کد خبر: ۵۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰- 09 March 2019
دکتر کدخدایی:

ایرادات بودجه سال ۹۸ غیررسمی به مجلس اعلام شد

سخنگوی شورای نگهبان از ارسال نظر این شورا به صورت غیر رسمی به مجلس خبر داد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی با اشاره به آخرین بررسی‌های لایحه بودجه سال ۹۸ در این شورا گفت: اخبار اعلام شد ما نظر غیررسمی خود را برای مجلس ارسال کردیم؛ در جلسات هفته گذشته که از سه‌شنبه شروع شد، جلسات فوق‌العاده‌ای را داشتیم و تا روز پنجشنبه به طول انجامید و در چند نوبت اعضای شورای نگهبان لایحه بودجه را بررسی کرده و گزارشی از آن به مجلس ارائه شد.
وی با بیان اینکه شورای نگهبان در قالب ۱۹ بند ایرادات خود را برای مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است، بیان کرد: در بند (الف) تبصره یک عبارت‌هایی آمده که تفاوت‌هایی را با سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه داشت، از این جهت این عبارت‌ها مغایر بند ۱۰ سیاست‌های کلی شناخته شد بر این اساس شورای نگهبان آن را مغایر بند یک اصل ۱۱۰ اعلام کرد.
دکتر کدخدایی تصریح کرد: برخی از ایرادات در لایحه بودجه سال ۹۸ هم به صورت شکلی بود مانند اصل ۱۵ که عبارت‌های غیر فارسی در قسمت‌های مختلف مصوبه بودجه استفاده شده بود که آن هم به صورت یکجا برای مجلس ارسال شد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان همچنین با اشاره به برخی ایرادهای در اساسنامه تعدادی از شرکت‌های وابسته به وزارت نفت هم اظهار کرد: با عنایت به اینکه اساسنامه آنها هنوز برای ما مشخص نیست که آیا این اساسنامه‌های مصوب مجلس یا دولت را دارد لذا از این جهت ابهام وارد شد و این ابهام برای مجلس ارسال شد.
وی همچنین عنوان کرد: در برخی از بند‌های لایحه بودجه سال ۹۸ مانند بند الحاقی ۲ که بحث مربوط به منابع صندوق توسعه ملی وجود داشت که شورای نگهبان آن را مغایر با اصل ۵۷ قانون اساسی شناخت، زیرا برداشت از این صندوق باید با اجازه مقام معظم رهبری باشد.
دکتر کدخدایی بیان کرد: برخی از موارد هم مانند جزء ۴ بند الحاقی ۲ یا جدول شماره ۲ که عبارت‌ها روشن نبود و قرار شد اعضای شورای نگهبان بعد از رفع ابهام در مورد آن اعلام نظر کنند، همچنین ایرادی هم مانند شرکت‌های وابسته به نفت در رابطه با سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کشور هم وجود داشت که اساسنامه آنها از جهت روشن نبودن، مغایر اعلام شد و به مجلس ارسال شد.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: در بند الحاقی یک لایحه بودجه، تسری حکم ماده به سرمایه‌گذاران قبل از این آقایون مورد ابهام اعضای شورای نگهبان بود که قرار شد بعد از رفع ابهام در این مورد اعلام نظر کنند، همچنین در بند (و) که مربوط به بخشودگی برخی از وام‌گیرندگان بانک‌ها می‌شود که نسبت به غیرمعذورین آن‌ها مغایر با بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی دانستند؛ یعنی تبعیض ناروا صورت گرفته است که البته این در اطلاق جزء یک بند الحاقی یک هم وجود داشت و همچنین نسبت به اطلاق جزء ۴ بند الحاقی یک آن نیز ایراد وارد شد.
وی افزود: ایرادات مشابهی هم نسبت به اساسنامه صندوق کارآفرینی امید هم وجود داشت که در جزء ۲ بند (الف) این موضوع اعلام شد، همچنین واگذاری تعیین جریمه‌ها به کمیته کمیسیونی که در بند (ه‍‌) لایحه بودجه بود مغایر اصل ۸۵ تشخیص داده شد و دوباره ما بحث سیاست‌های کلی را در قسمت‌های دیگر بودجه هم داشتیم.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان تأکید کرد: مجلس در بودجه امسال برای اولین بار احکام تنقیحی را ضمیمه این بودجه نسبت به قوانین آینده کرده بودند که با عنایت به اینکه هنوز لایحه بودجه به تأیید نهایی نرسیده از این جهت اعضای شورای نگهبان اعلام کردند که این احکام قابل بحث نیست و باید ابتدا بودجه به تصویب برسد و بعد درباره آن اعلام نظر شود.
دکتر کدخدایی خاطرنشان کرد: همچنین هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ایراداتی را به مصوبه لایحه بودجه کل کشور داشتند که این ایرادات را وفق بند (2) اصل ۱۱۰ به مجلس ارسال کردیم، البته تذکراتی هم بود که مانند همیشه اعلام شد و در حال حاضر نیز کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی ایرادات است.
وی افزود: البته نظرات این شورا به صورت غیررسمی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است که البته تلاش داریم تا عصر امروز نظر رسمی را برای آنها بفرستیم.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان ضمن اشاره به ایرادات ۱۹ گانه شورای نگهبان به لایحه بودجه کل ۹۸ کشور تصریح کرد: ما در ۱۹ بند ایرادات اساسی گرفتیم اما در برخی بندها ممکن است چند ایراد باشد.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درباره موضوع بررسی مصوبه مربوط به افزایش حقوق‌ها هم در شورای نگهبان بیان کرد: البته در خصوص مصوبه مجلس درباره افزایش حقوق‌ها هم باید بگویم از لحاظ ایراد شرعی و قانون اساسی طبیعتاً افزایش حقوق کارکنان نزد شورای نگهبان ایرادی نداشت اما یک ایراد فنی که اکنون در کمیسیون تلفیق هم بین دولت و مجلس مطرح شد این بود که چون به شکل ضریب نیامده است، این مبلغ ۴۰۰ هزار تومان که اضافه شده است ظاهراً نمی‌تواند به عنوان پاداش پایان خدمت و بازنشستگی محاسبه شود، لذا دولت بر این نظر است که این روش عوض شود و اختلافی از این جهت بین دولت و مجلس وجود دارد و امیدواریم اگر بتوانند در مجلس این را حل کنند.
----------------------------
ویدئو: اعلام نظر شورای نگهبان درباره بخش‌های مختلف بودجه ۹۸
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات