کد خبر: ۹۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴- 27 January 2024

پژوهشکده شورای نگهبان و جامعه المصطفی(ص) العالمیه تفاهمنامه‌ همکاری امضا کردند

به منظور تحقق اهدافی از جمله تبیین و ترویج مبانی نظری قانون اساسی و نظام قانون‌گذاری و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ارائه، بسط و تعمیق مطلوب حکمرانی اسلامی و نظریه مردم‌سالاری دینی در مجامع بین المللی، به ویژه جهان اسلام، تفاهمنامه‌ همکاری بین پژوهشکده شورای نگهبان و جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه امضا شد.

پژوهشکده شورای نگهبان و جامعه المصطفی(ص) العالمیه تفاهمنامه‌ همکاری امضا کردند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، در نشستی که با حضور دکتر کدخدایی، عضو حقوقدان و رییس پژوهشکده‌ شورای نگهبان و دکتر عباسی، رییس جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه در محل پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد، درباره چگونگی همکاری این دو مجموعه علمی تبادل نظر شد و تفاهمنامه‌ همکاری بین این دو مجموعه امضا شد.

براساس این گزارش در این جلسه ابتدا دکتر کدخدایی، عضو حقوقدان و رییس پژوهشکده‌ شورای نگهبان اعیاد ماه پرفضیلت رجب را به حاضران تبریک گفت و با ارائه توضیحاتی درباره فرایند تاسیس پژوهشکده شورای نگهبان و اقدامات صورت گرفته در آن، گفت: در پژوهشکده با تکیه بر جوانان علاقه‌مند، متعهد و متخصص، در حوزه ارائه نظرات کارشناسی به اعضای شورای نگهبان، تدوین و انتشار مبانی نظری و استدلالی نظرات شورای نگهبان و نیز تبیین مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌شود که بحمدالله نتایج خوبی دربرداشته است.

رییس پژوهشکده‌ شورای نگهبان در ادامه گفت در حوزه ارائه نظرات کارشناسی مشورتی به اعضای شورای نگهبان الان به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تا وقتی که نظر پژوهشکده درباره مصوبه‌ای به اعضای شورای نگهبان ارائه نشود آن مصوبه در دستور جلسه شورای نگهبان قرار نمی‌گیرد. لازم به اشاره است که مجمع مشورت فقهی شورای نگهبان که با حضور فضلای برجسته حوزه‌های علمیه به ریاست آیت الله شب‌زنده‌دار در شهر قم تشکیل می شود نیز در زمینه ارائه نظرات مشورتی فقهی به اعضای شورای نگهبان فعال است و نهایتا این دو مجموعه تاثیر قابل توجهی در ارتقا و پیشرفت کار شورای نگهبان داشته‌اند.

 دکتر کدخدایی سپس با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته در پژوهشکده‌ شورای نگهبان در زمینه تبیین مبانی نظری قانون اساسی، نظام قانون‌گذاری و حقوق اساسي جمهوری اسلامی ایران گفت: اخیرا فعالیت‌هایی در زمینه ترویج مبانی نظری قانون اساسی برای مخاطبان عام داشته‌ایم و همکاری‌هایی را با نهادهای مختلف فعال در این عرصه آغاز کرده‌ایم و همکاری با جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه نیز می‌تواند منجر به نتایج ارزشمندی در جهت ارائه، بسط و تعمیق مطلوب حکمرانی اسلامی و نظریه مردم سالاری دینی در مجامع بین المللی به ویژه جهان اسلام و گفتمان‌سازی و ایجاد فضای آموزشی در این زمینه برای نخبگان علمی، اساتید و دانشجویان کشورهای مختلف شود.

پژوهشکده شورای نگهبان و جامعه المصطفی(ص) العالمیه تفاهمنامه‌ همکاری امضا کردند

 

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عباسی، رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه ضمن تبریک اعیاد ماه رجب و آرزوی بهره‌مندی از برکات این ماه شریف، به تاریخچه و چگونگی شکل‌گیری جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه پرداخت و گفت:  این مجموعه عضو چندین اتحادیه‌ جهانی و همچنین تعدادی از اتحادیه‌های محلی و منطقه‌ای دانشگاهی است و هزاران دانشجو  از ملیت‌های مختلف به صورت حضوری و غیرحضوری در آن مشغول به تحصیل هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عباسی سپس با اشاره به این که رشته‌هایی که در جامعه المصطفی(ص) العالمیه تدریس می‌شوند در سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند افزود: با توجه به اینکه آموزش در این مجموعه به زبان فارسی انجام می شود، حدود ۳۰۰ هزار نفر که شامل دانشجویان و نیز خانواده آنها می‌شود به دلیل تحصیل و نیز ارتباط دائم با این دانشگاه زبان فارسی را فراگرفته‌اند.

رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه در ادامه خاطر نشان کرد جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیش از ۳۰۰ مرکز علمی و فرهنگی در داخل و خارج از کشور در راستای انجام وظایف خود همکاری می‌کند و امیدواریم همکاری با پژوهشکده شورای نگهبان دستاوردهای خوبی برای نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

پژوهشکده شورای نگهبان و جامعه المصطفی(ص) العالمیه تفاهمنامه‌ همکاری امضا کردند

پس از سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عباسی، تفاهمنامه همکاری پژوهشکده شورای نگهبان و جامعه‌المصطفی العالمیه به امضای رییس پژوهشکده‌ شورای نگهبان و رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه رسید. آموزش، پژوهش و همکاری‌های ارتباطی و بین‌المللی از جمله حوزه‌های این تفاهمنامه همکاری هستند و تحقق اهداف چشم انداز نقشه جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ارائه، بسط و تعمیق مطلوب حکمرانی اسلامی و نظریه مردم سالاری دینی در مجامع بین المللی به ویژه جهان اسلام و گفتمان‌سازی و ایجاد فضای آموزشی در این زمینه برای نخبگان علمی، اساتید و دانشجویان کشورهای مختلف از اهداف ذکر شده در این تفاهمنامه است.

پژوهشکده شورای نگهبان و جامعه المصطفی(ص) العالمیه تفاهمنامه‌ همکاری امضا کردند

گفتنی است در پایان این نشست، رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه و معاونین وی از نمایشگاه دائمی آثار و محصولات پژوهشکده شورای نگهبان بازدید کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله خاتمی: نیروهای مسلح بازوهای پرتوان ملت هستند

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

پربازدید ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است