کد خبر: ۱۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۵- 17 January 2009
دکتر کدخدایی:

اصلاح قانون انتخابات باید با دقت صورت گیرد

سخنگوی شورای نگهبان این شورا را یکی از مدافعین اصلاح قانون انتخابات دانست و گفت: شورا در جهت اصلاح قانون انتخابات پیشگام بوده و معتقد است هر چه سریع تر و با دقت باید این اصلاح صورت گیرد.

عباسعلی کدخدایی در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا، افزود: اینکه این اصلاح چگونه و توسط چه مرجعی صورت می‌گیرد، قابل تامل و بررسی است.
سخنگوی شورای نگهبان در عین حال گفت که این شورا با اصلاحات مقطعی و عجولانه موافق نیست زیرا این موضوع مصالح کشور را مورد خدشه قرار می‌دهد.
وی تصریح کرد: اگر اصلاحی صورت می‌گیرد باید نظرات کارشناسی همه کارشناسان در آن لحاظ شود. اینکه در قالب یک مصوبه یا طرحی دو فوریتی قانون انتخابات را اصلاح کنند موافق نیستیم.
کدخدایی تصریح کرد: از نمایندگان درخواست داریم که اگر قصد اصلاح قانون انتخابات را دارند دقیق تر و با تامل بیشتر به این کار بپردازند. قانون انتخابات قطعا باید تغییر کند اما باید شرایط خاصی در آن لحاظ شود که امیدواریم این کار در مراحل بعد صورت گیرد.
خبرنگاران از کدخدایی پرسیدند،شما تاکید کردید این موضوع که اصلاح قانون انتخابات توسط چه کسی و چه مرجعی باشد قابل تامل است ؟ بیشتر توضیح می دهید، یعنی مرجعی غیر از مجلس؟ کدخدایی در پاسخ به این سوال گفت: آنچه مسلم است بر اساس احکام اولیه قانون اساسی، مجلس تنها مرکز قانونگذاری است، بنابراین باید در مجلس به تصویب برسد، اما پیشنهادهای دیگری هم وجود دارد، هرچند که نمی‌خواهیم این پیشنهادها را تایید یا رد کنیم.
وی اضافه کرد: یکی از پیشنهادها این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام بتواند سیاست‌های کلی انتخابات را تصویب کند یعنی همان کاری که در مورد اصل ‪۴۴‬ صورت گرفت و مجلس پس از این سیاست‌های کلی، قانونگذاری کند.
از سخنگوی شورای نگهبان سوال شد که آیا مجمع وارد این قضیه شده است؟ او اظهار داشت: اخباری به گوش می‌رسد که مجمع تشخیص مصلحت نظام اقداماتی انجام داده است. اینکه در چه مرحله‌ای است، خبر ندارم.
کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام فی البداهه وارد قضیه شده است؟ گفت: قطعا مجمع نمی‌تواند فی البداهه وارد شود. طبق وظایفی که برای مجمع تعریف شده است یا باید موضوعی از طرف رهبر معظم انقلاب به آنها ارجاع شود و یا اینکه در مورد حل و فصل اختلافات مجلس و شورای نگهبان در مورد یک مصوبه، تصمیم بگیرد.
وی اضافه کرد: مساله‌ای را که درباره سیاست‌های کلی انتخابات گفتم در حقیقت با اصل ‪۴۴‬یک شبیه‌سازی کردم که از طرف رهبر معظم انقلاب به مجمع ارجاع شده بود.
از سخنگوی شورای نگهبان سوال شد که آیا موضوع سیاست‌های کلی انتخابات نیز توسط رهبر معظم انقلاب به مجمع ارجاع شده است؟ او در پاسخ گفت: به شکل اینکه یک معضل باشد، نه، اما مطلع هستم که در حد کارشناسی ارجاعاتی شده است و مجمع در حال کار روی آن است. یعنی در پی درخواست یکی از وزرای سابق و ارجاع رهبری، مجمع دارد کار کارشناسی می‌کند و به جمع بندی مشخص نرسیده است. 

تبلیغات زودهنگام انتخاباتی
کدخدایی یکی از مسایلی را که در قانون انتخابات به آن توجه نشده است، موضوع تبلیغات زودهنگام انتخاباتی عنوان کرد و گفت: در قانون انتخابات ریاست جمهوری و مجلس مهلت تبلیغات را دقیقا قبل از روز رای‌گیری اعلام کرده‌اند و تبلیغات تعریف مشخصی دارد.
وی در عین حال گفت: اینکه افراد اقداماتی انجام دهند که آثاری در زمان انتخابات داشته باشد در قانون فعلی صحبتی از آن نشده است و علاوه بر این احصاء آن هم دشوار است. به طور مثال اگر نماینده‌ای بخواهد به یک مسجد کمک کند تشخیص این مطلب که این اقدام تبلیغاتی است یا نه دشوار است.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبعا قوانین انتخابات شفاف نیست و ابهام دارد و اقدام در این خصوص نیز با دشواری مواجه می‌شود. 

آخر بهمن آخرین مهلت ارایه نرم افزار انتخابات
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه برگزاری انتخابات رایانه‌ای از الزامات و ضروریات است، گفت: باید به سمت برگزاری انتخابات رایانه ای حرکت کنیم و تا کنون نیز زمان را از دست داده ایم.
عباسعلی کدخدایی افزود: گر چه تلاش‌های خوبی از سوی وزارت کشور صورت گرفته است، اما ما نیز چنانچه برنامه‌ها را دریافت کنیم آماده نظارت بر انتخابات رایانه‌ای هستیم.
سخنگوی شورای نگهبان از تشکیل کمیته‌های کارشناسی بین شورای نگهبان و وزارت کشور درباره برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای خبر داد و گفت:
جلساتی در این خصوص با وزیر محترم کشور و معاون سیاسی این وزارتخانه داشته‌ایم اما هنوز برنامه و نرم افزار مشخصی را دریافت نکرده ایم.
وی گفت: هر مرحله که وزارت کشور آمادگی لازم را داشته باشد و زیرساخت‌های فنی و نرم افزاری را مهیا کند ما نیز آماده‌ایم که بر انتخابات رایانه ای نظارت کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا وزارت کشور اعلام کرده است که حاضر است مراحلی از انتخابات را رایانه‌ای برگزار کند؟، گفت: به طور رسمی خیر؟ ولی به احتمال زیاد وزارت کشور آماده است که مراحل ثبت نام ، تجمیع و ثبت کد ملی را به صورت رایانه‌ای انجام دهد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال ، افزود: پایان بهمن آخرین فرصت است که می‌توانیم نسبت به نرم افزارها تصمیم‌گیری کنیم.
کدخدایی در خصوص شمارش رایانه‌ای آرا نیز گفت: شمارش رایانه‌ای آرا در انتخابات مجلس به جهت سرعت کمک می‌کند ولی در انتخابات ریاست جمهوری چون گزینه‌ها کمتر هستند و کل کشور یک حوزه است شاید کمکی در این زمینه نکند و بیشتر همان مراحلی که ذکر شد رایانه‌ای شود.
کدخدایی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا هیات‌های نظارت برای نظارت بر این مراحل انتخابات رایانه‌ای آمادگی دارند؟، اظهار داشت: کاملا آماده هستیم؟ ولی برنامه‌ها برای رایانه‌ای کردن این مراحل انتخابات باید در ظرف زمانی مشخص اعلام شود. 

شکل‌گیری هیات نظارت در همه استان ها
سخنگوی شورای نگهبان با اعلام این مطلب که هیات‌های نظارت در همه استان ها شکل گرفته است، گفت: اکنون مشغول بررسی‌های هیات‌های شهرستان‌ها هستیم و نتیجه آن نیز به زودی مشخص می‌شود. 

تشکیل کمیته‌ای برای تعیین واجدین شرایط
از سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تعداد واجدان شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری آینده سوال شد که وی در پاسخ گفت: برای تعیین تعداد واجدان شرایط، کمیته‌هایی بین شورای نگهبان ، وزارت کشور و نهادهای ذیربط تشکیل شده است و منتظریم که نتیجه کارشناسی از طرف این کمیته اعلام شود. 

شورای نگهبان صلاحیت داوطلبان را فله‌ای بررسی نمی‌کند
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا ثبت نام فله‌ای داوطلبان رد صلاحیت فله‌ای را نیز به دنبال خواهد داشت؟ با رد این موضوع گفت:
شورای نگهبان توجهی به تعداد ثبت نام‌کنندگان ندارد.
کدخدایی تصریح کرد: تمام پرونده ثبت نام‌کنندگان با دقت و جدیت بررسی شده و اعلام نظر می‌شود. هر تعداد که ثبت نام کنند تک تک مورد بررسی دقیق قرار گرفته و نظر شورا درباره آنها اعلام می‌شود.
کدخدایی در پاسخ به این سوال که چرا به رغم اینکه ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها قانون است، گاهی برخی داوطلبان رد صلاحیت و گاهی تایید می شوند؟، گفت: آنچه ملاک ماست قوانین موجود است و اسناد و مدارکی که برای ما ارسال می‌شود. گاهی اتفاق می‌افتد که یک سند مورد قبول واقع نشده است ولی در دوره بعد سند دیگری آمده است و صلاحیت فرد احراز نشده است یا اینکه در دوره‌ای عدم صلاحیت احراز شده است و در دوره بعد خود فرد اسنادی آورده که نشان می‌دهد اسناد قبلی مخدوش است و تایید شود. این تغییرات به دلیل تغییر اسناد است.
از کدخدایی سوال شد که با این وجود نامزدهای انتخابات آتی نباید خیالشان راحت باشد که چون در گذشته تایید شده‌اند ، این دوره هم تایید می شوند؟ کدخدایی به این سوال اینگونه پاسخ داد: انسان جایز الخطا است. همه افراد نمی‌توانند مدعی شوند که خطایی نمی‌کنند و ممکن است مرتکب تخلف شوند.
کدخدایی گفت: ما اصولا نسبت به نامزدهای احتمالی اظهار نظر نمی‌کنیم چون اکنون سند و مدرک نداریم و در موضعی نیستیم که در شرایط فعلی اظهار نظر کنیم چون اینگونه اظهار نظر ما خلاف قانون است.
وی افزود: زمانی اظهار نظر اعتبار قانونی دارد که ثبت نام شده باشد و اعضای شورای نگهبان صلاحیت‌ها را بررسی کنند؟ آن موقع می‌توانیم بررسی کنیم که صلاحیت یک فرد قابل تایید است یا نه. اکنون اسناد و مدارکی ندیده ایم و قضاوت زود هنگام نخواهیم داشت.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این گفت و گو با اشاره به هفته‌های پرکار شورای نگهبان در روزهای آینده، به مجلس و دولت توصیه کرد که در ارایه ، بررسی و تصویب لایحه بودجه همکاری بیشتری داشته باشند. 

منبع خبر : ایرنا

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات