کد خبر: ۹۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵- 04 January 2024
در گفتگو با بخش خبری ۲۱ صدا و سیما؛

دکتر طحان‌نظیف: زمینه مشارکت و نقش‌آفرینی گروه‌های سیاسی و مردم در انتخابات فراهم است/ عدم تاییدشده‌ها سه روز فرصت اعتراض دارند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: زمینه مشارکت و نقش‌آفرینی گروه‌های سیاسی و مردم در انتخابات فراهم است.

دکتر طحان‌نظیف: زمینه مشارکت و نقش‌آفرینی گروه‌های سیاسی و مردم در انتخابات فراهم است/ عدم تاییدشده‌ها سه روز فرصت اعتراض دارند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با بخش خبری 21 صدا و سیما اظهار داشت: مهلت بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز (14 دی 1402) در هیات‌های نظارت استانی و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات به پایان رسید.

وی افزود: در مهلت 50 روزه هیات‌های نظارت بررسی‌های دقیقی صورت گرفت و نتایج از طریق وزارت کشور و فرمانداری‌ها به داوطلبان اعلام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان با اعلام اینکه در این دوره از انتخابات 21 هزار نفر واجد شرایط بودند، گفت: از این بین بیش از 11 هزار نفر تایید صلاحیت شدند؛ یعنی در این مرحله بیش از 52 درصد تایید صلاحیت شدند که از جهت تعداد نسبت به انتخابات قبل (در مرحله هیات‌های نظارت) شاهد افزایش دو برابری هستیم.

وی البته عنوان کرد که مرحله سومی هم برای بررسی صلاحیت‌ها وجود دارد که شورای نگهبان به بررسی صلاحیت‌ها خواهد پرداخت. این شورا 30 روز مهلت دارد تا به بررسی شکایات بپردازد و نظر نهایی را اعلام کند.

دکتر طحان‌نظیف خبر داد: کسانی که تایید صلاحیت نشدند، می‌توانند با مراجعه به سامانه «داوطلب» نسبت به فرصت مجددی که دارند استفاده کنند و به اعلام شکایت خود بپردازند.

سخنگوی شورای با اعلام این خبر که 38 درصد صلاحیت‌شان تایید نشد، گفت: تعداد کسانی هم که صلاحیتشان احراز نشد نسبت به ادوار گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافت؛ به این دلیل که براساس اصلاح قانون انتخابات، مهلت‌های رسیدگی توسعه پیدا کرد و فرصت وجود داشت تا ابهامات و موارد با افراد در میان گذاشته شود.

وی همچنین با اعلام اینکه یک میلیون و 750 هزار سند درباره داوطلبان دریافت و بررسی شد، گفت: به ازای هر کرسی، 38 داوطلب در فضای انتخابات داریم.

دکتر طحان‌نظیف در پاسخ به سوال مجری عنوان کرد: نتایج بررسی صلاحیت‌ها در روزهای جمعه و شنبه (فردا و پس‌فردا) به داوطلبان اعلام می‌شود. کسانی که ردصلاحیت شدند یا صلاحیت‌شان احراز نشده است، سه روز فرصت شکایت دارند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با بیان اینکه تایید صلاحیت‌های این دوره، از اقشار مختلف مردم با تخصص‌های گوناگون هستند، گفت: در بین تایید شده‌ها از اقشار مختلف نظیر بیش از 800 نفر استاد دانشگاه، بیش از 150 نفر پزشک و از کادر درمان، بیش از یک هزار و 300 نفر از فرهنگیان و بیش از 250 نفر از وکلا و قضات و سایر اقشار مثل حوزویان و روحانیون و کارمندان و بسیاری از اقشار دیگر حضور دارند.

وی افزود: همچنین در بین تایید صلاحیت‌شده‌ها بیش از 400 نفر دهه هفتادی و بیش از 3 هزار و 700 نفر دهه شصتی هستند. بانوان تایید صلاحیت‌شده نیز بیش از 4 برابر تعداد کرسی‌های مجلس هستند. البته در میان آنها افراد باتجربه‌ و مجرب نیز فراوان هستند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه در این دوره از انتخابات از همه گروه‌ها و جریانات سیاسی حضور دارند، تاکید کرد: زمینه مشارکت و نقش‌آفرینی همه آن‌ها در انتخابات پیش‌رو فراهم است.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش پایانی این گفتگو اظهار کرد: امیدواریم براساس اصلاح قانون انتخابات و راهبردهای اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب، شاهد برگزاری انتخابات پرشور در روز 11 اسفند باشیم که نتیجه‌اش شکل‌گیری یک مجلس قوی و کارآمد برای حل مسائل مردم باشد.

وی همچنین از هیات‌های نظارت و کارشناسان آنها و رسانه‌های مختلف به خصوص صدا و سیما تقدیر و تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که تلاش‌ها تا انتخابات ادامه داشته باشد و شاهد برگزاری انتخاباتی در تراز جمهوری اسلامی ایران باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دبیر شورای نگهبان: آیت‌الله رئیسی مردمی و پرتلاش بود/ یاد خادمان مخلص از خاطر مردم نخواهد رفت

تسلیت آیت‌الله اعرافی به ملت ایران / روح جهاد خدمت به مردم و کشور در رئیس جمهور موج می‌زد

رئیس مجلس خبرگان رهبری: آیت‌الله رئیسی نمونه اتَم و اکمَل مدیران انقلابی و ولایی بود

سخنگوی شورای نگهبان: معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت مقام معظم رهبری عهده‌دار امور است

بیانیه شورای نگهبان در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش؛ خدمات آیت‌الله رئیسی فراموش نخواهد شد/ ایران اسلامی به مسیر افتخارآمیزش ادامه خواهد داد

سخنگوی شورای نگهبان: طبق قانون اساسی خللی در اداره کشور به وجود نمی‌آید/ انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف ۵۰ روز آینده برگزار می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان: ان‌شاالله خبر سلامتی رئیس‌جمهور، ملت ایران را شادمان کند

همه باید همت کنند تا مشکلات معیشتی حل شود

بازدید دکتر صادقی مقدم از غرفه انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

سخنگوی شورای نگهبان: طبق قانون اساسی خللی در اداره کشور به وجود نمی‌آید/ انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف ۵۰ روز آینده برگزار می‌شود

انتخابات مرحله دوم در ۸ حوزه انتخابیه تمام الکترونیک برگزار می‌شود/ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تایید شده؛ اجرای آن منوط به ابلاغ برنامه هفتم است

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز به کار می‌کند

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

معلمان به شورای نگهبان آمدند/ دکتر طحان‌نظیف: بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند

شورای نگهبان، آماده دریافت گزارش تخلف احتمالی نامزد‌ها است

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد