کد خبر: ۱۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۴- 16 June 2009
آیت‌الله جنتی:

شورای نگهبان آمادگی رسیدگی دقیق به شکایات نامزدها را دارد

آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان آمادگی رسیدگی دقیق به شکایات نامزدها را دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، آیت الله جنتی در گفتگوئی با واحد مرکزی خبر، ضمن تقدیر و تشکر از حضور پرشور مردم کشورمان در انتخابات گفت: حضور مردم در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در طول انقلاب اسلامی بی نظیر بود و شاید در دنیا هم کم نظیر باشد.
دبیر شورای نگهبان افزود: حضور گسترده مردم در انتخابات نشان می‌دهد مردم ما با گذشت 30 سال از انقلاب شان هنوز به انقلاب اسلامی و اصول آن وفادارند و هرجا که برای حضور فراخوانده می‌شوند حضور می‌یابند و دشمن را ناامید می‌کنند. باید از مردم قدردانی شود چرا که مردم با حضور خوبشان در انتخابات، کام ملت را شیرین و کام دشمن را تلخ کردند. ما هم وظیفه داریم از این شیرین کامی مردم پاسداری کنیم.
وی با اشاره به اعتراض برخی از افراد نسبت به نتایج انتخابات گفت: این اعتراض‌ها مساله تازه‌ای نیست و در گذشته هم کم و بیش وجود داشته است. طبیعی است که در هر انتخاباتی عده‌ای موفق می‌شوند و عده‌ای ناموفق. آنها که موفق نمی‌شوند اعتراض و شکایتی دارند و ما هم جز این انتظاری نداریم.
وی افزود: آنچه مورد انتظار ماست این است که برخوردها طوری باشد که در شأن این امت دست پروده حضرت امام(ره) باشد و افراد برای بیان اعتراض خودشان با رعایت ضوابط، اخلاق، حدود اسلامی و در چهارچوب قانون اقدام کنند.
دبیر شورای نگهبان با اشاره به تجمعات و تظاهرات خیابانی برخی از طرفداران نامزدها گفت: بحمدالله در تظاهرات خیابانی طرفداران نامزدها در قبل از انتخابات، درگیری و حادثه ناگواری پیش نیامد.
وی افزود: انتظار ما از جوانان و عزیزانی که طرفداران نامزدها هستند این است که برای بیان اعتراض‌ها و نظرات خود از اخلاق و قانون فاصله نگیرند چرا که جان، مال و عرض اشخاص، محترم است و ما نباید کاری کنیم که به اینها خدشه‌ای وارد شود و خدای ناکرده امنیت جامعه با حرکتهای ضد امنیتی آسیب ببیند.
آیت‌الله جنتی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری به شورای‌نگهبان در خصوص رسیدگی به شکایات نامزدها، گفت: ما هم به دعوت ایشان بر حسب وظیفه لبیک می‌گوییم و برای انجام این وظیفه، آمادگی داریم.
وی افزود: شورای‌نگهبان طبق قانون اساسی و قوانین عادی، موظف است پس از هر انتخاباتی به شکایات افراد رسیدگی کند و پس از بررسی شکایات، اگر انتخابات صحیح بود صحت آن را اعلام کند و اگر صحیح نبود آن را باطل اعلام کند.
دبیر شورای نگهبان گفت: بررسی به شکایات، همواره پس از هر انتخاباتی در شورای نگهبان انجام می‌گیرد و بعضی وقتها با چالشهای سختی هم مواجه شده‌ایم به طوری که در یکی از دوره‌های گذشته به قدری شکایت از سلامت انتخابات زیاد و آراء مخدوش بود که ناچار شدیم صدها صندوق رای را بازگشایی و بازشماری کنیم.
وی یادآور شد: در صورت لزوم، آرای صندوق‌هایی که مد نظر کاندیداهاست با حضور نمایندگان شورای‌نگهبان، وزارت کشور و نماینده شاکی بازشماری می‌شود و اگر آراء دچار ایراد بود ابطال می‌شود.
وی همه را به رعایت قانون در پیگیری نظرات و اعتراضات خود دعوت کرد و گفت: وقتی ما دنیا را به پرهیز از درگیری و مذاکره دعوت می‌کنیم باید در پیگری مسائل سیاسی خودمان هم از راه‌های منطقی و قانونی اقدام کنیم.
آیت‌الله جنتی در ادامه، ضمن تجلیل از مقام معظم رهبری، همگان را به اطاعت از ایشان فراخواند و تصریح کرد: ما در این مملکت، ولایت فقیه واجب الاطاعه داریم. رهبری که شجاع، مدیر، مدبر و زمان‌شناس هستند و به موقع برای حل مشکلات اقدام می‌کنند. همانطور که امام بزرگوارمان از ولایتشان استفاده می‌کردند و آنجاهایی که قانون توان حل مشکل را نداشت با نظر ولایی خودشان مشکل را حل می‌کردند، امروز هم رهبر معظم انقلاب هر جا مشکلاتی پیش آمده که از طریق قانونی حل آن ممکن نبوده است، ایشان مشکلات را حل‌کرده‌اند.
وی افزود: اکنون نیز ایشان دستور دادند که شورای‌نگهبان که تنها مرجع ذی‌صلاح برای رسیدگی به شکایت و مرجع نهایی رسیدگی به شکایات است، مسائل مورد نظر کاندیداها را رسیدگی کند. ما هم آمادگی رسیدگی دقیق به مسائل را داریم.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد