کد خبر: ۱۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۷- 10 June 2009
دکتر کدخدائی:

شورای نگهبان بر کلیه امور انتخابات، نظارت دارد

دکتر کدخدائی سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان بر کلیه امور اجرائی انتخابات نظارت تام دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، وی عصر امروز در نشستی با خبرنگاران داخلی و خارجی، ضمن تشریح روند نظارت بر انتخابات گفت: بر اساس قانون اساسی بررسی صلاحیت نامزدها و نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است.
دکتر کدخدائی تصریح کرد: شورای نگهبان تمام تمهیدات لازم را برای حفظ سلامت انتخابات و صیانت از آرای مردم اندیشیده است و در این خصوص اطلاع رسانی شفاف خواهد کرد.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تخلفات احتمالی نامزدها و هوادارانشان نیز گفت: ما به مردم کشورمان اطمینان می‌دهیم که با روندی که برای نظارت بر انتخابات طی می‌شود امکان هیچ گونه تخلفی در انتخابات وجود ندارد و اگر لازم باشد در این خصوص به نامزدها نیز تذکر لازم داده خواهد شد. 


وی گفت: نامزدها نیز می توانند نمایندگانی برای حضور در شعب اخذ رای معرفی کنند و از آنجائی که این اقدام یک کار اجرائی است، تمهیدات لازم در این خصوص از سوی وزارت کشور و با هماهنگی شورای نگهبان اندیشیده شده است.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به آغاز فعالیت رسمی ستاد نظارت بر انتخابات کشور افزود: وظیفه این ستاد ایجاد هماهنگی‌های لازم بین هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و هیات‌های نظارت بر انتخابات در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف است.
وی افزود: گرچه شورای نگهبان در این خصوص وظیفه قانونی ندارد اما اجازه می‌دهد روسای ستادهای تبلیغاتی نامزدها از ستاد نظارت بر انتخابات کشور بازدید کنند و نمایندگانی را هم برای حضور در این ستاد معرفی کنند.
دکتر کدخدائی در خصوص ابزار نظارتی شورای نگهبان گفت: ابزار نظارتی شورای نگهبان، خود مردم هستند و هر کسی نسبت به انتخابات شکایت و اعتراضی داشته باشد می تواند آن را مستقیما به دفاتر نظارتی شورای نگهبان یا خود شورای نگهبان ارسال کند.
وی افزود: شورای نگهبان آماده است از طریق تلفن، پست، نمابر و پست الکترونیکی نظرات و گزارش‌های مردمی را دریافت کرده و آن ها را مورد بررسی قرار دهد.
وی گفت: شورای نگهبان همچنین برای نظارت بر حسن برگزاری انتخابات و شمارش آراء 3 تا 5 ناظر آموزش دیده برای هر شعبه اخذ رای تعیین کرده است و آنها بر روند رای گیری و شمارش آراء نظارت دارند. همچنین تعرفه رای باید ممهور به مهر هیات نظارت بر انتخابات باشد و صورتجلسه آرای شمارش شده نیز باید به تائید ناظران برسد.
وی افزود: شورای نگهبان بازرسانی را از تهران و همچنین شهرتسان‌ها برای بررسی روند برگزاری انتخابات به شعب اخذ رای اعزام می‌کند. بنابراین هیچ گونه تخلفی از چشم شورای نگهبان پنهان نخواهد ماند.
دکتر کدخدائی یادآور شد: بر اساس قانون اساسی نظارت بر انتخابات منحصرا بر عهده شورای نگهبان است و نهادهای دیگر از جمله سازمان بازرسی کل کشور نمی‌توانند دخالتی در امر نظارت بر انتخابات داشته باشند.
وی استفاده از هر گونه نماد و علائم تبلیغاتی خاص نامزدها را در شعب اخذ رای ممنوع اعلام کرد و گفت: در صورتی که در برخی شعب اخذ رای تخلف گسترده‌ای صورت بگیرد به نحوی که روند انتخابات را دچار مشکل کند، احتمال ابطال آرای آن شعب وجود دارد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره زمان بندی شمارش آراء و اعلام نتایج انتخابات نیز گفت: برای اعلام نتایج آراء، قانون، زمان مشخصی را معین نکرده است. اعلام نتایج اولیه آراء نیز بر عهده وزارت کشور است و نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور، نهائی نمی‌باشد.
وی افزود: شورای نگهبان بین 7 تا 10 روز فرصت دارد تا ضمن دریافت شکایت‌های واصله و بررسی آنها، صحت نتایج انتخابات را اعلام کند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره برخی از ناآرامی‌های خیابانی طرفداران نامزدها نیز گفت: نامزدها و طرفدارانشان باید بکوشند اسباب آرامش شهروندان را فراهم کنند. ما مطمئن هستیم که همه نامزدها در این جهت گام برداشته‌اند و امیدواریم طرفداران نامزدها نیز آرامش خود را حفظ کنند.
دکتر کدخدائی ابراز امیدواری کرد با رعایت مقررات و وظایف از سوی هر یک از نهادهای مسئول، در 22 خردادماه، انتخابات سالم و پرشوری داشته باشیم.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد