کد خبر: ۱۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳- 30 September 2024
یادداشت دکتر طحان نظیف؛

بایسته‌های حقوقی حکمرانی قانونمند در فضای مجازی

عضو حقوقدان شورای نگهبان طی یادداشتی به بایسته های موضوع حکمرانی قانونمند در فضای مجازی پرداخت.

بایسته‌های حقوقی حکمرانی قانونمند در فضای مجازی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان و دانشیار دانشگاه امام صادق علیه‌ السلام طی یادداشتی به بایسته های موضوع حکمرانی قانونمند در فضای مجازی پرداخت.

متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

پیرو بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیئت دولت چهاردهم، در خصوص تبدیل شدن تهدید فضای مجازی به فرصت، از طریق استقرار نظام حکمرانی قانونمند، ابعاد مختلف این مسئله بیش از پیش فراروی دولت و عموم دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفت. از منظر حقوق عمومی نیز جهاتی برای استقرار مطلوب حاکمیت قانون و در نتیجه حکمرانی قانونمند در این حوزه قابل توجه است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

با توجه به سیطره بیگانگان در اداره فضای مجازی در سطح جهان، به ویژه دولت ایالات متحده آمریکا که تاکنون در دشمنی با ملت ایران از هیچ تلاشی مضایقه نکرده است و در رده اول قدرت کنترل فضای مجازی در دنیا قرار دارد، در درجه اول شاید مهمترین چالش استقرار حکمرانی قانونمند در فضای مجازی را بتوان مجاب کردن سطوح مختلف نهادهای خصوصی و عمومی خارجی ارائه دهنده خدمات در حوزه فضای مجازی برای تبعیت از قوانین جمهوری اسلامی ایران دانست.

مطالعه تجربه کشورها و مناطق مختلف نشان می‌دهد، کشورها در حوزه منطقه‌ای نظیر اتحادیه اروپا که از ساختار منسجم بین‌المللی و سازکارها و ضمانت اجراهای بین‌المللی با مشارکت سایر کشورهای منطقه مربوطه در این حوزه برخوردار هستند، توانسته‌اند در پرونده‌های مختلفی با وضع مجازات لازم در قوانین و معاهدات و اعمال جریمه‌های قانونی، شرکت‌های بزرگ فناوری به ویژه در ایالات متحده آمریکا نظیر متا را مجاب به تن دادن به قوانین این کشورها کنند.

کما اینکه اخیرا طبق گزارش ناظر رقابت اتحادیه اروپا، شرکت متا برای ایجاد شرایط تجاری ناعادلانه با جریمه 13.4 میلیارد دلاری یا 10 درصد درآمدش در سال 2023 از جانب کمیسیون اتحادیه اروپا محکوم خواهد شد. البته در برخی موارد، هماهنگی نظام‌های حقوقی دو کشور بدون به کارگیری ضمانت اجرای منطقه‌ای در این حوزه‌ها منجر به محکومیت و تبعیت از قانون در کشور آسیب‌دیده شده است، ‌چنان که در پرونده‌هایی نظیر رسوایی داده‌های فیس بوک-کمبریج آنالیتیکا-1- در انگلستان نسبت به سوءاستفاده از داده‌های میلیون‌ها کاربر توسط فیس‌بوک در زمینه یک کمپین تبلیغات سیاسی، محکومیت فیس‌بوک در سال 2018 اتفاق افتاد.

بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به افتراق نظام حقوقی ایران از کشورهای نظیر آمریکا، ضرورت دارد مذاکراتی در حوزه کشورهای منطقه جنوب غرب آسیا به ویژه بین کشورهای اسلامی که اشتراکات فرهنگی بیشتری دارند، صورت پذیرد و یک معاهده بین‌المللی در این زمینه منعقد گردد تا قدرت لازم برای اعمال قانون بر شرکت‌های بزرگ در فضای مجازی ایجاد گردد.

در حوزه داخلی نیز به نظر می‌رسد انجام اقداماتی در عرصه‌های قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری ضرورت دارد تا حکمرانی قانونمند، فضای مجازی را تبدیل به فرصتی برای پیشرفت اقتصادی و فرهنگی نماید. با توجه به تکثر نهادهای سیاست‌گذار در این حوزه اولین بایسته تحقق این هدف، تعیین تکلیف نسبت به جایگاه مصوبات شورای عالی فضای مجازی در درجه اول نسبت به قوانین مصوب مجلس و در رتبه بعد نسبت به مصوبات نهادهای ذی‌ربط دیگر نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

تعیین تکلیف نسبت به این مسئله مستنبط از بند (5) سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری، می‌تواند حدود اختیارات نهادهای هنجارگذار در حوزه فضای مجازی را شفاف نماید که اولین مقدمه تحقق حکمرانی قانونمند در فضای مجازی است.

پس از روشن شدن رابطه نهادهای قانونگذار و سیاست‌گذار می‌توان به ضرورت قانون‌گذاری برای اجرای سیاست‌هایی که توسط شورای عالی فضای مجازی و احیاناً شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین برخی الزامات ناشی از سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری مانند بندهای (19) و (20) سیاست‌های کلی برنامه هفتم پیشرفت، سیاست‌های کلی «علم و فناوری»، سیاست‌های کلی در بخش امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در مورد «شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای» اشاره کرد. به ویژه در مورد سیاست‌های کلی نظام مبتنی بر بند (4) سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری، طرح‌ها و لوایح تقنینی باید با هدف انطباق با این سیاست‌ها تنظیم گردد.

به علاوه برخی اصول قانون اساسی نظیر اصل 22 در مورد حیثیت، مال، حقوق و شغل اشخاص در فضای مجازی، اصل 24 در مورد آزادی بیان نشریات و مطبوعات با رعایت مبانی اسلام و حقوق عمومی در فضای مجازی، اصل 25 در مورد رعایت حریم خصوصی در فضای مجازی و به علاوه اصول اقتصادی قانون اساسی مانند بند (5) اصل 43 و اصل 46 در مورد رقابت در فضای مجازی و اصل 44 و 45 در مورد اموال عمومی،‌ ثروت‌های عمومی و انفال در حوزه فضای مجازی و بند (9) اصل 3 و اصل 20 در مورد برابری افراد در داخل فضای مجازی و برابری در برخورداری از دسترسی به فضای مجازی نیز از طریق قانون‌گذاری باید تضمین بشود.

برای اجرا شدن قانون اساسی در حوزه فضای مجازی با توجه به تحولات سال‌های اخیر فضای مجازی به ویژه با پدیده‌هایی مانند هوش مصنوعی، علاوه بر قوانین سالانه بودجه و قوانین پنج‌ساله برنامه پیشرفت، حکمرانی قانونمند بر اساس بند (9) سیاست‌های کلی قانونگذاری، نظام حقوقی ایران نیازمند قانونگذاری در قالب قوانین جامع و دائمی با ایجاد ضمانت اجراهای لازم برای تضمین این اصول در سطح فضای مجازی است.

در نهایت فرهنگ‌سازی برای احترام به قانون در فضای مجازی در سطح جامعه بر اساس بند (17) سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری و بندهای (1) و (2) اصل سوم قانون اساسی به عنوان تکلیف دولت، اعم از دستگاه‌های اجرایی در قوه مجریه و یا سازمان‌های مؤثر در فرهنگی عمومی کشور نظیر صدا و سیما، مکمل اقدامات سیاستی، تقنینی و اجرایی است. اهمیت این مسئله نیز تا جایی است که بدون تحقق آن، بخش زیادی از هزینه‌های صرف‌شده در سطح حاکمیت بدون همراهی جامعه را می‌تواند بی‌اثر نماید.

1-. Chan, Rosalie. "The Cambridge Analytica whistleblower explains how the firm used Facebook data to sway elections". Business Insider. Archived from the original on January 29, 2021. Retrieved 2020-05-07.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

بازدید اعضای شورای نگهبان از نمایشگاه جدیدترین آثار پژوهشکده شورای نگهبان

جلسه هیات امنای پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد

جلد دوم مجموعه «روایت اساسی» با عنوان «تاریخچه رهبری در حقوق اساسی ایران» منتشر شد

آیت‌الله مدرسی یزدی از خانواده شهید پاسدار امیر حسین حسنی از شهدای دفاع مقدس ۱۲ روزه تجلیل کرد

نشست علمی با موضوع «بررسی الزامات و بایسته‌های تحلیل نظرات شورای نگهبان» همراه با معرفی کتاب «تحقیق در متون و اسناد حقوق عمومی و تحلیل نظرات شورای نگهبان»

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۳ مهر ۱۴۰۴

کتاب «حقوق اساسی تطبیقی» منتشر شد

گزارش تصویری دیدار سخنگوی شورای نگهبان با خانواده شهید ناظر «حسن شجاعی»

دکتر طحان‌نظیف: دشمن صهیونی با حمله به بیمارستان و زندان نشان داد به هیچ یک از قواعد اخلاقی و قانونی پایبند نیست/ «یاحسین (ع)»؛ آخرین کلام شهید ناظر/ ضمانت آزادی یک زندانی، یک روز قبل از شهادت

قدرت ایران در اتکا به توان داخلی است / مردم را به مشارکت فراگیر اقتصادی دعوت کنیم

پربازدید ها

دکتر پروین: معنویت نقش مهمی در شکست محاسبات دشمن دارد/ رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهدافش در جنگ ۱۲ روزه نرسید

سخنان آیت‌الله مدرسی یزدی درباره بعضی حوادث مهمّ اخیر

دیدار با پدر و برادری که شهیدشان در جستجوی خدمت به مردم بود/ دکتر طحان‌نظیف: خون شهیدان در ایجاد و استمرار انسجام ملی موثر بود

گزارش تصویری دیدار سخنگوی شورای نگهبان با خانواده شهید ناظر «حسین معینی»

دیدار دکتر مولابیگی با خانواده شهید ناظر «سیدمهدی سیدمیرزایی»؛ او که همراه با مردم در تمام سختی‌ها بود و آخرین آرزویش شهادت در راه قدس و دفاع از وطن بود

آیت‌الله جنتی: اتحاد دولت‌های اسلامی تنها راه رهایی از استعمار است/ قدردانی از تلاش‌های فراجا و نیرو‌های مسلح و امنیتی در مقابله با توطئه‌های دشمنان

بررسی لایحه نظام جامع باشگاه‌داری در جمهوری اسلامی ایران در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان

جمهوری اسلامی ایران هرگز ذلت را نخواهد پذیرفت

اسنپ‌بک حلقه‌ای از زنجیره رویکرد جنگ تمدن‌هاست/ سه راهبرد امت ایران و اسلام در برهه حساس تاریخی

چهل‌ونهمین شماره فصلنامه دانش حقوق عمومی منتشر شد