کد خبر: ۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۱- 16 June 2009
دکتر کدخدائی:

هیچکس نمی‌تواند پیروزی مردم در انتخابات را از آنان بگیرد

دکتر کدخدائی سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت: شورای نگهبان مدافع حدود 40 میلیون رای است و هیچکس نمی‌تواند پیروزی مردم در انتخابات را از آنان بگیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان وی ظهر امروز در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های جمعی تصریح کرد: انتخابات با شور و حرارت و حضور حداکثری مردم برگزار شد و حدود 40 میلیون رای به صندوق‌ها ریخته شد.
وی افزود: لازم است به دلیل این حضور گسترده در انتخابات از مردم شریف کشورمان تقدیر و تشکر کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان یکی دیگر از ویژگی‌های انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری را تعداد اندک تخلفات گزارش شده در آن عنوان کرد و افزود: البته نتایج اعلام شده در مورد انتخابات، نتایج اولیه است و انتخابات باید به تائید شورای نگهبان برسد.
دکتر کدخدائی تصریح کرد: نامزدهای انتخابات تا سه روز پس از پایان رای‌گیری فرصت داشتند شکایات خود را در خصوص انتخابات به شورای نگهبان تحویل دهند. تا روز گذشته سه نفر از نامزدها، شکایات خود را ارائه کرده‌اند.
وی افزود: طبق قانون، شورای نگهبان هفت تا 10 روز فرصت دارد به این شکایت‌ها رسیدگی کند.
معاون اجرائی و امور انتخابات شورای نگهبان درباره فرآیند رسیدگی به شکایت‌ها نیز گفت: شورای نگهبان پس از دریافت مستندات شکایت‌ها، از طریق هیات‌های نظارت و در صورت لزوم، اعزام بازرسان، موارد مد نظر شاکیان را بررسی می‌کند.
وی یادآور شد: اگر لازم باشد با حضور نمایندگان نامزدها، آرای برخی از شعب اخذ رای به صورت اتفاقی یا صندوق‌هائی که مورد نظر آنها باشد بازشماری می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: پس از بررسی اولیه نتایج گزارش‌ها و مستندات و دریافت نظر بازرسان، موضوع در جلسه عمومی شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
دکتر کدخدائی با اشاره به جلسه امروز نمایندگان نامزدها در شورای نگهبان، گفت: در این جلسه نگرانی‌های نامزدها را شنیدیم و قطعا به این نگرانی‌ها رسیدگی خواهیم کرد. البته در حال حاضر برخی نامزدها فقط به روند برگزاری انتخابات و قبل از آن اعتراض دارند و معتقدند فضا به نفع یکی از کاندیداها تغییر کرده بود.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در جلسه امروز قرار شد مطالب نامزدها در جلسه عمومی شورای نگهبان مطرح شود و قطعا این اطمینان را می‌دهیم که در یک روند اعتمادسازی و جلب اعتماد کاندیداها و طرفداران آنان حرکت کنیم و اگر در جایی قرار شد بازرسی انجام شود آمادگی داریم با حضور نمایندگان داوطلبان این کار صورت بگیرد.
وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که آیا ممکن است ده میلیون رای جابه‌جا شود، گفت: با وجود ناظرین آموزش دیده شورای نگهبان و نظارت بر کلیه مراحل انتخابات به هیچ وجه امکان جابجایی ده میلیونی رأی وجود ندارد و در حال حاضر نیز هیچکس ادعای این موضوع را ندارد.
کدخدایی تاکید کرد: مکانیزم نظارتی شورای نگهبان جانبدارانه نیست و در نظارت‌های خود بی‌طرفی را رعایت می‌کند.
یکی دیگر از خبرنگاران پرسید: برخی نامزدها با تهمت زدن به دولت، مدعی تخلف در انتخابات هستند و این ادعا زمینه اغتشا‌ش‌ها و ناآرامی‌هایی را فراهم کرده‌ است، اگر این تهمت‌ها اثبات نشود با این نامزدها چه برخوردی خواهد شد؟
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تبصره‌های 1 تا 3 ماده 80 قانون انتخابات گفت: بر اساس تبصره (1)، شکایت‌ها باید مستند باشد. تبصره (2) نیز می‌گوید: شاکی باید مشخصات خود را به طور کامل اعلام کند و بر اساس تبصره (3) اگر شکایت‌ها مصداق افترا باشد قابل پیگیری است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص برخورد شورای نگهبان با عوامل اغتشاش‌ها نیز گفت: تقاضای ما از نامزدها این است که مسائل را در چهارچوب قانون پیگیری کنند.
وی افزود: تفکیک قوا و وظایف در قانون اساسی تصریح شده است. برخورد با اغتشاش‌ها با دستگاه‌های امنیتی و قضائی است.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است