کد خبر: ۱۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۶- 11 March 2009
آیت‌الله محمد ‌مؤمن:

تغییر کلیات در نوآوری فقهی امکانپذیر نیست

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: در نوآوری فقهی نباید کلیات تغییر کند، آنچه تغییر می‌کند موضوع مورد نظر است.

 آیت‌الله محمد مومن در همایش تحول و نوآوری در فقه که در جامعه‌العلوم قم برگزار شد، اظهار داشت: اگر قرار باشد حکومت‌های تکه پاره، برای کشور ایران مرز مشخص کنند و حکومت اسرائیل آنجا عمل کند، باید بدانند اسلام تمام این مرزها را از بین برده است.
وی افزود: همه مسلمان‌ها باید زیر‌نظر ولی‌امر واحد که پیامبر (ص) یا امام (ع) است باشند و در مثل زمان ما فقیه عادل، مدیر و مدبر زمام امور را در دست می‌گیرد.
نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: همه می‌دانند احکام اسلام اختصاص به زمان خاصی ندارد و زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده حکم اسلامی در یک موضوع است و اگر مطلبی در گذشته یک حکمی داشت، الان به خاطر تغییر وضعیت که در جهان پیش آمده حکم دیگری پیدا کرده و تغییر می‌کند.
عضو شورای عالی حوزه با اشاره به سخنان حضرت امام (ره) خاطرنشان کرد: هر کشوری که ارتباط با او به ضرر اسلام نباشد، ‌ارتباط با او جایز است و هر کشوری که به ضرر اسلام باشد ارتباط با او جایز نخواهد بود.
وی گفت: احکام اسلامی کلی است و موضوعش از اول مشخص است و حکم کلی اسلام که مفاد ادله فقیه و سبک اجتهاد جواهری را اقتضا می‌کند تغییر نکرده و آن چه تغییر می‌کند موضوع است.
وی با بیان اینکه حکومت، فلسفه عملی احکام اسلام است، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام (ص) به دستور خداوند حضرت امیر (ع) را به عنوان ولی امر بعد از خود قرار داد، اما متاسفانه بدخواهان نگذاشتند احکام اسلامی تحقق پیدا کند.
آیت‌الله مومن اظهار داشت: اگر اجازه می‌‌دادند حضرت علی (ع) دستورات احکام خدا را بیان و اجرا می‌کرد همه مردم از احکام اسلام آگاهی پیدا می‌کردند و با اصول اسلام و آنچه در مذهب ما است، آشنا می‌شدند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله نوآوری در فقه اشاره و خاطرنشان کرد: نوآوری در فقه به شرطی می‌تواند انجام شود که مبتنی بر طریق صحیح فقه جواهری باشد.
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: در نوآوری فقهی نباید کلیات تغییر کند، آنچه تغییر می‌کند موضوع است و در طول زمان به واسطه اختلاف خصوصیاتی که پیش می‌آید، عوض می‌شود.
وی اضافه کرد: از نظر شرعی نوآوری به معنای تغییر کلی احکام فقه امکان‌پذیر نیست، اما نوآوری در مسایلی که در اسلام بوده و به آن توجه نشده و یا مسئله جدیدتری که در موضوعات نو پیش آمده می‌تواند مورد بحث قرار گیرد که حوزه در این مسایل به حد لازم بحث و فکر نکرده است. 

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد