کد خبر: ۱۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۸- 30 May 2009
آیت الله یزدی:

پیشنهاد ایجاد نهاد موازی برای نظارت بر انتخابات، خلاف قانون، شرع و عقل است

آیت‌الله یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، تشکیل نهادی موازی با شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات را که در قالب عناوین مختلف مطرح می‌شود را غیر قانونی، غیر شرعی و غیر عقلائی دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، آیت‌الله یزدی در گفتگوئی تصریح کرد: انجام این کار، خلاف شرع و قانون و در حقیقت یک خلاف عقل است.
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: قانون اساسی ما، نظارت بر انتخابات را برعهده شورای نگهبان گذاشته است و اجرای انتخابات بر اساس قانون انتخابات به وزارت کشور واگذار شده است.
وی با اشاره به وظیفه قانونی شورای نگهبان در خصوص تفسیر قانون اساسی نیز گفت: تفسیر قانون اساسی هم طبق قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است. شورای نگهبان بر اساس تفسیر خود، نظارت بر انتخابات را نیز استصوابی می‌داند.
آیت‌الله یزدی نظارت استصوابی را نظارتی موثر و کارآمد توصیف کرد و گفت: نظارت استصوابی شورای نگهبان از اولین مرحله تا آخرین مرحله انتخابات، ساری و جاری است. پس مسئولیت نظارت بر حسن اجرای قانون انتخابات به عهده شورای نگهبان گذاشته شده است.
وی درباره تلاش برخی افراد برای دخالت در کار نظارت بر انتخابات نیز اظهار داشت: دخالت دیگران در امر نظارت، دخالت نابجا و ناحق است مانند اینکه یک نفر غیر قاضی بیاید در محکمه، و در کار قاضی دخالت کند. یا مثل این که یک شخص غیر اداری در یک کار اداری دخالت ‌کند. اگر کار آن اداره مشخص است و شرح وظایف و قانون و حساب و کتاب دارد؛ کس دیگری حق ندارد در آن کار وارد شود.
آیت‌الله یزدی در ادامه با اشاره به پیشنهاد کمیته صیانت از آراء، تصریح کرد: بنابراین، مسئله‌ای که این روزها برخی افراد مطرح می‌کنند یک کار سیاسی و کار غلطی است.
وی با اشاره به پاسخ شورای نگهبان به پیشنهاد مشابهی که قبلا نیز مطرح شده بود، افزود: در دوره گذشته هم دیگران این پیشنهاد را مطرح کرده بودند که خوشبختانه اخیرا مدارکش را آوردیم و بررسی کردیم و مکاتباتی که با رئیس جمهور وقت شده بود را مطالعه کردیم. وی نیز می‌خواست این کار را انجام دهد و شورای نگهبان رسما و با استدلال حقوقی، در پاسخ به او نوشته بود که این کار، خلاف قانون است.
وی این پیشنهاد را یک طرح سیاسی برای توجیه شکست احتمالی افرادی خاص در انتخابات دانست و افزود: این در واقع، پیش بینی برای یک اتهام است. آنها این کار را می‌کنند تا در آینده اگر نامزد مطلوبشان رای نیاورد بگویند آراء، تقلبی است!
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: این موضعگیری‌های سیاسی مثل همین حرفهایی است که برخی رسانه‌های بیگانه می‌زنند؛ مثلا چند میلیون جمعیت در یک راهپیمائی حضور می‌یابند ولی و فلان خبرگزاری خارجی می‌گوید حدودا چند صد نفر آمده بودند. گروهی از هم‌اکنون می‌خواهند شکست احتمالی خود را در انتخابات تحت‌الشعاع قرار دهند و مثلا بگویند این رای‌ها را چنین و چنان کردند.
وی تصریح کرد: بنابراین به نظر من تشکیل این کمیته اصولا یک کار خلاف قانون است و برای کسانی که قانون را می‌دانند، خلاف شرع هم هست. چون مخالفت با قانون، شرعا اشکال دارد و کسی که با قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و مورد تائید شورای نگهبان، دانسته مخالفت می‌کند خلاف شرع عمل می‌نماید.
آیت‌الله یزدی در پاسخ به ادعای برخی افراد که می‌گویند ما اعتماد کافی به امر نظارت و اجرا نداریم، گفت: شورای نگهبان موظف نیست تک تک افراد را راضی کند. وظیفه شورای نگهبان این است که قانون را درست اجرا کند. اگر کسی بر حسن اجرای قانون از سوی یک نهاد اعتماد ندارد باید از مجاری قانونی، بگوید اینجا مجری انتخابات یا ناظر، خلاف قانون عمل کرده است. اما حق دخالت در کار کسی را ندارد.
عضو فقهای شورای نگهبان، گفت: دخالت در کار شورای نگهبان، نه شایسته شورای نگهبان و شایسته مقامات دولتی و حکومتی و نه شایسته افراد و گروه‌های سیاسی است.
وی با اشاره به یک مثال درباره نحوه رسیدگی به اعتراضات در دستگاه قضائی گفت: کسی که می‌گوید به کار نظارت، اعتماد ندارد و می‌خواهد کار ناظر را انجام دهد، مثل کسی است که می‌گوید: من به رای قاضی اعتماد ندارم. آیا مجاز است در کار قاضی دخالت کند؟
وی افزود: افراد مجبورند به حکم قاضی اعتماد کنند و اگر کسی اشکالی در کار قاضی ‌ببیند راه حل قانونی و عقلائی برای پیگیری آن ایراد این است که از مجرای قانونی، موضوع را مطرح کند. بعد دادگاه تجدیدنظر در مرحله دوم، اعتراض او را رسیدگی می‌کند و معلوم می‌شود که آیا رای قاضی اول خلاف بوده یا نه.
وی افزود: کسانی که می خواهند از آرای مردم صیانت شود باید در چهارچوب قانون، حرف بزنند و شایسته نیست، ادعای خود را برای صیانت از آرای مردم با پیشنهادهای غیرقانونی و غیر عقلائی مطرح کنند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات