کد خبر: ۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰- 29 December 2023
دکتر کدخدایی در دوره تخصصی «مدرسه حقوق انتخابات» دانشگاه شیراز مطرح کرد:

راه حل مشکلات نظام انتخاباتی، اجرایی شدن سیاست‌های کلی انتخابات است

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، سیاست‌های کلی انتخابات را زمینه‌ساز تحقق عدالت انتخاباتی دانست و گفت تحقق این سیاست‌ها راه حل مشکلات نظام انتخاباتی است.

راه حل مشکلات نظام انتخاباتی، اجرایی شدن سیاست‌های کلی انتخابات است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی، عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان که به عنوان مدرس «دوره تخصصی مدرسه حقوق انتخابات» دانشگاه شیراز سخن می‌گفت با تبیین برخی ویژگی‌های نظام مردم‌سالاری دینی و تفاوت آن با سایر نظام‌های سیاسی، گفت: انتخابات در سایر نظام‌های سیاسی راه رسیدن به قدرت است با هر انگیزه‌ای، اما در جمهوری اسلامی ایران انتخابات وسیله‌ای ‌است که زمینه‌ساز حضور در مناصب و مسئولیت‌ها برای خدمت به مردم است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه با اشاره به اینکه هم امام خمینی(ره) و هم مقام معظم رهبری بر حضور و نقش مردم در اداره کشور تاکیدات مکرر داشته‌اند و این امر مورد تاکید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم هست و در اصل ششم این قانون به صراحت بر اداره کشور با اتکا به آرای مردم اشاره شده است افزود: انتخابات یکی از مهم‌ترین روش‌های ایفای نقش مردم در اداره کشور است و به این جهت، انتخابات تنها یک امر سیاسی و رقابتی نیست و از پایه‌های نظام اسلامی است.

دکتر کدخدایی سپس الگوی مطلوب نظام انتخاباتی را الگویی دانست که شقوق و شئون مختلف عدالت انتخاباتی را در بالاترین حد خود داشته باشد و خاطرنشان کرد: شرایط انتخاب شوندگان در قوانین انتخاباتی فعلی حداقلی است و منجر به شایسته‌گزینی که یکی از وجوه عدالت انتخاباتی است نمی‌شود اما در سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر شایسته‌گزینی تاکید شده است و اجرایی شدن این سیاست‌ها زمینه‌ساز تحقق عدالت انتخاباتی است، لذا برای حل مشکلات نظام انتخاباتی خود، باید به سمت اجرایی شدن سیاسی های کلی انتخابات حرکت کنیم.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در خاتمه احزاب کارآمد را یکی از ابزارهای لازم برای ارتقای نظام انتخاباتی برشمرد و گفت: اگر احزاب به لحاظ اقتضائات فرهنگی، ساختاری و قانونی در جایگاه صحیح قرار بگیرند، می‌توانند بخش‌هایی از وظایف نهادهای ناظر انتخابات را عهده‌دار شوند.

گفتنی است دوره تخصصی مدرسه حقوق انتخابات با محوریت موضوعی نظام‌های انتخاباتی؛ فرآیند رسیدگی به احراز صلاحیت‌ها؛ جرائم انتخاباتی و... روز های هفتم و هشتم دی‌ماه ۱۴۰۲ با همکاری پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز و پژوهشکده شورای نگهبان در دانشگاه شیراز برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله خاتمی: نیروهای مسلح بازوهای پرتوان ملت هستند

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

پربازدید ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است