کد خبر: ۱۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۰- 27 October 2008

باید احترام به احکام شرع و رعایت قانون را سرمشق خود قرار دهیم

دبیر شورای نگهبان در همایش استانداران، با تاکید بر رعایت اهمیت احکام الهی و قانون، گفت: باید احترام به احکام شرع و رعایت قانون را سرمشق زندگی‌ خود قرار دهیم.

به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، حضرت آیت‌الله جنتی، با اشاره به اهمیت عهده‌دار شدن مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: هدف انقلاب اسلامی، نهضت حضرت امام(ره) و مردم کشورمان، احیای دین اسلام بود.
وی ضمن تبیین اجمالی روند پیروزی انقلاب اسلامی گفت: زمانی که دشمنان اسلام و رژیم طاغوت برای حذف اسلام، کمر همت بسته بودند و می‌خواستند یک نظام لائیک و ضد دین در این کشور حکومت کند، خداوند حضرت امام(ره) را برانگیخت و با قیام ملت مسلمان کشورمان، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.
وی افزود: خواست مردم از برپایی حکومت اسلامی، "تحقق عدالت"، "نفی ظلم و ستم"، "مبارزه با جهل و فقر" و "حکومت خداپرستان" است.
آیت‌الله جنتی تصریح کرد: کسانی که در قوای مختلف کشور، مسئولیتی دارند باید به این اهداف مردم مسلمان کشورمان توجه داشته باشند چرا که تنها با انگیزه‌های اداری نمی‌توانند به انجام مسئولیت خود بپردازند و مسئولان وزارت کشور و استانداران هم باید با همین انگیزه و هدف، فعالیت کنند.
وی افزود: اگر بنا باشد فقط با انگیزه انجام وظایف اداری، به مسئولیت‌ها بپردازیم دیگر این نظام، نظام اسلامی نیست؛ چرا که نگاه صرف اداری به مسئولیت، قدرت‌طلبی و توجه به منافع شخصی، در دیگر کشورها هم هست. تفاوت ماهوی بین نظام ما و کشورهای دیگر در همین است که باید در حرکت‌های خود به آن توجه داشته باشیم.
دبیر شورای نگهبان ضمن تاکید بر رعایت اخلاق اسلامی در مواجهه با مراجعات مردمی، گفت: برخورد مسئولان با مردم در نظام اسلامی، نباید مانند برخورد یک کاسب با مشتری، یا فرمانده با ماموران خود یا ارباب با رعیتش باشد. بلکه باید مثل خدمتگزار با مخدومان خود برخورد کنیم و بالحن خوش و بیان منطقی، ضمن رعایت قانون و حق و عدالت، برای جلب رضایت مردم بکوشیم.
وی افزود: عدالت ستون فقرات دین است. رئیس جمهور هم به عدالت توجه ویژه‌ای دارد و شما که همکاران او در وزارت کشور‌ هستید در درجه اول برای اطاعت از خداوند و در درجه بعد برای هماهنگی بیشتر با اهداف رئیس‌جمهور، باید به رعایت عدالت توجه داشته باشید.
حضرت آیت‌الله جنتی در ادامه با تاکید بر پرهیز از اسراف و نبذیر در بیت المال، گفت: وقتی قرار است نگرش دینی، بر فعالیت ما حاکم باشد، باید توجه داشته باشیم که بیت‌المالی که در اختیار ماست، متعلق به مردم و به ویژه فقراست و در جای خود و برای مردم خرج شود و باید تا جایی که قانون به ما اجازه می‌دهد به مردم کمک کنیم.
وی ضمن تجلیل از حضور مداوم و باشکوه مردم کشورمان در مناسبت هایی مانند سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، یادآور شد: این مردم شریف که نظام و مسئولان را قبول دارند، استحقاق آن را دارند که در رسیدگی به خواسته‌های آنان کوتاهی نکنیم؛ ممکن است خود شما استانداران، به مردم، خوب توجه کنید و مثلا هفته‌ای یکبار دیدار مردمی داشته باشید، اما باید توجه کنید که زیردستان شما هم که کارهای اجرایی در دست آنهاست، با مردم درست برخورد کنند.
دبیر شورای نگهبان در ادامه بر ضرورت هماهنگی و همکاری دستگاههای مختلف با یکدیگر تاکید کرد و گفت: حتی‌الامکان باید دستگاهها با هم هماهنگ باشند تا بتوانند در انجام مسئولیت‌ها موفق باشند؛ مخصوصا استانداران باید با دیگر دستگاهها از جمله دستگاه قضائی و دادگستری‌ها، همکاری و هماهنگی داشته باشند تا بتوانند در رسیدگی به مشکلات مردم یا برخورد با متخلفان، به نتیجه قاطع برسند.
وی ضمن اشاره به برخی از آسیب‌ها در ناهماهنگی دستگاهها در گذشته، گفت: فصل انتخابات نزدیک است؛ وزارت کشور، شورای نگهبان، اطلاعات و نیروی انتظامی باید با هماهنگی و پرهیز از اختلافات بی‌مورد و تلاش برای توجیه یکدیگر در اختلاف‌نظرها، انتخابات را به سلامت و به خوبی برگزار کنند.
دبیر شورای نگهبان، خواستار تلاش مسئولان برای دعوت مردم به حضور پرشور در انتخابات شد و افزود: باید مقدمات حضور گسترده مردم را در انتخابات فراهم کرد.
وی تصریح کرد: مردم کشورمان نظام اسلامی را قبول دارند اما وقتی پای صندوق می‌آیند که مسئولان را هم قبول داشته باشند. باید با جلب رضایت مردم، آنها را به حضور پرشور در انتخابات دعوت کنیم.
آیت‌الله جنتی ضمن تاکید بر حسن تدبیر در نقاطی که به دلیل حساسیت‌های قومی در انتخابات نگرانی‌هایی به وجود می‌آید، گفت: باید مراقب بود در انتخابات، دشمنی به وجود نیاید و انتخابات به جای آنکه "دشمنی‌زا" باشد؛ "دوستی‌زا" باشد.
وی مسئولان اجرایی انتخابات را به دقت در امور اجرایی مانند تهیه "تعرفه‌های رای به مقدار لازم" و "همکاری با هیات‌های نظارت" فراخواند و گفت: در تعیین معتمدان محلی باید تلاش شود افرادی انتخاب گردند که شرایط لازم را داشته باشند و واقعا مورد اعتماد مردم باشند.
وی افزود: عوامل نظارتی نباید در اعمال نظارت، نباید مشکلی داشته باشند و بتوانند طبق قانون عمل کنند.
وی یادآور شد: به عوامل تظارتی هم می‌گوییم که در انجام وظایف خود نه با کسی دشمنی داشته باشند و نه قوم و خویش کسی باشند؛ بلکه به قانون عمل کنند. در این صورت هم خداوند از آنها راضی می‌شود و هم مسئولان.
آیت‌الله جنتی در پایان ضمن اشاره به سی‌امین سال انقلاب اسلامی، خواستار توجه ویژه استانداران به گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دهه فجر شد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد