کد خبر: ۱۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۱- 09 April 2009
اطلاعیه اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان

در پاسخ به برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای پیرامون انتخابات

در پی برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای پیرامون انتخابات، اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان اطلاعیه‌ای منتشر ساخت.

متن این اطلاعیه به شرح زیر می‌باشد: 

بسمه تعالی

با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، برخی از گروه‌های سیاسی، رسانه‌ها، کاندیداهای احتمالی و هواداران آنها از روی ناآگاهی و یا با هدف تلاش برای جلب توجه افکار عمومی، مواضعی را له یا علیه برخی نهادها و ارکان نظام اتخاذ می‌کنند که نتیجه‌ای جز به طمع انداختن دشمنان و بدخواهان انقلاب و مردم را به دنبال نخواهد داشت.
متاسفانه در روزهای اخیر به بهانه سخنان اخیر آیت‌ا... جنتی دبیر محترم شورای نگهبان در جمع مردم در حوزه علمیه بوشهر، مجددا مطالبی پیرامون انتخابات از سوی برخی افراد مطرح شده است که ذکر توضیحات زیر ضروری به‌نظر می‌رسد: 

الف) با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات، سخن گفتن با هدف تلاش برای جلب توجه افکار عمومی نباید موجبات تخریب برخی نهادها و ارکان نظام را فراهم کند و دشمنان و بدخواهان انقلاب و مردم مسلمان کشورمان را به طمع وادارد. 

ب) همانگونه که مقام معظم رهبری در سخنان نوروزی خویش در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) فرمودند، حمایت از خدمتگذاران در کشور وظیفه‌ای همگانی بوده و مربوط به اعلام موضع انتخاباتی نیست.
ایشان می‌فرمایند: «من می‌گویم باید منصف باشیم. رفتارها را نگاه کنیم؛ این ربطی به انتخابات ندارد، بحث انصاف و بی‏انصافی است. حمایت کردن از خدمتگزاران در کشور، وظیفه‏ای است که هم من دارم، هم همه دارند؛ این مربوط به اعلام موضع انتخاباتی نیست. بنده از هر حرکت خوبی، از هر اقدام خوبی، از هر پیشرفتی، از هر خدمتی به مردم، از هر دلجوئی‏ای از محرومین، از هر ایستادگی‏ای در مقابل ظلم و استکبار استقبال می‌کنم و از آن کسی که این کار را کرده است، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.» 

ج) با رجوع به متن سخنان آیت‌ا... جنتی دبیر محترم شورای نگهبان -که متاسفانه از سوی برخی نشریات به صورت ناقص مورد استفاده قرارگرفته- بیان خدمات دولت‌های پس از انقلاب که همه در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی تلاش نموده‌اند را نمی‌توان به منزله جانبداری از «فرد خاص» یا «نامزدی خاص» تلقی نمود.
ایشان بیان داشته است: « ... دو سه سال اخیر یک وضع جدیدی پیش آمد که سابقه نداشت و آن، رسیدگی فوق‌العاده و بیش از پیش به مردم؛ سرزدن به شهرستان‌ها و احترام قائل شدن برای مردم محروم و قشر مستضعف؛ و همان‌هائی که انقلاب را آنها با رهبری امام(ره) به وجود آوردند و حمایت کردند و دفاع کردند؛ همان قشر فراموش شده تاریخ، و همان‌هائی که امام بزرگوار می فرمودند؛ این انقلاب مال مستضعفین است. انقلاب پابرهنه‌هاست. در این دو سه سال اخیر به این‌ها بهای بیشتری داده شد و این‌ها فهمیدند که مورد عنایت مسئولین نظام هستند و نظام برای اینها ارزش قائل است و به مشکلات این‌ها می‌پردازد و تا جائی که می تواند مشکلاتشان را حل می‌کند. و یک دولت پرکار و پرتلاشی که ما سابقه این‌جوری نداشته‌ایم به وجود آمد که زبانزد خاص و عام شد. تلاش و کوشش در حد اعلا...، مبارزه با فساد در حد توان و در حد قدرت. مساله اجرای عدالت، هم در شعار و هم در عمل، تحقق پیدا کرد در حد امکانات و اجمالا یک وضع جدیدی به وجود آمده. این حالت اگر تداوم پیدا بکند می‌تواند واقعاً نظام را به آن هدف اصلی خودش نزدیک بکند.» 

د) آیت‌الله جنتی بلافاصله پس از این جملات تصریح کرده‌اند که «در این سی سال» دولتها زحمت زیادی کشیده اند و باید در آینده بیش از گذشته تلاش شود: «در عین این که در این سی سال، کار خیلی شده و اجر همه با خدا، و باید واقعا ما تقدیر کنیم از همه کسانی که در این راه زحمت کشیده‌اند و کار کرده‌اند ولی تا مقصد نهائی، فاصله بسیار زیادی هست. خب این فاصله باید کم شود، به تدریج کم بشود...» 

ه) دبیر محترم شورای نگهبان همانند گذشته در این سخنرانی هم تاکید کردند که بر اساس وظیفه‌ای که قانون اساسی بر عهده‌ شورای نگهبان نهاده است، این شورا تمام تلاش خود را برای تضمین سلامت انتخابات به کار خواهد بست و به مردم کشورمان اطمینان می‌دهد از تک تک آرای آنان صیانت خواهد کرد.
ایشان در این باره می‌گوید: «...ما تاکید می‌کنیم که ناظرین ما باید واقعا پایبند به مسائل دینی شان باشند، تعهد جدی داشته باشند، وجاهت مردمی داشته باشند. همین قدر که مردم بدانند اینها نظارتی‌اند خیالشان راحت باشد. دیگر وسوسه‌های شیاطین در مردم اثر نکند. همین شیاطینی که دارند مرتب از مدتها شروع کردند به انتقاد کردن. مقام معظم رهبری هم در سخنرانی مشهدشان اشاره کردند که چون تا حدود زیادی می‌دانند که آن خواسته‌های آنها عملی نمی‌شود، مردم آنها را قبول ندارند و خودبخود جریان آنها به طرف دیگر می رود، وسوسه می‌کنند در سلامت انتخابات، مناقشه. جلوجلو از مدتها قبل، از شاید بیش از شش ماه قبل، این کار شروع شده و آن هم از زبان بعضی کسانی که ازشان انتظار نیست. قبلا هم این حرفها بوده ولی الان یک مقداری بیشتر شده. باید شورای نگهبان کاری بکند و تا حالا هم بحمدالله این موفقیت را داشته، که مردم اعتمادشان به شورای نگهبان باشد.» 

و) بدیهی است که همه افراد نسبت به مسائل سیاسی و نامزدهای انتخاباتی نظری خاص دارند، اما چنانکه حضرت آیت‌الله جنتی در این سخنرانی هم تاکید کرده‌اند، مسئولان برگزاری انتخابات و ناظران نباید نظر خود را در روند اجرا و نظارت، دخالت دهند.
دبیر شورای نگهبان در این خصوص یادآور می‌شود: « امکان ندارد کسی نظری نداشته باشد... ولی نباید نظر خودش را در اجرا اعمال کند....بی طرف به معنی اینکه در انجام وظیفه خودش طرفداری از کسی نکند.» 

ز) آیت‌الله جنتی بر خلاف برداشت نادرست برخی از افراد، تصریح می‌کند که ناظران باید با دقت برای حفظ آرای مردم تلاش کنند و از آنجائی که مجری انتخابات، بخشی از دولت است باید ناظران اهتمام جدی برای انجام وظیفه قانونی خود داشته باشند. 
ایشان تصریح می‌کند: «مجری انتخابات، دولت است و وزارت کشور است. ولی این ناظر است که باید بر کار وزارت کشور هم نظارت کند. هم بر کار رأی‌دهندگان سر صندوق نظارت بکند و هم بر کار وزارت کشور نظارت بکند. اصلا هنری که قانون اساسی کرد همین بود که در عین اینکه اجرای انتخابات را به عهده وزارت کشور گذاشت ولی چون وزارت کشور یک عضوی از دولت است، اگر بنا باشد تمام این اختیارات دست وزارت کشور باشد، ممکن است دولت به وسیله وزارت کشور، آراء را به نفع خودش تمام کند و آنها دخالت بکنند در آراء . قانون اساسی، شورای‌نگهبان را گذاشته تا وابستگی به هیچ رکنی از ارکان جمهوری اسلامی نداشته باشد و تحت نفوذ جایی نباشد.... این استقلالی که شورای‌نگهبان دارد، این برای همین است که هیچ کسی درش نفوذ نکند که آراء را این جوری بکن یا آون‌جوری بکن، این‌جا را باطل بکن، آنجا را تائید بکن.» 

ح) متاسفانه موضع‌گیری این افراد بر مبنای برداشتی ناقص از سخنان دبیر محترم شورای نگهبان اتخاذ شده و دشمنان انقلاب اسلامی و مردم کشورمان را به تلاش برای تضعیف این نهاد مقدس تشویق کرده است. در حالی که این موضع‌گیری‌ برخلاف نص صریح بیانات راهبردی رهبر معظم انقلاب در نوروز امسال است که فرمودند:
«مبادا نامزدها در اثنای فعالیت‌های انتخاباتی خودشان جوری رفتار کنند و حرفی بزنند که دشمن را به طمع بیندازند. رقابت‌ها را منصفانه کنند، حرف‌ها را منصفانه کنند، از جاده انصاف خارج نشوند ... انتخابات به فضل الهی و به حول و قوه الهی انتخابات سالمی است. من می‏بینم بعضی‏ها در انتخاباتی که دو سه ماه دیگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع کرده‏اند به خدشه کردن. این چه منطقی است؟ این چه فکری است؟ این چه انصافی است؟» 

ط) یکی از اهداف دشمنان انقلاب تخریب شخصیت‌های خدوم نظام اسلامی است که همواره مورد تایید حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بوده‌اند. با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری و گرم شدن بازار تبلیغاتی کاندیداهای احتمالی انتخاباتی، از همه فعالان سیاسی، نامزدهای انتخاباتی و احزاب، گروه‌ها و رسانه‌های هوادار آنان انتظار می‌رود مراقب گفتار و نوشتار خود باشند تا خدای ناکرده موضع‌گیری آنان موجب سوءاستفاده دشمنان انقلاب درجهت تخریب نهادمقدس شورای نگهبان و شخصیت‌های انقلابی قرار نگیرد. 

از خداوند متعال برای همه آحاد جامعه اسلامی، توفیق روزافزون در انجام وظایف قانونی مسالت داریم. 

والسلام علیکم و رحمه‌ا...

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است