند.
دکتر کدخدایی افزود: بسیاری از این مناطقی که به آنها اشاره شده، مناطق ییلاقی است که در پایان هفته، مردم برای تفریح در آنجا حضور می‌یابند، مانند مناطق ییلاقی مشهد از قبیل طرقبه و چناران و یا مناطق ییلاقی شمال. طبعا جمعیتی که در روز پنجشنبه و جمعه در آنجا حضور دارند، بیشتر از واجدان شرایط آن منطقه هستند. برخی از مناطق نیز دانشجویی و یا کارگری هستند که دانشجویان و کارگران غیربومی زیادی در آن مناطق حضور دارند.
وی ادامه داد: برخی از حوزه‌هایی که ذکر شده، حوزه‌های جدیدی هستند که هنوز آمار دقیقی از واجدان شرایط در آنها نداریم و نمی‌توانیم ادعایی در مورد آنها داشته باشیم.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بنابر این اولا تعداد اینگونه حوزه‌ها بسیار اندک است. ثانیا تمامی این موارد، توجیه منطقی دارد. ثالثا در انتخابات گذشته هم این مسئله اتفاق افتاده است.
وی در عین حال تصریح کرد: اگر روشن شود که این افزایش آراء به سبب یک تخلفی صورت گرفته است قطعا با آن برخورد می‌شود اما در تحقیقات و بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم هیچگونه تخلفی در این جهت مشاهده نشده است.
دکتر کدخدایی درخصوص اعتراضات مطرح شده از سوی یکی از کاندیداها گفت: آقای موسوی از همان ابتدا، موارد بسیار اندکی را برای ما ارسال کردند. بسیاری از آنها ناظر به روند اجرایی انتخابات بود که مثلا در فلان صندوق، تبلیغات یکی از نامزدها وجود دارد. ما دستور دادیم آنها را بررسی کردند و معلوم شد که بسیاری از آنها صحت ندارد و آنهایی هم که صحت داشت تذکر داده شد و بلافاصله مشکل برطرف شد. یا ادعا شده که نمایندگان‌شان از برخی صندوق‌ها اخراج شده‌اند که پس از بررسی، معلوم شد چنین چیزی اتفاق نیفتاده است و اصولا نمایندگان این کاندیدا در صندوق‌های ادعا شده، حضور نداشتند. بنابر این بسیاری از این موارد، جزیی بود که ما در همان روز انتخابات به آنها رسیدگی و با آنها برخورد کردیم و آنهایی هم که صحت نداشته است در پایان فرصت رسیدگی به شکایات، گزارش آن را به نامزدها ارسال خواهیم کرد.
سخنگوی شورای نگهبان درخصوص شایعاتی که در مورد میزان چاپ تعرفه‌های رای، مطرح شده است نیز گفت: مجموع تعرفه‌هایی که برای این دوره از انتخابات چاپ شده بود، حدود 60 میلیون برگه بود که شورای نگهبان در روزهای گذشته، برای اطمینان بیشتر، سه‌نفر از کارشناسان و بازرسان خود را به وزارت کشور فرستاد و آنها قراردادهای مربوط به چاپ، تعداد تعرفه‌هایی که در انبارها باقی مانده، تعداد تعرفه‌هایی که مصرف شده و تعداد تعرفه‌هایی که در صندوق‌ها است را با آمار و ارقام و اسناد کافی جمع‌آوری کردند و گزارش آن را به اعضای شورای محترم نگهبان ارائه کردند و خوشبختانه هیچگونه مشکلی در این زمینه نبوده است.
وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد که ادعای برخی کاندیداها مبنی بر اینکه در برخی حوزه‌ها، تعرفه رای به اندازه کافی توزیع نشده، نادرست است، گفت: روند رای‌گیری، تنها در دو منطقه، آن هم به دلیل استقبال گسترده مردم، با تاخیر 20 دقیقه و 40 دقیقه‌ای مواجه شد. غیر از این موارد هیچگونه گزارشی مبنی بر اینکه برگ تعرفه رای در حوزه‌ای وجود نداشته باشد به ما واصل نشده است. بررسی‌های بعد از روز انتخابات هم نشان می‌دهد که هیچکدام از این ادعاها درست نبوده است.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اعتراضات برخی کاندیداها از فضای سیاسی قبل از انتخابات، خاطرنشان کرد: برخی از کاندیداهای محترم به قوانین و مقررات توجه نکرده و بدون آنکه به اجرای رای‌گیری، ایرادی وارد کرده باشند، به فضای سیاسی قبل از انتخابات ایراد گرفته‌اند که اصولا به شورای نگهبان ارتباطی ندارد.
وی افزود: بر اساس مواردی که نامزدهای محترم به شورای نگهبان ارسال کرده‌اند، ادعایی مبنی بر تخلف و تقلب در رای‌گیری وجود ندارد همانگونه که خود آنها در برخی از جاها اشاره کرده‌اند که ما با صندوق‌های رای مشکلی نداریم بلکه به فضای قبل از انتخابات اعتراض داریم.
دکتر کدخدایی ادامه داد: فضای قبل از انتخابات، فضای جامعه است که ممکن است مردم بر اثر برنامه‌ها و مناظره‌های کاندیداها، به یک فردی استقبال بیشتری نشان بدهند و یا از فردی رویگردان بشوند اما اینها مسائلی نیست که بتوان با استناد به آنها مدعی تقلب و تخلف در انتخابات شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام گزارش‌ها و شکایاتی که کاندیداهای معترض داشته‌اند، جزء به جزء بررسی شده است و گزارش آن به همراه محورهای اعتراض کاندیداها، انشاءا... در پایان مهلت رسیدگی به شکایات، منتشر خواهد شد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد