کد خبر: ۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۱- 22 June 2009
دکترکدخدائی:

شورای نگهبان آماده دریافت درخواست بازشماری آراء از سوی آقایان موسوی و کروبی است

دکتر کدخدائی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: اگر میرحسین موسوی و مهدی کروبی درخواست خود را برای بازشماری 10 درصد صندوق‌ها ارایه کنند، شورای نگهبان آماده عملی کردن این پیشنهاد است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی، "عباسعلی کدخدایی" که در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما سخن می‌گفت، اظهار داشت: اگر چه دو نامزد در جلسه ملاقات حضوری با اعضای شورای نگهبان در روز شنبه حاضر نشدند و این فرصت را از دست دادند، ولی این شورا همچنان آماده است تا فرصت ملاقات دیگری برای بررسی مستقیم نظرات موسوی و کروبی در اختیار آنان قرار دهد.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به دیدار اعضای این شورا با مراجع تقلید گفت: شورای نگهبان تصمیم گرفت با حضور در خدمت مراجع، توضیحاتی را درباره روند انتخابات بدهد و در مقابل، آنان نیز رهنمودهایی داشتند که ما اطمینان دادیم مسایل با بی طرفی کامل رسیدگی و اعلام خواهد شد.
کدخدایی در خصوص گزارش‌ها و شکایاتی که از سوی سه نامزد ریاست جمهوری به شورای نگهبان ارایه شده است، گفت: بخش‌هایی از این شکایات به خطاهای قبل از انتخابات و مناظره ها مربوط می‌شد که شاید رسیدگی، آنها چندان در صلاحیت شورا نباشد.
وی موضوع توزیع تعرفه ها را نقطه مشترک شکایات هر سه نامزد عنوان کرد و گفت: این تردید برای نامزدها وجود داشت که برخی شعب در شهرستان‌ها با کمبود تعرفه مواجه شده‌اند یا با تاخیر به آنها رسیده است که شورای نگهبان همه این موارد را مورد رسیدگی قرار داده است.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه وزارت کشور در این دوره از انتخابات برای نخستین بار تعرفه‌ها را کد دار کرد گفت: در این شیوه، هر استان کد خاص خود را داشت.
وی گفت: با بررسی‌های صورت گرفته توسط شورای نگهبان مشخص شد که به جز یکی دو مورد تاخیر 40 دقیقه‌ای برای مثلا استانهای یزد و اصفهان، مشکل خاص دیگری در خصوص توزیع تعرفه‌ها وجود نداشته است.
کدخدایی درباره مساله تعداد تعرفه‌ها و ابهام برخی نامزدها در مورد میزان چاپ آنها نیز گفت: شورای نگهبان هیات سه نفره‌ای را برای تحقیق در این مورد اعزام کرد که آنان قراردادهای چاپ و میزان توزیع را آوردند. همچنین درباره مواردی مانند کمبود تعرفه‌ها، ساعات اخذ رای و نیز آمار جزئی صندوق‌ها توضیحاتی از وزیر کشور خواسته‌ایم.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه هر سه نامزد اعتراض مشترکی را در خصوص علت بالا بودن تعداد آرا نسبت به واجدین شرایط در برخی شهرهای رای گیری داشتند، گفت: برخی تعداد این حوزه‌ها را 170 مورد هم اعلام کردند ولی بررسی‌ها نشان داد تعداد حوزه‌های اعلام شده درست نیست.
کدخدایی افزود: 50 شهرستان براساس آمار اولیه، این مساله را دارند که این امر می‌تواند به عللی نظیر نداشتن منع قانونی برای دادن رای در هر محل (برخلاف مرحله دوم در انتخابات مجلس)، وجود شهرهای مهاجرپذیر، ییلاقی و به هم پیوسته از نظر جغرافیایی باشد.
وی تاکید کرد: با این همه شورای نگهبان مقرر کرد تا بازرسانی برای بررسی تعداد واجدان شرایط این 50 شهرستان به اداره آمار اعزام شوند.
سخنگوی شورای نگهبان در عین حال تصریح کرد که مجموع آرای این 50 حوزه،حدود سه میلیون رای است که تاثیری در سرنوشت انتخابات ندارد.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، افزود: یکی از گزارش‌های مشترک نامزدها به موضوع اجبار مردم به رای دادن به نامزدی خاص باز می‌گشت که موارد مربوط به این موضوع، بسیار معدود و برای هر 3 نامزد دیده شده بود که در این موارد هم ناظران ما در زمان رای گیری با آن برخورد کرده بودند.
کدخدایی مهر نکردن شناسنامه یا تعرفه را شکایت دیگر سه نامزد برشمرد و گفت: این اتفاق در برخی استان‌ها و در حد چند مورد گزارش شده، که در همانروز با تذکرات لازم، اصلاح شد.
وی درباره حضور نمایندگان کاندیداها در پای صندوق های رای هم گفت: برخی از نامزدها به دلیل کمبود افراد نتوانستند به تعداد صندوق‌های اخد رای، نمایندگانی را معرفی کنند.
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه اگر نمایندگان نامزدها، قصد دخالت در انتخابات را داشته باشند طبق قانون، با آنها برخورد می‌شود، گفت: این موضوع در روز انتخابات در 40 تا 50 مورد اتفاق افتاد و موجب اخراج آنان از شعب اخذ رای شد.
کدخدایی با بیان اینکه برخی نمایندگان نامزدها دیر در پای صندوق ها حاضر شده بودند، گفت: البته حضور نداشتن نماینده در شعبه اخذ رای الزاما به معنی وقوع تخلف نیست.
کدخدایی در ادامه با اشاره به حضور "محسن رضایی" در جلسه عمومی شورای نگهبان و درخواستش برای بازشماری آرا در چند استان، اظهار داشت: این پیشنهاد با موافقت شورای نگهبان روبه رو شد و قرار شد به صورت تصادفی تعدادی از صندوق‌های استانهای موردنظر بازشماری شود.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تاکید کرد: اگر این بازشماری نشان داد که میزان تخلفات، قابل توجه بوده است، شورای نگهبان این آمادگی را دارد که بقیه صندوق‌ها نیز بازشماری شود.
کدخدایی پیش بینی کرد که این بازشماری، یک روزه پایان می‌پذیرد و شورای نگهبان در مهلت قانونی رسیدگی به شکایات و اعلام نتایج قطعی انتخابات که روز چهارشنبه سوم تیر ماه به اتمام می‌رسد، خواهد توانست نتیجه نهایی را اعلام کند.
سخنگوی شورای نگهبان درباره پیشنهاد بازشماری 10 درصد از صندوق های رای نیز گفت: اگر چه قانونگذار تکلیفی در این زمینه برای شورای نگهبان تعیین نکرده است ولی این پیشنهاد برای اطمینان بخشی بیشتر مطرح شد.
وی افزود: شورای نگهبان همچنان آماده است که اگر دو داوطلب دیگر (آقایان کروبی و موسوی) تا اول تیر ماه درخواست خود را مطرح کنند، این پیشنهاد را عملی کند.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با تاکید بر اینکه این شورا علاوه بر تدابیر پیش گیرانه از جمله حضور ناظران خود و نظارت بر تمامی فرآیند برگزاری انتخابات، به بررسی انتخابات پرداخته است گفت: در صورتی که تخلفی در سرنوشت انتخابات تاثیر داشته باشد، می‌تواند موجب ابطال برخی حوزه‌ها یا برخی صندوق‌های رای شود.
کدخدایی با بیان اینکه درصورتی که تخلفات بر نتیجه انتخابات اثرگذار نباشد موضوع به محاکم دادگستری ارجاع می‌شود، گفت: در انتخابات اخیر 227 مورد شکایت در استان‌ها و شهرستان‌ها دریافت و تعدادی از آنها به محاکم دادگستری ارجاع شد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا آماده بررسی شکایات و دادن پاسخ قانع کننده به شاکیان است مشروط بر اینکه آنها هم در چارچوب قانون حرکت کنند.
کدخدایی افزود: شورای نگهبان همچنان آماده تشکیل جلسه دیگری برای شنیدن نظرات دو کاندیدا (موسوی و کروبی) است.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد