کد خبر: ۱۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۲- 28 October 2025
توسط دکتر علی بهادری در مدرسه تحلیلی حقوق و جنگ صورت گرفت:

بررسی تطبیقی حکمرانی در وضعیت اضطراری و جنگی

دکتر علی بهادری در نشست علمی پژوهشکده شورای نگهبان با عنوان «مدرسه تحلیلی حقوق و جنگ» به جایگاه حقوق در شرایط عادی و فوق‌العاده و ضرورت قانون‌گذاری متناسب با تحولات جهانی پرداخت.

بررسی تطبیقی حکمرانی در وضعیت اضطراری و جنگی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از مرکز رسانه پژوهشکده شورای نگهبان، دکتر علی بهادری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس سخنان خود در این نشست را با نقد وضعیت کنونی جامعه حقوقی کشور آغاز کرد و گفت: رشته حقوق در ذات خود وظیفه دارد سازوکار‌های حکمرانی و تنظیم روابط اجتماعی را به گونه‌ای طراحی کند که پاسخگوی نیاز‌های روز باشد، اما در ایران این رشته اغلب رویکردی پیرو و منفعل داشته و از تحولات جهانی عقب مانده است.

وی با اشاره به ورود فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی، تصریح کرد: در شرایطی که در جهان، حقوق به سرعت وارد حوزه‌های جدید می‌شود و برای اثرات اجتماعی و حقوقی فناوری‌های نو قاعده‌گذاری می‌کند، جامعه حقوقی ایران فاقد طرح و برنامه متناسب است.

بهادری با تأکید بر اینکه حاکمیت قانون نباید محدود به شرایط عادی باشد، اظهار داشت: امروز در اغلب کشور‌های دنیا، برای شرایط بحرانی و اضطراری نیز قوانین مشخصی پیش‌بینی شده است، در حالی که در ایران چنین چارچوب جامعی وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس وضعیت‌های غیرعادی را در سه دسته کلان بحران‌ها همچون سیل و زلزله؛ وضعیت جنگی و وضعیت اضطراری یا فوق‌العاده تقسیم‌بندی کرد و گفت در ایران برای دسته‌اول قانون مدیریت بحران پیش‌بینی شده است، در وضعیت جنگی ارتش و نیرو‌های مسلح محور اداره کشور قرار می‌گیرند و نسبت به وضعیت اضطراری یا فوق‌العاده، فاقد نظام حقوقی جامع هستیم و معمولاً با تصمیمات موردی نهادهایی، چون شورای عالی امنیت ملی مدیریت می‌شود.

وی در ادامه به پیامد‌های فقدان قانون در شرایط اضطراری پرداخت و افزود: نبود قانون مدون برای وضعیت‌های اضطراری موجب می‌شود تصمیمات فردی جایگزین حاکمیت قانون شود و این شرایط بسیار خطرناک است و تجربه تاریخی نشان داده که می‌تواند زمینه‌ساز استبداد و سوء‌استفاده از قدرت شود که نمونه آن جمهوری وایمار در آلمان است که به دلیل اعطای اختیارات گسترده و غیرمشخص به رئیس‌جمهور، نهایتاً بستری برای ظهور دیکتاتوری هیتلر فراهم شد.

بهادری در ادامه قانون‌مداری، ضرورت، موقتی بودن، تناسب و نظارت پذیری را پنج اصل بنیادین را برای قانون‌گذاری در حوزه شرایط خاص برشمرد و سپس به مقایسه تجربه کشور‌های دیگر و وضعیت ایران در این زمینه پرداخت و گفت: به عنوان نمونه، ایالات متحده از دهه ۱۹۷۰ تاکنون وضعیت فوق‌العاده علیه ایران را به طور مستمر تمدید کرده و با استفاده از این چارچوب، مجموعه‌ای از تصمیمات سیاسی و اقتصادی اتخاذ کرده است. همچنین در کشورهایی، چون فرانسه و آلمان، چارچوب‌های حقوقی دقیقی برای شرایط اضطراری در قانون اساسی و قوانین عادی وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت در پایان بر ضرورت طراحی و تصویب یک قانون جامع مدیریت شرایط اضطراری تأکید کرد که بتواند ضمن حفظ اصل حاکمیت قانون، امکان واکنش سریع و مؤثر در شرایط فوق‌العاده را فراهم آورد، زیرا بدون چنین چارچوبی، کشور در معرض دو خطر قرار می‌گیرد؛ نخست سوء‌استفاده احتمالی از قدرت در غیاب قواعد روشن، و دوم، ناکارآمدی نظام حکمرانی در مواجهه با بحران‌ها.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۱۴ آبان ۱۴۰۴

آیت‌الله جنتی: انقلاب اسلامی، تجلی حقیقت‌طلبی مکتب فاطمی در ملت ایران است/ تسخیر لانه جاسوسی، هیمنه آمریکا را در هم شکست

گزارش تصویری دیدار سخنگوی شورای نگهبان با خانواده شهیده ناظر «الهه‌سادات میرشفیعیان»

گرامیداشت ۲۵ سال خدمت انتخاباتی شهیده «الهه‌سادات میرشفیعیان» در شب شهادت حضرت زهرا (س)؛ بانویی که دغدغه‌اش دین و وطن بود/ سخنگوی شورای نگهبان: خون شهدا پرده از ریاکاری غرب برداشت

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان: آمریکا مظهر استکبار و حامی جنایت صهیونیست‌هاست/ جوانان امروز ادامه‌دهنده مسیر استقلال‌طلبی و مقابله با ظلم هستند

کتاب «آشنایی با حقوق اساسی ایران» به زبان عربی و فرانسه منتشر شد

ضرورت قانون جامع جبران خسارت‌های ناشی از جنگ

هم صیانت از حقوق ملت وظیفه حقوقدان ایرانی است و هم صیانت از عرصه‌ای که تحقق و بسط این حقوق را ممکن ساخته است

دکتر پروین: مبنای تصمیم شورای نگهبان در بررسی مصوبات، «عدم مغایرت با شرع» است نه «انطباق» / تحقق سیاست‌های کلی قانون‌گذاری مستلزم قانون جامع و هماهنگ است

پربازدید ها

دکتر طحان‌نظیف: فرآیند بررسی مصوبات در شورای نگهبان یک فرایند کاملاً علمی و تخصصی است

دکتر مولابیگی: حدود ورود شورای نگهبان به نظرات کارشناسی و آثار اجرایی قوانین نیازمند تفکیک دقیق است/ ضرورت تولید ادبیات و محتوای فاخر برای حقوق اساسی

چهارمین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان برگزار می‌شود

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان: آمریکا مظهر استکبار و حامی جنایت صهیونیست‌هاست/ جوانان امروز ادامه‌دهنده مسیر استقلال‌طلبی و مقابله با ظلم هستند

دکتر پروین: مبنای تصمیم شورای نگهبان در بررسی مصوبات، «عدم مغایرت با شرع» است نه «انطباق» / تحقق سیاست‌های کلی قانون‌گذاری مستلزم قانون جامع و هماهنگ است

آیت‌الله جنتی: حضرت زینب (س) الگوی جاودان حضور عفیفانه و متعهدانه زنان در جامعه اسلامی است/ نهاد‌های فرهنگی برای معرفی جامع این شخصیت برنامه‌ریزی داشته باشند

دیدار سخنگوی شورای نگهبان با خانواده شهیدان رشید/ پیام همدلی آیت‌الله جنتی: در غم و شادی شما شریکیم/ روایت همسر شهید رشید از فرمانده‌ای صادق؛ جایی که دیده شود را دوست نداشت

هم صیانت از حقوق ملت وظیفه حقوقدان ایرانی است و هم صیانت از عرصه‌ای که تحقق و بسط این حقوق را ممکن ساخته است

گرامیداشت ۲۵ سال خدمت انتخاباتی شهیده «الهه‌سادات میرشفیعیان» در شب شهادت حضرت زهرا (س)؛ بانویی که دغدغه‌اش دین و وطن بود/ سخنگوی شورای نگهبان: خون شهدا پرده از ریاکاری غرب برداشت

در تحلیل نظرات شورای نگهبان باید به زمینه و زمانه صدور نظرات توجه شود