کد خبر: ۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۳- 16 June 2009
سخنگوی شورای نگهبان:

به شکایات مستند و مصداقی کاندیداها رسیدگی می‌شود

دکتر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری 45/22 شبکه دو سیما، ضمن تشریح نقش نظارتی شورای نگهبان در انتخابات از کاندیداها خواست صبور باشند.

معاون اجرائی و امور انتخابات شورای نگهبان، گفت: طبق قانون، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات و هیئت‌های نظارت استان، شهرستان و بخش، قبل از آغاز انتخابات برای انجام وظیفه نظارتی تشکیل و وظایف خود را انجام می دهند.
وی از جمله وظایف هیئت‌های نظارت را نظارت بر روند اجرایی امور انتخابات از جمله نظارت بر طراحی تا مرحله چاپ تعرفه‌های رأی، توزیع تعرفه‌ها، صندوق‌ها و محل استقرار آن، شمارش آراء و نیز احراز هویت رأی‌دهندگان و نهایتاً امضای صورتجلسه صندوق اخذ رای برشمرد.
سخنگوی شورای نگهبان، ناظران در انتخابات را از اقشار مردم و معتمدین دانست که با شورای نگهبان در امر نظارت بر انتخابات همکاری و تعامل می‌کنند.
کدخدایی دو اقدام ویژه شورای نگهبان برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تهیه مهر نظارت برای تعرفه‌ها و نیز اعزام بازرسین ویژه به استانها و حوزه‌های انتخابیه برای افزایش ضریب امنیت و سلامت انتخابات و جلوگیری از هر گونه تخلفات احتمالی، اعلام کرد.
وی افزود: در هر دوره از انتخابات، کاندیداها می‌توانستند نمایندگانی را بر سر صندوق‌ها معرفی کنند اما آنچه که در این دوره اتفاق افتاد این بود که به صورت گسترده نمایندگان کاندیداها در بیشتر صندوق‌ها حاضر شدند و بر روند رای گیری و شمارش آراء تا زمان اتمام شمارش نظارت کردند. اگرچه در برخی صندوق‌ها نمایندگان کاندیداها به دلیل عدم تمایل خود، حضور نیافتند.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، تأکید کرد‌: برای اعتمادسازی بیشتر در این دوره از نمایندگان کاندیداها درخواست کردیم در ستاد نظارت بر انتخابات نیز حضور داشته و در جریان روند نظارتی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، قرار گیرند؛ اگرچه هیچ تکلیف قانونی در این مورد نداشتیم.
کدخدایی گفت: نمایندگان کاندیداها در روز برگزاری انتخابات و تا زمان اتمام شمارش و تجمیع آراء در محل ستاد نظارت بر انتخابات حضور داشتند و ابهامات و برخی درخواست‌های آنان از زمان شروع رای‌گیری تا اتمام شمارش آراء سریعاً مورد رسیدگی قرار می‌گرفت.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به ماده 80 قانون انتخابات و تبصره‌های آن درباره زمان 3 روزه دریافت شکایات گفت: 3 نامزد انتخابات اعتراضات خود را به شورای نگهبان ارسال کردند و شورای نگهبان به مدت 7 الی 10 روز فرصت دارد شکایات را بررسی کند.
کدخدایی گفت: آنچه که تا روز یکشنبه در شکایات کاندیداها منعکس شد شکایات کلی از روند عمومی انتخابات بوده است و بعد از تماسی که حاصل کردیم که مصادیق را اعلام کنند یک سری گزارش‌هایی را دیروز به صورت دقیق‌تر ارسال کردند که بررسی می‌کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان از آمادگی این شورا برای بررسی مجدد صندوق‌هایی که مستنداً کاندیداها در مورد سلامت آن شکایتی داشته باشند با حضور نمایندگان کاندیداها خبر داد.
کدخدایی ادامه داد: گرچه طبق قانون، فقط 3 روز مهلت برای دریافت شکایت‌ها در نظر گرفته شده است اما برای اعتمادسازی بیشتر حاضریم در مهلت 7 تا 10 روز آینده نیز اگرچه اعتراضات کاندیداها به صورت مستند و مصداقی باشد بررسی کنیم.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان افزود: برخی کاندیداها در شکایت خود اشاره کرده بودند که نسبت به فضای موجود بر جریان انتخابات، تقاضای ابطال کل آراء را دارند که البته از جهت قانونی این شکایات قابل بررسی نیست.
کدخدایی تعداد تخلفات دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نسبت به ادوار گذشته بسیار کم دانست و دلیل این موضوع را تمهیدات و پیش‌بینی‌های قبلی شورای نگهبان در فرستادن هیئت‌ها و بازرسان‌ ویژه و نیز افزودن تعداد ناظران در شعب اخذ رأی دانست.
وی به کاندیداهای معترض اطمینان داد: چنانچه شورای نگهبان پس از بررسی شکایات مستند به این نتیجه برسد که اعتراض وارد است حتماً نسبت به تغییر نتایج آرای صندوق‌ مورد اعتراض که به بیشتر و یا کمتر شدن آرای کاندیداها می‌انجامد، اقدام می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان وقوع تخلفات ولو در حد بسیار محدود را در انتخابات، امری طبیعی و ممکن دانست و گفت:‌ از آنجائی که برگزاری انتخابات یک امر اجتماعی است و از سوی مردم انجام می‌گیرد وقوع تخلف در آن محتمل است. در همه ادوار نیز تخلفات وجود داشته و رسیدگی شده است. آنچه مهم است این است که با دقت در عمل و نظارت دقیق، تخلف را تا حد ممکن کاهش دهیم به طوری که در نتیجه انتخابات تاثیری نداشته باشد.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان خطاب به کاندیداها گفت که تا زمان اتمام بررسی شکایات، تحمل و صبوری داشته باشند و به نظر شورای نگهبان که مرجع قانونی رسیدگی نهایی به انتخابات است، تمکین کنند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

حقیقت تنفیذ؛ فرایندی حقوقی و شرعی

چیستی و چگونگی تنفیذ

فیلم | اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۳ مرداد ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: زندگانی امام حسین (ع) الگویی کامل برای زندگی باعزت است/ کاپیتولاسیون نگاه ظالمانه دولت‌های استکباری را آشکار می‌کند

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند

ثبت تجارب انتخاباتی در شورای نگهبان و بهره‌گیری از آن‌ها در اصلاح فرآیندها و روش‌ها

پربازدید ها

پیام تسلیت آیت‌الله جنتی به مناسبت درگذشت پدر حجت‌الاسلام والمسلمین حجازی

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

برگزاری چند انتخابات در چند ماه؛ ثبات، استحکام و اقتدار نظام اسلامی در سایه‌سار رهبری حکیمانه

انتخاب اعضای هیات‌رئیسه شورای نگهبان برای یک سال آینده

۲ تصویر از ۲ عضو باسابقه شورای نگهبان در حاشیه مراسم تنفیذ حکم دومین رئیس‌جمهور

برگزاری انتخابات زودهنگام؛ نمایش ثبات و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران

دستاوردها و نتایج انتخابات‌های اخیر؛ از تحقق اراده مردم تا تجاربی که برای مجریان و ناظران به دست آمد

آغاز انتشار ویژه‌نامه «آینه اعتماد ۲» به‌مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند