کد خبر: ۱۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۱- 16 May 2009

دکتر کدخدائی: جای هیچگونه نگرانی در مورد سلامت انتخابات نیست

دکتر کدخدائی، سخنگوی شورای نگهبان گفت: با حضور ناظران آموزش دیده شورای نگهبان، جای هیچگونه نگرانی درباره سلامت انتخابات نیست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، وی صبح امروز در نشست خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ها، پس از تشریح فرجام آخرین طرح‌ها و لوایح بررسی شده در این نهاد به تمهیدات شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات اشاره کرد و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.
دکتر کدخدائی گفت: انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری به صورت همزمان در سراسر کشور و برای ایرانیان خارج از کشور همراه با انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی در شش حوزه انتخابیه و انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در استان‌های تهران و گلستان در 22 خرداد ماه برگزار خواهد شد.
وی در خصوص انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی گفت: نتایج اولیه بررسی صلاحیت داوطلبان اعلام شده و هم اکنون در حال دریافت شکایات و بررسی آنها هستیم.
وی درباره انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: آزمون این انتخابات برگزار و نتایج اولیه اعلام شده است، امروز آخرین روز دریافت شکایات‌ است و پس از بررسی آنها، نتایج نهائی بررسی‌ها در پنجم خردادماه اعلام خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با ارائه گزارشی اجمالی از آمار و ترکیب افرادی که به عنوان داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرده‌اند، گفت: 476 نفر به عنوان داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری دهم ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد حدود یک چهارم آنها دارای محکومیت‌های مختلف و 50 نفر آنان نیز دارای سابقه رد صلاحیت میباشند. همچنین حدود 50 درصد افراد ثبت نام کننده نیز دارای تحصیلات ابتدائی تا فوق‌دیپلم میباشند.
دکتر کدخدائی درباره زمان بندی و روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شورای نگهبان طبق ماده 56 و تبصره آن، موظف است ظرف مدت 5 روز به بررسی صلاحیت داوطلبان بپردازد و چنانچه این مدت کافی نبود می تواند این مدت را 5 روز دیگر تمدید کند.
وی یادآور شد: بر اساس زمان بندی تعیین شده، نتایج بررسی‌ها در نهایت 30 اردیبهشت‌ماه به وزارت کشور اعلام خواهد شد. بر اساس قانون انتخابات، برای تبلیغات نامزدها هم فرصتی 20 روزه یعنی از اول تا 20 خردادماه تعیین شده است.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه شکایت و بررسی شکایات داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفت: برای این مساله در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری برخلاف انتخابات مجلس، سیری تعیین نشده است. اما شورای نگهبان تمهیداتی برای بررسی شکایت‌ها در نظر گرفته است.
سخنگوی شورای نگهبان درباره تبلیغات زودهنگام برخی از داوطلبان نیز تصریح کرد: قانونگذار زمان و نوع تبلیغات را مشخص کرده و انجام تبلیغات خارج از آن ممنوع است.
وی افزود: الان شاهد تبلیغات بسیاری از افراد با اشکال مختلف هستیم. کیفیت تبلیغات کنونی خارج از چهارچوب قانون انتخابات و ممنوع است و امیدواریم مراجع ذیربط با تبلیغاتی که مغایر با روح قانون انتخابات است برخورد کنند.
دکتر کدخدائی در پاسخ به پرسشی درباره علت کاهش تعداد ثبت نام کنندگان برای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم نسبت به گذشته نیز گفت: این رویکرد خوبی در این دوره است که کسانی که خود را برای منصبی صالح نمی دانند وارد تبلیغات رسانه‌ای نمی‌شوند. البته برای انتخابات ریاست‌جمهوری نیازمند قانون جامعی هستیم تا بر اساس آن تنها کسانی که دارای صلاحیت بالقوه هستند نامزد شوند و خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند.
سخنگوی شورای نگهبان رد صلاحیت افرادی که دارای محکومیت قضائی هستند را امری بدیهی دانست و گفت: شورای نگهبان پرونده داوطلبان را به طور دقیق و جامع بررسی خواهد کرد.
دکتر کدخدائی در پاسخ به سوالی درباره ورود نظامیان به انتخابات نیز گفت: قانون مقرر کرده است که ورود نیروهای نظامی و انتظامی در انتخابات ممنوع است. تعیین مصادیق نظامی بودن یا غیر نظامی بودن با شورای نگهبان نیست و باید مراجع تخصصی و کارشناسی مربوطه در این خصوص نظر بدهند.
وی درباره برخی شایعات منتشر شده در خصوص تذکر شورای نگهبان به رویکرد تبلیغاتی صدا و سیما و یا برخی از نامزدها، نیز گفت: چون در فصل انتخابات هستیم، این گونه شایعات منتشر می‌شود و ما از رسانه‌ها انتظار داریم، شایعات را خبر تلقی نکنند و پیش از انتشار آن به بررسی صحت خبر بپردازند چرا که انتشار اخبار نادرست، اعتبار رسانه‌ها را زیر سوال می‌برد و ما راضی نیستیم اعتبار خوب رسانه‌ها زیر سوال برود.
سخنگوی شورای نگهبان درباره انتشار پیامک‌هایی علیه برخی نامزدها نیز گفت: ما هم از این شایعات مطلع هستیم. ولی شورای نگهبان در مقام اجرا نیست و مقامات مسئول اجرائی باید برای برخورد با این موارد اقدامات لازم را انجام دهند.
یکی از خبرنگاران با اشاره به تمدید مهلت بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، پرسید آیا فرصت تبلیغات نامزدها، کاهش نمی‌یابد؟ دکتر کدخدائی گفت: فرصت تبلیغات 20 روز است و زمان بندی انتخابات به گونه‌ای تنظیم شده تا با افزایش مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان از 5 روز به 10 روز از فرصت تبلیغات نامزدها کم نشود.
وی یادآور شد: اعضای شورای نگهبان با علم به سوابق نامزدها نظر می‌دهند و ممکن است افرادی نامزد شده باشند وحتی از مشاهیر باشند ولی ما هیچ‌گونه سابقه‌ای از آنها نداشته باشیم و باید تحقیق و بررسی لازم صورت بگیرد چرا که اعضای شورای نگهبان بدون بررسی سوابق نامزدها اظهار نظر نمی‌کنند.
سخنگوی شورای نگهبان درباره حضور زنان در انتخابات نیز گفت: در این دوره حضور زنان به عنوان داوطلب انتخابات نسبت به دوره قبل کاهش یافت. در انتخابات دوره نهم، 9/9 درصد داوطلبانی که ثبت نام کرده بودند از خانم‌ها بودند ولی در این دوره 4/8 درصد از خانم‌ها هستند.
یکی از خبرنگاران پرسید آیا ممکن است در این دوره هم مانند دوره قبل شاهد حضور برخی از نامزدها با حکم حکومتی باشیم؟ وی پاسخ داد: حکم حکومتی از اختیارات رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی است و هر وقت مصلحت دیدند حکم حکومتی می‌دهند. شورای نگهبان فعالیت قانونی خود را انجام می دهد و اگر معظم له به شورای نگهبان حکم حکومتی بدهند شورا به آن عمل خواهد کرد.
وی درپاسخ به پرسشی در خصوص ابراز نگرانی‌های زودهنگام برخی افراد درباره سلامت انتخابات نیز گفت: امیدواریم، با حسن اجرای قانون، ابطال آراء در این دوره به صفر برسد. شورای نگهبان نیز با بی‌طرفی کامل و حضور ناظران آموزش دیده و دقت ‌های لازم، سلامت انتخابات را تضمین می‌کند.در ضمن، نامزدها نیز میتوانند در پای صندوق های رای، نماینده داشته باشند.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد با تلاش رسانه‌ها و گروههای سیاسی شاهد حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای باشیم.
خبرنگاری با اشاره به جمعیت 70 میلیونی کشور پرسید آیا تعداد اندک داوطلبان با این جمعیت تناسب دارد؟ دکتر کدخدائی گفت: قیاس جمعیت کشور با تعداد داوطلبان، قیاس مع‌الفارق است. در انتخابات کشورهای بسیار پر جمعیت‌تر از ایران تعداد نامزدها از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کند. اگر قیاس شما را بپذیریم در انتخابات چین یا آمریکا باید ده‌ها برابر نامزد شوند!
یکی از خبرنگاران با اشاره به شرط مسلمان بودن در قانون اساسی برای ریاست‌جمهوری گفت: چرا قانون اساسی برای حضور داوطلبان اقلیت‌های دینی در انتخابات ریاست‌جمهوری محدودیت ایجاد کرده است؟
سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان موظف به رعایت شرایط موجود در قانون اساسی و قانون انتخابات است و ما هم الزاما باید تابع قوانین موجود باشیم. هر وقت قانون تغییر کرد ما همان را لحاظ می‌کنیم.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات