کد خبر: ۹۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰- 28 February 2024
اجمالی/ در نشست با خبرنگاران داخلی و خارج مطرح شد؛

سخنگوی شورای نگهبان: ۲۳۰ هزار ناظر مردمی بر امر انتخابات نظارت خواهند کرد/ با اراده و خواست مردم مجالس آینده شکل می‌گیرد

دکتر طحان نظیف گفت: ۲۳۰ هزار ناظر مردمی بر امر انتخابات نظارت خواهند کرد.

سخنگوی شورای نگهبان: ۲۳۰ هزار ناظر مردمی بر امر انتخابات نظارت خواهند کرد/ با اراده و خواست مردم مجالس آینده شکل می‌گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲) در نشست با خبرنگاران داخلی و خارجی که در سالن همایش‌های بین المللی سازمان صدا و سیما و در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، اظهار داشت: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران امری تعیین‌کننده و محوری است.

وی خاطرنشان کرد: در روزگاری که برخی ملت‌های منطقه اساساً با صندوق‌های رأی بیگانه هستند، نظام جمهوری اسلامی ایران برآمده از خواست مردم است و این افتخار را دارد که در طول ۴۵ سال گذشته به طور میانگین هر سال یک انتخابات برگزار کند.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: با اراده و خواست مردم دولت‌ها، مجالس و شورا‌های اسلامی شهر و روستا شکل گرفته و به عبارت دیگر تمامی مسئولان کشور با رای مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب شده‌اند.

دکتر طحان‌نظیف گفت: حضور همه افراد شایسته و نخبگان کشور در انتخابات را فرصتی برای کشور و مغتنم می‌دانیم. با توجه به تعداد بالای داوطلبان تأیید صلاحیت شده، زمینه رقابت در انتخاب فراهم است و امیدواریم مردم با مشارکت خود در انتخابات جمعه ۱۱ اسفندماه از این زمینه برای انتخاب نمایندگانی شایسته استفاده کنند.

نامزد‌ها ۶۲ هزار نماینده نظارتی معرفی کردند

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: در حوزه سلامت انتخابات، سازوکار‌های نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مردمی است؛ این سازوکار به‌گونه‌ای طراحی شده که نمونه‌ای بی‌نظیر از جمع‌سپاری امر حکمرانی به مردم است.

وی خاطرنشان کرد: بار اصلی نظارت بر انتخابات بر عهده ناظران مردمی است که از ماه‌ها پیش آموزش دیده‌اند و از اقشار مختلف مردم هستند و از رای مردم به عنوان حق الناس صیانت می‌کنند.

وی افزود: در این دوره ۲۳۰ هزار نفر از ناظران مردمی که رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند، بر فرایند انتخابات نظارت می‌کنند. حدود ۶۲ هزار نفر از نمایندگان نامزد‌ها نیز برای نظارت بر فرآیند انتخابات به شورای نگهبان معرفی شده‌اند.

دکتر طحان‌نظیف همچنین بیان داشت: حدود ۸۰۰ هزار نفر نیز عوامل اجرایی انتخابات هستند که جزئیات آن از سوی مسوولان محترم وزارت کشور اعلام خواهد شد. ۱۷۰۰ شعبه اخذ رای انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در حوزه امنیت نیز تمهیدات لازم از سوی دستگاه‎‌های مربوطه فراهم شده است. ۲۵۰ هزار نفر مسؤلیت امنیت انتخابات را برعهده دارند.

وی ابراز امیدواری کرد که با انجام تمهیدات لازم در خصوص سه راهبرد رقابت، امنیت و سلامت به تحقق مشارکت پرشور و حداکثری مردم در تعیین سرنوشت خود بینجامد.

برگزاری انتخابات در ۶۰ هزار شعبه اخذ رای

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اعلام کرد: انتخابات امسال در حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی در خصوص بررسی صلاحیت‌ها عنوان کرد: در فرآیند بررسی صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیش از ۱۵ هزار نفر یعنی ۷۵ درصد داوطلبان تأیید صلاحیت شدند که تعداد آن‌ها با تعداد کل ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات دوره پیش مجلس نزدیک است. البته بخشی از آن به افزایش میزان ثبت نام‌ها بر می‌گردد. معنای آن این است که برای هر کرسی بیش از ۵۲ نفر به رقابت می‌پردازند.

دکتر طحان‌نظیف بیان داشت: تاییدصلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس شورای اسلامی از اقشار مختلف اعم از زنان، جوانان، اساتید دانشگاه و حوزه، معلمان، پزشکان و وکلا، قضات و... در سنین متفاوت هستند. به ازای هر کرسی ۶ خانم نامزد هستند.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: اقلیت‌های دینی از ابتدای انقلاب تاکنون کرسی‌های مشخص و ثابتی در مجلس شورای اسلامی دارند.

سخنگوی شورای نگهبان: ۲۳۰ هزار ناظر مردمی بر امر انتخابات نظارت خواهند کرد/ با اراده و خواست مردم مجالس آینده شکل می‌گیرد

شورای نگهبان نگاه خاصی به جناح‌ها ندارد

در ادامه این نشست خبری دکتر طحان‌نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار المسیره یمن درباره مشارکت مردم در انتخابات گفت: مشارکت همیشه حائز اهمیت بوده؛ چرا که نظام ریشه‌های مردمی دارد و براساس خواست مردم توجه پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره فرآیند بررسی صلاحیت‌ها گفت: براساس قانون انتخابات، مکانسیم مشخصی برای بررسی صلاحیت‌ها در نظر گرفته شده است. در این قانون مراحل مختلفی برای بررسی صلاحیت‌ها پیش‌بینی شده است.

وی افزود: از ۲۰ هزار نفری که شرایط داوطلبی داشتند، حدود ۱۵ هزار نفر تایید صلاحیت شدند.

 دکتر طحان نظیف در پاسخ به سئوال خبرنگار چینی درباره آمار بازه سنی ثبت‌نام کنندگان گفت: حدود ۱۳ درصد ثبت‌نامی‌ها خانم‌ها بودند و بیش از ۳ هزار نفر دهه شصتی و همچنین حدود ۴۰۰ نفر دهه هفتادی بین تاییدصلاحیت‌ها وجود دارد‌.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص میزان مشارکت در این دوره از انتخابات گفت: نوسان در میزان مشارکت در بیشتر نظام‌ها و کشور‌ها وجود داشته است، کما اینکه در برگزاری انتخابات‌های مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز این فراز و فرود‌ها وجود داشته است.

وی ادامه داد: انتخابات به انتخابات فرق می‌کند گاهی مجلس، ریاست جمهوری یا شوراها، مشارکت بالا یا پایین بوده و برعکس؛ مردم برآوردی از وضعیت دارند و آزادانه رای می‌دهند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: با مشاهدات میدانی ما این روز‌ها از فضایی که در کشور حاکم است و البته مبتنی بر نظرسنجی‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی، این دوره هم ان‌شاءالله مشارکت، مشارکت خوب و بالایی خواهد بود.

انتخابات در ایران آزاد است

دکتر طحان‌نظیف در پاسخ به سوالی در خصوص انتخابات آزاد گفت: براساس معیار‌های حقوقی انتخابات آزاد اعم از رقابتی بودن، تنوع رویکردها، سالم بودن انتخابات، مردمی بودن، عادلانه بودن و مواردی از این دست انتخابات در جمهوری اسلامی ایران انتخاباتی آزاد است که نتیجه آن حاصل اراده مردمی است.

وی همچنین گفت: برخلاف برخی کشور‌ها این فرآیند (شرکت در انتخابات) اجباری نیست و برای رای ندادن مجازاتی در نظر گرفته نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ترکیب مجلس نیز گفت: بنده اهل پیش‌گویی نیستم، طبیعتاً انتخابات باید برگزار شود و این مردم هستند که ترکیب مجلس آینده را ان‌شاءالله تعیین خواهند کرد.

وی عنوان کرد: براساس قانون اساسی، مجلس در کشور ما جایگاه رفیعی دارد و طبیعی است که مجلس قوی می‌تواند تصمیمات قوی را در عرصه داخلی و بین‌المللی داشته باشد.

دکتر طحان‌نظیف در پاسخ به سوال دیگری درباره مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: طبیعتاً براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان و براساس قانون اساسی وظایف مجلس خبرگان وظایف مشخص و خطیری است که در صورت لزوم هر گاه نیاز باشد از آن وظایف استفاده خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط قانونی رسیدگی به تخلفات انتخاباتی و تایید صحت انتخابات گفت: پس از انتخابات، قانون مهلتی برای دریافت گزارش‌های تخلفات پیش‌بینی کرده که مدت آن ۷ روز است.

دکتر طحان‌نظیف ادامه داد: مهلت بررسی‌های هیات‌های نظارت نیز ۷ روز است و سپس شورای نگهبان در اسرع وقت به اعلام نظر نهایی درباره صحت انتخابات خواهد پرداخت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش خبرنگار کشور ترکیه درباره نوع نگاه و رویکرد شورای نگهبان به فرایند بررسی صلاحیت‌ها گفت: شورای نگهبان براساس ساز و کارهای قانونی فعالیت می‌کند و ما نگاه حزبی و جناحی نداریم و در پرسشنامه‌ها افراد الزامی به ثبت گرایش سیاسی خود ندارند و هرکس شرایط مواد ۳۱، ۳۲ و ۳۳ قانون انتخابات مجلس را داشته باشد، می‌توانند در این فرایند حضور داشته باشذ.

شاهد تنوع کاندیدا‌ها و لیست‌ها هستیم

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درخصوص عدم تأیید صلاحت روحانی گفت: در کشور ما انجام انتخابات براساس قانون و ضوابط قانونی صورت می‌گیرد و طبیعتاً هر انتخاباتی قانون و شرایط خودش را دارد.

وی بیان داشت: آن‌چه در کشور ما مهم است این است که هیچ‌کس مصون از قانون نیست، هیچ‌کس مصون از نظارت نیست و طبیعتاً ممکن است افرادی سوابقی داشته باشند، ولی در طول زمان این شرایط را برای انتخابات یک مجلس یا یک سمت از دست بدهند.

دکتر طحان‌نظیف عنوان کرد: وظیفه‌ای که برعهده شورای نگهبان گذاشته شده، احراز آن شرایط اولیه در خصوص انتخابات‌هایی است که در قانون اساسی برعهده شورای نگهبان گذاشته شده‌است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره تنوع کاندیدا‌های انتخاباتی گفت: تنوع میان کاندیدا‌ها زیاد است؛ چه به لحاظ جریان‌های سیاسی که افراد مختلفی دارند و لیست‌هایی ارائه می‌کنند.

وی گفت: برخی اشخاص و گروه‌ها و جریانات سیاسی که در گذشته می‌گفتند ما کاندیدا نداریم، اکنون اعلام می‌کنند که لیست دارند یا اینکه اکنون گلایه می‌کنند که چرا در برخی لیست‌های انتخاباتی به خاطر کثرت افراد حضور ندارند.

دکتر طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار ایتالیایی درباره ردصلاحیت نمایندگان فعلی و ادعای فضای ناامیدی در کشورگفت: در کشور ما برای هر کرسی ۵۲ نفر رقابت می‌کنند، آیا شما هم به همین میزان در کشورتان تاییدصلاحیت شده دارید؟

وی گفت در کشور ما از هر ۴ نفر که ثبت‌نام کرده بودند ۳ نفر در معرض انتخاب قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است