کد خبر: ۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۶- 11 April 2009
دکتر کدخدایی:

هیات نظارت بر انتخابات برای ایرانیان مقیم خارج از کشور تشکیل شد

دکتر کدخدائی سخنگوی شورای نگهبان از تشکیل هیات نظارت بر انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری برای ایرانیان مقیم خارج از کشور خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، وی صبح امروز در نخستین نشست خود با خبرنگاران رسانه‌ها در سال جدید، ضمن تبریک سال نو، به تشریح آخرین مصوبات و طرح‌ها و لوایح بررسی شده در شورای نگهبان پرداخت.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های شورای نگهبان طی سال گذشته، گفت: در سال گذشته مجموعا 135 مصوبه اعم از طرح و لایحه از سوی مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان رسید که از این تعداد، 110 مورد لایحه و 25 مورد طرح بود.
وی تصریح کرد: شورای نگهبان پس از بررسی این مصوبات، بیش از 50 درصد آنها را فاقد مغایرت با شرع مقدس و قانون اساسی تشخیص داد. تعدادی از آنها هم دارای ایراداتی بود که پس از اعلام به مجلس شورای اسلامی، ایرادات آنها رفع شد و در نهایت شورای نگهبان آنها را دارای مغایرت با شرع و قانون اساسی تشخیص نداد؛ بقیه این مصوبات نیز پس ارجاع به مجلس، در دست اصلاح هستند.
دکترکدخدایی یادآور شد: همچنین 12 مورد اساسنامه از سوی دولت به شورای نگهبان ارسال شد که 10 مورد آن فاقد ایراد تشخیص داده شد. یک مورد آن دارای ایراد بود و یک مورد آن هم در دست بررسی است.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به نامه‌های ارسالی از سوی دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: چنانکه استحضار دارید اگر فردی یکی از اقدامات دستگاه‌های اجرائی را مغایر با شرع بداند می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند و این دیوان از فقهای شورای نگهبان در این خصوص درخواست اظهار نظر می‌کند.
وی ادامه داد: طی سال گذشته 29 مورد نامه از دیوان عدالت اداری دریافت شد که شورای نگهبان 21 مورد از آنها را خلاف شرع تشخیص نداد. دو مورد مغایر با شرع تشخیص داده شد، سه مورد دارای نقص مدرک بود و سه مورد هم در دست بررسی است.
دکتر کدخدائی در ادامه به تمهیدات شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات آتی اشاره کرد و گفت: از آنجائی که طبق، قانون در انتخابات ریاست‌جمهوری، ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز می توانند شرکت ‌کنند، پس از تشکیل هیات‌های نظارت استانی و شهرستانی، هیات نظارت بر انتخابات برای ایرانیان مقیم خارج از کشور هم تشکیل و احکام اعضای آن صادر شد.
وی با اشاره به اقدامات وزارت کشور برای برگزاری بخش‌هائی از انتخابات به صورت رایانه‌ای گفت: پس از بررسی‌های گروه‌های کارشناسی شورای نگهبان و وزارت کشور، مقرر شد سه مرحله از انتخابات یعنی "ثبت نام نامزدها"، "ثبت کد ملی" و "تجمیع آرا" به صورت رایانه‌ای برگزار شود. این موضوع در جلسه چهارشنبه اخیر شورای نگهبان هم بررسی و مورد تصویب اعضا قرار گرفت.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: در انتخابات آینده 46 میلیون و 200 هزار نفر واجد شرایط رای دادن خواهند بود.
دکتر کدخدائی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در چند حوزه انتخابیه گفت: کار ثبت نام نامزدهای این دو انتخابات نیز در حال انجام است.
وی افزود: پس از ارسال اسامی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، بررسی صلاحیت نامزدها طی 30 روز یعنی از 23 فروردین تا 21 اردیبشهت انجام خواهد شد. اگر اجتهاد برخی از نامزدها مشخص نباشد برای آنها آزمون برگزار می‌شود.
وی افزود: پس از اعلام اسامی نامزدهای مجلس خبرگان رهبری در 21 اردیبهشت ماه، نامزدها به مدت سه روز فرصت اعتراض خواهند داشت. سپس از 24 اردیبهشت تا 26 اردیبهشت شورای نگهبان به بررسی اعتراض‌ها خواهد پرداخت. اگر مجددا افرادی اعتراض داشته باشند شورای نگهبان از 27 اردیبهشت تا 5 خرداد نیز به مدت ده‌روز به بررسی اعتراض‌های جدید خواهد پرداخت و در نهایت در 5 خردادماه اسامی نامزدهای نهائی انتخابات مجلس خبرگان رهبری در دو حوزه انتخابیه استان‌های تهران و گلستان اعلام خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به روند برگزاری انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی در چند حوزه انتخابیه نیز گفت: پس از بررسی اولیه و اعلام نظر هیات‌های اجرائی در خصوص صلاحیت نامزدها، داوطلبان از 2 اردیبهشت تا 5 اردیبهشت ماه فرصت‌ خواهند داشت به هیات‌های نظارت شهرستان‌ها اعتراض کنند. هیات‌های نظارت شهرستان‌ها نیز از 6 اردیبهشت تا 12 اردیبهشت‌ماه فرصت خواهند داشت به اعتراض‌های داوطلبان رسیدگی کنند.
وی افزود: سپس اگر داوطلبانی بازهم نسبت به نظر هیات‌های نظارت شهرستانی اعتراض داشته باشند می‌توانند به هیات‌های نظارت استانی شکایت کنند و شکایت آنها از 13 اردیبهشت تا اول خرداد ماه بررسی خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به روند بررسی شکایت داوطلبان در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: اسامی داوطلبان نهائی این انتخابات نیز در 12 خردادماه اعلام خواهد شد.
یکی از خبرنگاران درباره روند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سوال کرد و سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ گفت: از 20 تا 24 اردیبهشت ماه کار بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری انجام خواهد گرفت. پس از دریافت شکایت‌ها مجددا شورای نگهبان به مدت 5 روز طی روزهای 25 تا 29 اردیبهشت‌ماه فرصت بررسی مجدد خواهد داشت و در نهایت 30 اردیبهشت‌ماه اسامی نامزدهای انتخابات ریاست‌‌جمهوری اعلام خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره نظارت نمایندگان نامزدها بر روند رای‌گیری گفت: در همه ادوار نظارت نمایندگان نامزدها بر صندوق‌های رای وجود داشته و قانون انتخابات تعداد نمایندگانی که نامزدها می‌توانند در شعب اخذ رای داشته باشند را بر حسب جمعیت هر منطقه معین کرده است.
وی یادآور شد: این نمایندگان باید نماینده شخص داوطلب باشند و نه نماینده احزاب و گروه‌ها.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تبلیغات زودهنگام برخی از نامزدها نیز گفت: تبلیغات رسمی برای نامزدها پیش از موعد مقرر، با قانون انتخابات مغایرت دارد اما فعالیت های حاشیه‌ای نامزدهای احتمالی مانعی ندارد.
دکتر کدخدایی تصریح کرد: تبلیغات رسمی مصداق روشنی دارد و سفرها و سخنرانی‌های نامزدهای احتمالی در حالی که هنوز ثبت نامی از نامزدها صورت نگرفته است، در چهارچوب تبلیغات رسمی نمی‌گنجد؛ چون هنوز احتمال ثبت نام کردن یا ثبت نام نکردن فرد وجود دارد و ممکن است اساسا فرد از نامزدی منصرف شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «آیا پوشش اخبار مربوط به دولت، مصداق تبلیغات انتخاباتی نیست؟» گفت: فعالیت‌های معمول مقامات مسئول در قانون منع نشده است و رویه 30 سال گذشته نیز چنین نبوده است که اخبار اقدامات یک مسئول که ممکن است برای انتخابات بعدی مجلس یا ریاست‌جمهوری نامزد شود، پوشش داده نشود. هم نمایندگانی که ممکن است برای دوره بعد نامزد شوند و هم رئیس‌جمهور اقدامات معمولی انجام می‌دهند که انعکاس عمومی می‌یابد و این امر در راستای پوشش اخبار جاری کشور است. بنابراین نه قانون چنین منعی ایجاد کرده و نه رویه 30 سال گذشته این طور بوده است که اخبار این فعالیت‌ها و اقدامات منعکس نگردد.
وی درباره برخی ادعاها درخصوص جانبداری شورای نگهبان از نامزدی خاص نیز گفت: شورای نگهبان همواره تاکید کرده است که اصل بی‌طرفی را رعایت می‌کند و با رعایت قانون و پرهیز از جانبداری بر انتخابات نظارت خواهد کرد.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: همان طور که در اطلاعیه مفصل اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان نیز تشریح شده است، سخنرانی حضرت آیت‌الله جنتی در بوشهر به هیچ وجه طرفداری از شخص خاصی نبود و ایشان از روند فعالیتی که طی سی سال گذشته وجود داشته سخن گفته‌اند و بر اجرای عدالت تاکید کرده‌اند. ان‌شاء الله به زودی متن کامل این سخنرانی هم منتشر خواهد شد.
وی درباره پیشنهاد تشکیل کمیته صیانت از آرا از سوی برخی از افراد نیز گفت: تشکیل هر نهادی نیازمند قانون است و از آنجائی که قانونی در این خصوص وجود ندارد، تاسیس چنین نهادی غیرقانونی است.
وی افزود: اظهار نظر صریح درباره انتخابات در گذشته و حتی ابطال انتخابات برخی از حوزه‌های انتخابیه نشان می‌دهد که شورای نگهبان تاکنون به خوبی به وظیفه خود عمل کرده و اطمینان می‌دهد که در آینده نیز انتخابات سالمی برگزار خواهد شد. بنابراین نیازی به ابراز نگرانی در خصوص سلامت انتخابات نیست.
دکتر کدخدائی پیرامون نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدها نیز گفت: زمان بررسی صلاحیت‌ها طبق جدول زمان‌بندی انتخابات، مشخص است و شورای نگهبان قبل از ثبت نام نامزدها و بررسی صلاحیت آنها، در این خصوص اظهار نظری نمی‌کند.
یکی از خبرنگاران درباره اعلام نامزدی دو تن از بانوان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سوال کرد که وی پاسخ داد: رویه شورای نگهبان تغییری نکرده و منعی برای ثبت نام نامزدها وجود ندارد. همه شهروندانی که در خود توان نامزدی را می‌بینند، حق ثبت نام دارند و شورای نگهبان در خصوص آنها پیش داوری نمی‌کند بلکه پس از بررسی و در زمان معین در خصوص صلاحیت آنها اظهار نظر می‌کند.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که با تلاش نامزدها برای برگزاری انتخاباتی پرشور، شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات باشیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پایان از نامزدها و هواداران آنها خواست با توجه به شعار امسال یعنی "اصلاح الگوی مصرف"، سعی کنند روش‌های تبلیغاتی مناسبی را اتخاذ کنند و از هزینه های غیر ضروری در امر انتخابات و تبلیغات خود پرهیز کنند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد

ما از مردم غزه تا نابودی رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند