کد خبر: ۱۰۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۴- 01 May 2024

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از جایگاه معلمی؛ خداوند متعال معلم و تعلیم کار فرشتگان است

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: معلّمی، کار خداوند متعال و کار فرشتگان و پیامبران است.

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از جایگاه معلمی؛ خداوند متعال معلم و تعلیم کار فرشتگان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در سخنانی یاد و خاطره آیت‌الله شهید مرتضی مطهری (ره) را گرامی داشت و نکاتی در خصوص جایگاه و مقام معلم بیان کرد که متن آن به شرح زیر است:

معلّمی؛ کار خدا، فرشتگان و پیامبران

امروز، سالروز شهادت استاد بزرگوار شهید مطهّری; است. فقدان ایشان ضایعه‌ای بزرگ در اوایل انقلاب و پس از آن بود. همچنین امروز، روز معلّم است که امام راحل أعلی اللّه مقامه تعبیر بسیار لطیف و زیبایی در‌‌این‌زمینه داشتند و فرمودند: معلّمی شغل انبیاست.

معلّمی، از اوّلین پدیده‌های هستی

تعلیم  و معلّمی، و لازمۀ لاینفکّ آن، تربیت، از اوّلین پدیده‌های هستی است. خداوند متعال می‌فرماید:

(وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها)؛ [۱]

و خدا همهٔ نام‌ها را به آدم آموخت‏.

و در موارد خاص می‌فرماید:

(وَ عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ)؛ [۲]

و خدا آنچه را نمى‏‌دانستى، به تو آموخت.

یا:

(عَلَّمَنی رَبِّی)؛ [۳]

پروردگارم به من آموخت.

معلّمی، کار خداوند متعال و کار فرشتگان و پیامبران

بنابراین خداوند متعال معلّم است:

(اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللهُ)؛ [۴]

از خدا پروا كنيد، و خدا به شما آموزش می‌دهد.

البتّه واو در این آیهٔ شریفه، واو جزا نیست، بلکه برای استیناف است؛ یعنی: از خدا بپرهیزید؛ و خدا به شما تعلیم می‌دهد. بعضی آن واو را جزا می‌گیرند و چنین معنا می‌کنند: از خدا بپرهیزید تا به شما تعلیم دهد. البتّه اصل این مطلب صحیح است، امّا از این آیهٔ مبارکه استفاده نمی‌شود.

همچنین معلّمی کار فرشتگان است:

(عَلَّمَهُ شَدیدُ الْقُوىٰ)؛ [۵]

آن را [فرشتهٔ] شديدالقوىٰ به او آموخت.

و نیز کار انبیا: است:

(كَما أَرْسَلْنا فيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِنا وَ يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ)؛[۶]

همان‌طور‌كه در ميان شما فرستاده‏اى از خودتان روانه كرديم [كه] آيات ما را بر شما مى‏‌خواند، شما را پاک مى‏‌گرداند، به شما كتاب و حكمت مى‌‏آموزد و آنچه را نمى‏‌دانستيد به شما ياد مى‏‌دهد.

تعلیم الهی در همهٔ زمینه‌ها

تعلیم الهی اختصاص به معارف والا و مسائل مبدأ و معاد ندارد، بلکه خداوند متعال معلّم صنعت یا بیان نیز هست:

(وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَکُمْ)؛ [۷]

و به او (داوود) صنعت زره‌[سازى] را برای شما آموختيم.

 (عَلَّمَهُ الْبَیان)؛ [۸]

به او (انسان) بيان آموخت.

حتّی در جایی می‌فرماید:

(وَ ما عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوارِحِ مُکَلِّبینَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَکُمُ اللهُ)؛ [۹]

و [نيز صيد] حيوانات شكارگر كه شما به‌عنوان مربّيان سگ‌هاى شكارى از آنچه خدايتان آموخته به آن‌ها تعليم داده‏‌ايد، [براى شما حلال شده است].

این‌ها همه تعلیم خداوند است؛ منتها تعلیم الهی گاهی بی‌واسطه و گاهی با‌واسطه است:

(الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ)؛ [۱۰]

همان كس كه به‌وسيلهٔ قلم آموخت.

بنایراین خداوند متعال در همهٔ زمینه‌ها تعلیم داده است و اینکه گاهی گفته می‌شود: علم منصرف است یا اختصاص به بعضی از علوم دارد، چه‌بسا بتوان از این قسم آیات مبارکه استشعاری کرد که اعمّ است؛ با توجّه به ارتکازی که این آیهٔ شریفهٔ به آن ارجاع می‌دهد:

(هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یَعْلَمُونَ)؛ [۱۱]

آيا كسانى كه مى‌‏دانند و كسانى كه نمى‏‌دانند يكسان‌اند؟

توجّه به شرایط و افراد در آموزش‌ها

در‌عین‌حال در بعضی موارد، بعضی چیزها را نباید تعلیم داد. حتّی خداوند متعال در‌مورد پیامبرش9 می‌فرماید:

(وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ وَ ما یَنْبَغی لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ وَ قُرْآنٌ مُبینٌ)؛ [۱۲]

و به او شعر نياموختيم و در‌خور وى نيست. اين [سخن] جز اندرز و قرآنى روشن نيست.

بنابراین اگرچه ذات علم نور است، امّا تعلیم بعضی چیزها در بعضی شرایط شایسته نیست و نیز در پاره‌ای موارد باید همراه هشدار باشد. خداوند متعال می‌فرماید:

(وَ ما یُعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى یَقُولا إِنَّما نَحْنُ فِتْنَةٌ)؛ [۱۳]

و آن دو فرشته به هيچ‌كس نمى‌‏آموختند، مگر آنكه مى‏‌گفتند: ما فقط مایهٔ آزمايشيم.

و گاهی نیز برخی توان تحمّل برخی علوم را ندارند:

(لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ)؛ [۱۴]

از چيزهايى كه اگر براى شما آشكار گردد، شما را اندوهناک مى‏‌كند، مپرسيد.

و تا اندازه‌ای نظیر آن، که در پاسخ عبد صالح به جناب موسی علی نبیّنا و آله و علیهما السلام متجلّی است؛ آن هنگام که تقاضای تعلیم کرد و چنین پاسخی دریافت داشت:

(إِنَّکَ لَنْ تَسْتَطیعَ مَعِیَ صَبْراً)؛ [۱۵]

تو هرگز نمى‏‌توانى همپاى من صبر كنى.

و السلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته

-------------------------------------

[۱]. البقرة: ۳۱.

[۲]. النساء: ۱۱۳.

[۳]. یوسف: ۳۷.

[۴]. البقرة: ۲۸۲.

[۵]. النجم: ۵.

[۶]. البقرة: ۱۵۱.

[۷]. الأنبیاء: ۸۰.

[۸]. الرحمن: ۴.

[۹]. المائدة: ۴.

[۱۰]. العلق: ۴.

[۱۱]. الزمر: ۹.

[۱۲]. یس: ۶۹.

[۱۳]. البقرة: ۱۰۲.

[۱۴]. المائدة: ۱۰۱.

[۱۵]. الکهف: ۶۷.

 

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

حقیقت تنفیذ؛ فرایندی حقوقی و شرعی

چیستی و چگونگی تنفیذ

فیلم | اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۳ مرداد ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: زندگانی امام حسین (ع) الگویی کامل برای زندگی باعزت است/ کاپیتولاسیون نگاه ظالمانه دولت‌های استکباری را آشکار می‌کند

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند

ثبت تجارب انتخاباتی در شورای نگهبان و بهره‌گیری از آن‌ها در اصلاح فرآیندها و روش‌ها

پربازدید ها

پیام تسلیت آیت‌الله جنتی به مناسبت درگذشت پدر حجت‌الاسلام والمسلمین حجازی

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

برگزاری چند انتخابات در چند ماه؛ ثبات، استحکام و اقتدار نظام اسلامی در سایه‌سار رهبری حکیمانه

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

انتخاب اعضای هیات‌رئیسه شورای نگهبان برای یک سال آینده

۲ تصویر از ۲ عضو باسابقه شورای نگهبان در حاشیه مراسم تنفیذ حکم دومین رئیس‌جمهور

برگزاری انتخابات زودهنگام؛ نمایش ثبات و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران

دستاوردها و نتایج انتخابات‌های اخیر؛ از تحقق اراده مردم تا تجاربی که برای مجریان و ناظران به دست آمد

آغاز انتشار ویژه‌نامه «آینه اعتماد ۲» به‌مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند