کد خبر: ۱۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۷- 06 December 2008
دکتر کدخدایی:

با تشکیل نخستین جلسه هیات مرکزی نظارت،مقدمات کار نظارت بر انتخابات فراهم شد

دکتر کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، با اشاره به تشکیل نخستین جلسه اعضای هیات مرکزی نظارت، از فراهم شدن مقدمات کار نظارت بر دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست امروز خود با خبرنگاران ضمن تسلیت شهادت امام باقر(ع) و گرامیداشت سالروز شهادت شهدای عرصه خبر، به تشریح نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس پراخت و سپس به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.
سخنگوی شورای نگهبان، گفت: هفته گذشته اولین جلسه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات با حضور اعضای این هیات تشکیل شد و مقدمات کار برای نظارت بر دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری فراهم شد.
وی افزود: در این جلسه، مقرر شد اسامی اعضای هیات‌های نظارت استانی، پس از دریافت، مورد بررسی قرار گیرد.
وی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در خصوص اصلاحیه قانون انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اصل 110 قانون اساسی، احراز شرایط نامزدها را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است. اما به موجب بند 9 مصوبه مجلس، احراز این شرایط در اختیار وزارت کشور قرار گرفته است.
وی افزود: در انتخابات مجلس، وزارت کشور صلاحیت نامزدها را احراز می‌کند اما بر اساس اصل 110، در انتخابات ریاست‌جمهوری احراز صلاحیت داوطلبان، بر عهده شورای نگهبان است و وزارت کشور تنها به ثبت نام نامزدها مبادرت می‌کند.
وی افزود: نظر شورای نگهبان مسبوق به سابقه است و یکبار هم چنین اصلاحی در قانون انتخابات ریاست جمهوری به عمل آمد و شورای نگهبان همین ایراد را مطرح کرد.
دکتر کدخدایی یادآور شد: قانون انتخابات دارای ضعف‌های جدی است و کسی تردید ندارد که انتخابات در کشور نیازمند یک قانون جامع است. ما نیز امیدواریم، مجلس و دولت در چهارچوب قانون اساسی برای اصلاح و تکمیل قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس و تصویب یک قانون جامع انتخاباتی اقدام کنند.
وی درپاسخ به دو پرسش در خصوص احتمال "کاهش مجدد سن رای دهندگان"، و نیز احتمال "تخلف در مصوبه مربوط به خیرین مسکن ساز"، گفت: این پرسش‌ مربوط به مصلحت قانونگذاری و راهکارهای نظارت بر اجرای قانون است که هر دو، خارج از حیطه و قلمرو وظایف شورای نگهبان است. 


وی افزود: شورای نگهبان در این خصوص نه وظیفه قانونی دارد و نه الزامی را می‌تواند داشته باشد. دولت و مجلس باید در جهت تصویب و اجرای قوانین، دقت بیشتری داشته باشند.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: تشخیص مصلحت اینکه سن رای دهندگان 16 سال باشد یا 17 سال، ارتباطی به شورای نگهبان ندارد. اگر چنین مصوبه‌ای تصویب شود، شورای نگهبان مانند هر مصوبه دیگری بررسی می‌کند و در صورتی که مصوبه، مغایرتی با شرع مقدس و قانون اساسی نداشته باشد آن را تائید می‌کند.
یکی از خبرنگاران پرسید: آیا کسانی که تابعیت دوگانه دارند، می‌توانند در کشور عهده‌دار مناصب سیاسی باشند؟
دکتر کدخدایی در پاسخ گفت: ممکن است به اشتباه "اقامت" در یک کشور خارجی، "تابعیت" تلقی شود. اما قانون مدنی برای کسانی که تابعیت کشور بیگانه را دارند، محدودیت‌هایی دارد. مثلا چنین کسانی نمی توانند نماینده مجلس شوند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تلقی یک جریان درباره ولایت فقیه گفت:
دیدگاه شورای نگهبان در چهارچوب اصول 110 و 57 است که "ولایت مطلقه" را پذیرفته است.
وی با اشاره به سالروز تصویب قانون اساسی، گفت: شورای نگهبان بیش از هر فرد، و هر مقام و نهاد دیگری به اصول قانون اساسی وفادار و پایبند خواهد بود.
یکی دیگر از خبرنگاران درباره شکایت یکی از مسئولان دولت سابق از یک عضو شورای نگهبان سوال کرد و دکتر کدخدایی پاسخ داد: اعضای شورای نگهبان خود را مانند همه مردم در برابر قانون برابر می‌دانند و اگر از آنها شکایتی مطرح شود بخش حقوقی شورای نگهبان در صدد پاسخگوئی بر می‌آید.
وی افزود: درباره فرجام یک موضوع باید از مرجع قضائی سوال کرد و محتوای شکایت را مورد مطالعه قرار داد. درباره اینکه پرونده‌ای تا کنون مفتوح باشد یا منع تعقیب برای آن صادر شده باشد می‌توانید از مرجع قانونی سوال کنید.
یکی از خبرنگاران با اشاره به اصل 136 قانون اساسی و لزوم کسب رای اعتماد دوباره برای هیات وزیران، پرسید: آیا سه جا به جایی در وزارت کشور را باید به منزله باید یک جا به ‌جایی در کابینه به حساب آورد، یا سه جا به ‌جایی؟
دکتر کدخدایی پاسخ داد: درباره این موضوع قبلا هم توضیح داده‌ام، هنوز شورای نگهبان در این خصوص تفسیری نداشته است. چنانکه در خواست تفسیر شود، اعضای محترم شورای نگهبان نظر تفسیری خود را اعلام می‌کنند.
وی درباره موضع شورای نگهبان پیرامون صلاحیت برخی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: نظر شورای نگهبان این است که تا زمان ثبت نام داوطلبان، شورای نگهبان فارغ از اظهار نظر خواهد بود و زمانی که افراد ثبت نام کردند، شورای نگهبان نظرش را در چهارچوب قانون اساسی اعلام خواهد کرد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی در خصوص اشتغال یکی از نمایندگان در یک فدراسیون ورزشی گفت: وظیفه شورای نگهبان "تطبیق مصوبات با شرع مقدس و قانون اساسی" و "نظارت بر انتخابات" است و وظیفه دیگری در این زمینه ندارد.
دکتر کدخدایی افزود: اصل 141 قانون اساسی تصریح می‌کند که نمایندگان نمی توانند، بیش از نمایندگی، شغل دیگری داشته باشند.
وی افزود: من در مقام تعیین مصادیق نیستم. مصادیق را باید قانونگذار و مجریان قانون تعیین کنند.
وی تصریح کرد: بارها این بحث مطرح بوده است که «آیا شورای نگهبان می‌تواند در حین نمایندگی بر عملکرد نمایندگان نظارت داشته باشد؟» در این خصوص اعضای شورای نگهبان تا کنون نظری نداده اند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد